Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jomal

Ankarspel i aktern - snipa - Engbo?

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Önskar lite kommentarer och råd.

 

Nu har vi bestämt oss. Erfarenheterna efter förra sommarens vinglande på akterdäck utan pushpit gör gällande att ett ankarspel skulle underlätta avsevärt i synnerhet vid ankring i naturhamn. Med en vuxen som är inne i styrhytten och styr håller småbarn i schack blir det bara en vuxen kvar till att utgöra förlig utkick för otäcka stenar under vattnet samtidigt som denne får kasta ankar för att sedan springa föröver och hoppa i land.

 

Fungerar i finväder men känns inte säkert i en dåligt väder/mörkersituation. Höll på att plurra en gång när jag skulle justera jollen i kuling utanför Landsort.

 

Så här har vi tänkt att lösa det hela:

-Badbrygga Båtsystem PS 65 anskaffas och monteras.

-Ankarspel med blyad lina och frifall anskaffas och monteras dolt i akterruff. Linan löper ut genom skrov till ankarrulle (ledad?) på badbryggan till ett bruceankare 10Kg.

-Lokal smed hjälper till att svetsa ihop en akterpulpit.

 

Då är bara kvalet kvar. Vilket ankarspel?

Har bestämt att det skall vara frifall och gärna blyad lina.

På mässan tittade jag på Engbo Midi200, Lewmar m.m och har av någon anledning fastnat för Engbo med tyristorstyrning och induktiv ändstopssgivare. Inte billigast men jag lägger hellre några kronor på något som fungerar bra.

 

Ett annat konstaterande jag gör är att om jag inte spacklar upp en klack för genomföringen/linan kommer den att sticka ut snett genom aktern (snipa ju!) och därav vill jag vinkla ut ankarrullen 20-30 grader från centrumlinjen. Vill inte belamra en halv badbrygga med ankarlina och ankarrulle.... Hur kommer detta att funka, kommer båten/badbryggan dras snett vid ankring? Egentligen är ju idealet att hela arrangemanget är parallellt med båtens centrumlinje, men om jag då samtidigt vill ha ankarrullen så långt styrbord som möjligt på badbryggan kommer spelet att hamna midskepps...

 

 

Har ni därute erfarenheter och råd, blyad lina vs kätting, engbo vs poweril, lewmar och horizon? Slirkoppling vs elektronik? Linans utlopp och rullens placering etc.?

 

Båten är 8 meter och väger rustad 2.5 T.

 

Hälsningar,

Jon

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Min båt är ca 8 m och väger ca 2 ton. Jag använder Anchormatic och tycker det funkar bra. (Nu fick du ett alternativ till att funder på...)

På det sitter ett band istf lina/kätting och det tar mindre plats i båten. Något som kan vara bra ibland.

 

Mitt sitter på ena sidan men jag har inte störts av att båten legat/dragit snett. Jag fäster alltid på bägge knaparna i fören så det styrs upp av det.

 

Frifall ser jag som en självklarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag köpte ett engbo midi 200 förra året och det har fungerat bra, hälsningar prillan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var skönt att höra, inga problem med den induktiva givaren alltså?

Monterade du spelet själv?

Jon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...