Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
OleEvinrude

Försäkringsbolag

Rekommendera Poster

Jag har nu betalt min båt så jag är officiellt ägare till den.

Då är det dags att skaffa en försäkring och jag undrar vilka försäkringsbolag som brukar ha bästa priserna.

Det gäller min Yamarin 5150 BR med 90 hk 2 takt Yamaha, båda från 1999. Farten ca 37 knop och marknadsvärde ca 140000:-

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Man kan beräkna premien själv på många försäkringsbolags hemsida.

Atlantica, Svenska sjö osv har det.

Farten 37 knop i ditt fall kan dra iväg med premien (tror du torskar hos Svenska sjö på fart över 35 knop - premien drar iväg då).

Stöldförebyggande åtgärder ger premierabatt liksom nautisk kompetens hos vissa. Skadefria år brukar ge lägre premie också (har du haft båt några år förut utan skada så hävda att du varit skadefri).

Självrisk nivån (typ 5000, 10000 kr osv) sänker premien.

Andra försäkringar i samma bolag kan påverka premien.

 

Själv ligger jag på närmare 7 tkr i premie med min Yamarin 5820 (max 38 knop) inkl trailerförsäkring, basförsäkring, har all premirabatt som går att få inkl skadefri.

Har Atlantica.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Sailpartners, klart billigast när jag kollade runt på min båt som har ett värde över 400, snurra på 140 hk och ca. 30 knop. Båtens hastighet tas inte upp över huvud taget. Dem har även en speciell sportfiskebåtsförsäkring som då täcker fast fiskeutrustning, trailer mm. samt att den gäller under hela året och inte bara mellan april och oktober.

http://www.sailpartners.se

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska sjö tycker jag har absolut bästa priserna när jag jämfört!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jämförde Svenska sjö och Sailpartners bara för skoj skull.

Svenska Sjö hade en årspremie på 7599:- och med förutsättningen att du är med i en båtklubb(kostnad?). Sailpartners årspremie var 7019:- och som medlem i sportfiskarna(årsprenumeration medlemskap 420:-) gick det ner till 5822:-. Denna jämförelse är gjord på en likadan båt med samma försäkringsvärde. Självklart kan villkoren skilja litegrann och skillnaden kan säkert vara olika beroende på vad det är för båt man har. Prisskillnaden i mitt exempel tycker jag dock är ganska avsevärd till fördel för sailpartners. Jag gjorde denna jämförelse med fler bolag då jag skulle teckna försäkring på min båt, dessa två bolag var de enda som låg under 10000:-/år och Sailpartners vann klart.

/Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen,

 

Har nu kollat runt lite och premierna varierar kraftigt mellan bolagen.

I särklass billigast hittills är IF med 3077:- för båtkasko ansvar med självrisk 2000:-.

 

EDIT/

Kollade igen efter att jag kom på att vi har andra försäkringar i IF också. Då blev det ännu billigare, 2871:- inkl det dom kallar båtextra som täcker transportskador mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart, det blev IF.

Priset var klart lägst och villkoren såg bra ut med låg självrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag har en Örnvik 510 HT. Har kollat alla bolag tror jag  Sailpartners skulle i mitt fall ha 2400kr Svenska sjö har jag i dag dom tar 1100kr . några andra var inte att tänka på....  T,ex  IF 2800kr

Jag har en ny 60Hk Fyrtakt Båten är helrenoverad,alla detaljer,ekolod,nya dynor,ny lack,mm

  

 

mvh:Stefan

post-13014-1394234599,6545_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lönar sig att kolla runt och verkar vara olika för olika båtar och personer. Svenska sjö skulle ha över 7000 för min båtförsäkring motsvarande den jag tog hos IF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fjordling_17 ... du har plockat upp en 4 år gammal tråd ..... bara så du vet ... vill du ha svar på din fråga måste du komma med mer info (värde, årsmodell etc etc) och varför inte starta en helt ny tråd ...... Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...