Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Weekender23

åland!!!

Rekommendera Poster

Hej jag och några kompisar ska åka till Geta Östa på åland och fiska den 21april. Någon som vet om fisket är bra där? Och är det någon som har någon is rapport från åland. man börjar bli lite nervös för att isen kommer att ligga tjock när man kommer dit.

 

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att vaccinera er mot TBE (fästingburen hjärninflammation) om ni inte har gjort det. Finns inget värre ställe i hela Europa än Åland. Alla fästingar på Åland bär på smittan och det är ingen rolig sjukdom. Ca 40% får bestående men.
 
God fiskelycka! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fisket är ganska bra i Geta, vad jag förstått på de som bor och rör sig där. Vad det gäller isläget ligger nog isen kvar än sålänge.

Det har snöat de senaste dagarna och tempen ligger runt 0-grader just nu.

Men, men man vet aldrig vad som händer.

 

// Andreas, Ålänning. =)

 

p.s. ovanstående har alldeles rätt vad det gäller våra fästingar, dock vill jag bara säga att TBE-vaccinationen består av tre skilda sprutor, du skall vänta 2 veckor till 1 månad mellan de två första sprutorna och 6 månader till den sista. Men jag vill dock påpeka att jag är född och uppvuxen här, och känner endast EN människa som fått TBE under mina 23 år i livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrektion: Mellan spruta 1 och 2 skall det gå 4-12 veckor. (Viktigt att det inte går mindre än 4 veckor och inte längre än 12 veckor). Den tredje sprutan skall sedan tas efter 9 månader. Sedan ges en dos vart 3:e år. Det finns två olika fabrikat på marknaden, de första två doserna skall tas med samma sort, sedan är de utbytbara sinsemellan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tobbe! vill bara informera dig om att det är landfiske förbud på hela åland ,Förutom en del platser tex det som ingår i hammaruda kortet, Förbudet gäller från den 15 april til den 15 juni.ville bara informera dig om det men du kanske visste det redan?.......

H/KINGFISHER

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Landfiske förbudet gäller väl inte om man fiskar från båt?

 

Eller är det fiske förbud även ute på sjön?

 

mvh/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha -kul att se hur man via missuppfattningar försöker skapa skräckscenarion...

-Fästingar i April!!

-alla bär på smittan!!

 

Kanske dags att plugga på lite. Borelia är den vanligaste åkomman från fästingar, den kan man fn inte vacciera sig emot. TBE; -finns det bara ett fåtal fall av.

 

Geta ligger på norra Åland, fiskekort krävs!

 

Finlands presidenter, genom tiderna, har besökt Åland årligen för att fiska... -Det Ni!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Plugga på litet bättre själv du!

Fakta: Åland är det område i Europa där TBE hos fästingar är absolut vanligast. Andra infekterade områden är Baltikum samt delar av Centraleuropa. Enstaka personer har insjuknat på västkusten de senaste åren, i trakterna av Kungälv, ut mot Ytterby.

Borrelia är en bakteriell sjukdom som inte går att vaccinera sig mot, den är däremot behandlingsbar med penicillin. TBE är en virussjukdom med mycket hög rikt för komplikationer och bestående men och som det inte finns någon behandling för. 30-40% av de som insjuknar får bestående neurologiska eller psykiatriska men.

På grund av allvarlighetsgraden av TBE är det en sjukdom man skall vaccinera sig mot om man vistas utomhus i vegetation i områden där man vet att det är hög risk att fästingarna bär på TBE-virus.

Fästingarna vaknar och är beredda på sitt första blodmål så snart temperaturen överstigen 5 grader, vilket det väl finns risk för att den gör på Åland i slutet av april.

Därav mitt välmenande råd om vaccination.

Jag kan tillägga att jag arbetar som läkare och väl påläst inom detta område och ovanstående är fakta och således inget jag tycker att det känns nödvändigt att diskutera vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen tobbe! naturligtvis får du fiska från båt.Men jag ville bara tala om det så du vet lycka till på åland.skitfiske på dig..

H/KINGFISHER

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Hoppas bara isen släpper till nästa helg! Pratade just med stugvärden. det var is en kilometer ut från stugan. Börjar bli nervös!

Tur att det finns bastu i stugan. Då kan man pimpla pilsner i stället.

Mvh/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul och få veta hur fisketuren gick?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ja kanske det :)

 

 

Senast ändrad av toska | 13 juli 2007 | 08:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ähh sluta jåla som vi säger här på kobben (åland) är här ca 24/7 52 veckor i året (eller ja bor här då), må väl vara möjligt att våra bässar är giftigare än på annat håll, men med vanlig sunt bondförnuft så får man inga bett, bor själv på norra åland på en skogstomt med allt vad det innebär och har haft 1 (EN) fästing på mig detta år, föregående hade jag ingen. så som turist borde man ha tid att kolla sig vid dusch dom 1-2-3 veckor man är här, skitenkelt sommarhalvåret så kastar man duschsvampen och tvålar in sig med händerna så känner man om man har dom så asen på sig och plockar dom medesamma så är risken minnimal att man får smittan av dom, fast säker är man ju aldrig bör väl tilläggas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja nu ska vi inte vara sådan, jag bor även här på Åland och även jag har bara haft en fästing på mig i år... Men jag vet även att det är lite svårt att förstå skämt här på kobben :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...