Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Latoja

Elkabel

Rekommendera Poster


Hej alla,

 

Dags för lite upputsning av elen ombord. Var skaffar jag elkabel med förtenta trådar till rätt pris (i Stockholmstrakten eller på nätet/postorder)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fins även på Palms Båt o Bygg i Tyresö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni har Hjertmans i stockholm kan jag rekommendera ett besök där. Bra priser och väsorterade. (säljer skyllermarks produkter)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför förtennar du inte dem själv? Då får du ju alla kablar i rätt längd.

Små kablar med lödkolv, större med större kolv eller gas brännare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sigge_1 har nog missupfattat dethär med förtenta kablar

Förtenta kablar menas med att hela kabeln är förtent inte bara ändarna

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då har sigge_1 missförståttsmiley-embarassed.gif\

Vad skall det vara bra för undrar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtennta kablar ärjar inte.

Och skyllermarks kablar från 16mm2 har gummi som inte torkar med tiden.

 

Jag har i princip bytt ut alla mina kablar till förtennta.

 

/Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ok draco. Tack för tipset... Fast det var ett litet h-e att få in fettet hela vägen in i isoleringen.smiley-wink.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag gjorde snik varianten köpte vanlig el 4 eller 5 ledad mjuk plastkabel dels så får man trådar så det räcker till extra grejor och sen ligger jorden i samma knyte och det hela har ju extra hölje, vill man ha fler tåtar så finns även 5-7 ledade släpvangskablar men dessa är lite klena i arean.  vill man sen isolera ändrna från fuktinträngning så gör en droppe tecktyl underverk

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver släpvagnskabeln är lite klen, vilken dimension vill DU ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

:-) Nikitalord menar nog att tåtarna i kabeln är lite klena... brukar vara 1.5mm2...

 

MVH

Magnus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10.gif\Det var just det jag menade, vilken tvärsnittsarea är han ute efter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det.smiley-wink.gif\ Eftersom man gärna använder gemensam minus.... kan det vara bra att tänka på att gå upp i dim där. Finns (lastbils-)släpkabel som är 8x1,5# plus 2,5#, alltså 9-ledare med grov minus!!! Kostar en slant, men vad gör inte det?! Annars kan man ju lägga ihop två ledare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt förtennad kabel går knappt att böja och att köpa en el förtennad kabel begriper jag inte.

Om man köper kabel med bra kvalitet på det omslutande höljet, så finns inte problemen där.

Om man förtennar en hyfsad kabel i ändan och sedan lägger typ silicon och krympslang över änden så bör det vara problemfritt.

Är som stereofreakar som ska ha guldpläterade kablar och man kan undra varför då det inte finns någon rimlig anledning till detta, men därimot kontakter kan vara guldpläterade för att motstå ärg.

 

Mvh/Orven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att kabellängden har betydelse för vilken kabelarea man bör välja,det finns en bra tabell för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanlig mångtrådig ledare i en båt saknar inte bara att varje liten tråd är förtent, den har dessutom PVC-isolering.

Den saltfukt som finns i en båt kan diffundera in genom PVC-höljet och då kommer HELA kabelns små koppartrådar att svartoxideras inuti. Det hjälper alltså inte att fetta in ändarna, fukten tränger igenom utefter hela längden...

 

En riktig typ av kabel har alltså varje enskid tråd förtent, och den har en isolering som är av t.ex. PE aller en kobination av PE och PVC i två lager, eller t.ex. gummi, och den är lika böjlig som en oförtent.

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seawolf skrev:

En vanlig mångtrådig ledare i en båt saknar inte bara att varje liten tråd är förtent, den har dessutom PVC-isolering.

Den saltfukt som finns i en båt kan diffundera in genom PVC-höljet och då kommer HELA kabelns små koppartrådar att svartoxideras inuti. Det hjälper alltså inte att fetta in ändarna, fukten tränger igenom utefter hela längden...

Jag undrar,spelar det någon roll? Om kabeländarna är rena och ordentligt infettade eller förtennade vad har det för betydelse on koppartrådarna är svartoxiderade? Blir det en ökning av motstånd i kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Skyllermarks blir det så. Jag hoppas att dom vet vad dom pratar om. Jag har valt att tro på det i alla fall.

 

Klicka här

 

citat:

Oxidation

När kopparn i kablar och kopplingar blir grön (oxiderar) är det inte bra därför att motståndet blir så stort.

Slut citat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ibland undrar man vilka extrema förhållanden vi har här uppe i sötvattnet där vi knappt använder båtarna mer än några hundra timmar om året, inte ens i röda havsområdet la man ner så mycket möda på vilken kabeltyp man använde, hur är det med lastmaskinerna som gått i saltgruvor såg en för ett tag sedan och vad jag såg var den utrustad med vanlig hederlig el visserligen ganska skadad men ändå helt vanliga kablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge man kör en likström i kabeln och inte signaler på över 10MHz så har lite oxid inuti kabeln ingen betydelse. Det viktiga är att ha rätt area och att kontaktresistanserna inte blir höga vilket man förhindrar om man förtennar ändarna innan kontaktering. Någon påstod också att en förtennd kabel är styvare än en med ren koppar, men det är fel. Styvheten bestäms av hur många trådar kabeln innehåller och vilket material det är på isoleringen.

 

/Jan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tja! det fanns och kanske fortfarande finns ett produktnamn som heter/hette -SUFA-. eltillbehör spec. för civilmarint bruk. bl.a. förtennta kardeler i kablarna.detta för att undvika korrosion som mer eller mindre alltid uppstår i kablar med kardeler med kopparyta t.ex. vid batteriets plusanslutning.det är no detta du menar med förtennta trådar.en bra investering.håller länge. har själv installerat ett sådant system komplett med alla komponenter i en laurinkryssare runt åttiotalet. mvh. tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja! det finns i huvudsak kablar som heter ek,fk mk och rk innebär: en, få, mång och rikkardelig kabel.bl.a därav styvheten. men betänk! ju fler kardeler desto större exponerad metallyta och högre kapillärförmåga vilket i sin tur ger en större korrosionsbenägenhet. således: fler små kopparkulor ärgar fortare än en stor av samma volym.... mvh. tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...