Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Crona

Hur skall man polera båten?

Rekommendera Poster


Jag har köpt en polermaskin och ska polera båten för första gången. Den ser hyffsad ut så jag tänkte bara tvätta av och köra lite Polish och sedan vax. Ska man stryka på polishen med en trasa direkt på båten och sen polera med makinen? Eller lägga på polishen direkt på rondellen och polera? Och vad gäller med vaxet sen? Ska man ha en viss vinkel på rondellen mot ytan man polerar eller har man den helt flat mot ytan?

 

 

Tacksam för svar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt en lågvarvig rackare?

 

Jag är också nyfiken på råd kring detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med min ringa erfarenhet har jag stött på både de polisher som ska läggas direkt på ytan och de som ska läggas på rondellen. Läs på din produkts bruksanvisning så blir det nog bra.

Vad gäller vanliga moderna vaxer så är jag tveksam till hur mycket man vinner på att polera med maskin. Men det är samma där att vissa ska läggas på ytan och andra på polerhättan. Det senare gäller dock mest de sk proffsprodukterna som är gjorda för maskin och påläggning med maskin i vått tillstånd.

Jag använder oftast Tutles båtvax som man enklast såväl lägger på som polerar med handkraft.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en som man kan variera varven 900-3500 varv 900watt. Minns inte vad den hette, men kostade 595kr, inkl, 2 lammullshettor. På K-routa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lågvarviga maskiner av typen som finns på Clas Olsson, Biltema m.m. duger bara att torka av vaxet med. Ska man polera så måste man ha en högvarvig maskin som inte sackar när man trycker. Ha en liten vinkel på maskinen annars far den omkring när det blir för torrt. En proffsmaskin kostar ca 4-5000:-

 

Tvätta båten, aceton är bra mot fläckar på gelcoaten

Polera med flytande rubbing, spraya vatten när det blir för torrt. lägg på vax med maskinen, torka av med mjuka frottéhandukar      
 
Jag och en kompis som är proffs på detta polerar båtar tillsammans.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

senaste nummret av Praktiskt Båtägande, no 4 april, har en artikel om polering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tvätta av båten med något medel som löser fett. Blanda sedan 20% autosol (finns på burk) och 80% polish i en burk och rör om. Polera förhand. Torka av ordentligt. Tag sedan och lägg på vax som du också torkar av för hand. Sedan är det dags för din maskin att ta bort det sista och för att få fram ett riktigt blankt resultat. Om din båt är riktigt matt kan du börja med att polera med bara autosol i början. Då måste du använda en blomspruta och vattna lite för att inte medlet skall gegga ihop.

 

Är båten väldigt flammig kan man ju använda maskinen från början, men ta det försiktigt med autosolen.

 

Var glad att du inte har båten på bilden när vårarbetet börjar.

 

Lycka till!!

post-15483-1394234598,5368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Japp kör med vatten typ med en duschflaska så du inte kör torrt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Tänkte bara meddela att den polermasking som finns på Biltema för 298:- med dubbla trissor fungerar utmärkt och har INGA problem att orka polera med tryck...Döm själv resultatet från mitt arbete idag på vår båt.

 

http://www.sailblogs.com/member/beason_31/

 

Turtle boatclean applicerade jag med polermakinen på lägsta varvet för att få jämn spridning. Sedan vred jag upp varvet till ca 2-3 (av en 5 gradig skala); ja denna billiga polermaskin har variabel hastighet; och polerade med hyffsat tryck på rondellen. Jag torkade sedan av medlet för hand då jag tycker detta fungerar bäst då medlet annars sätter igen polerhättan (lamullen). Efter detta la jag sedan på Diamantvax på samma sätt som tidigare. Dock höll jag lägre varv vid poleringen med vaxet.

 

Jag avslutade sedan det hela (efter att manuellt putsat bort vaxet) att gå över ytan med polermaskinen med lamulls hätta.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG stebano ! Jag har köpt en likadan polermaskin som du och det låter ju kanon att den funkar såpass bra, har inte provat min ännu.

Du gjorde av med 4x2 polerhättor så jag får skaffa mig ett par extra.

La du på polish och vax med polerhättorna eller med skumgummihättorna ?

Blev resultatet bättre än om du gjort allt för hand ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjena Havskatten!12.gif\

Jag använde mig av skumgummi-hättorna för påläggning och polering. Anledningen till att det gick åt så många var att jag inte hade tillgång till vattenslang och kunde inte tvätta friborden helt rena innan poleringen så jag fick en del gammal ingrodd smuts i hättorna. Om du gjort rent ordentligt med både avfettning och ett bra schampo gissar jag att du klarar dig på 2 x2 st. Polerhättorna av tyg använde jag sist efter det att jag polerat med polerduk för hand. Jag är ganska övertygad om att jag fick ett bättre resultat med maskinen än jag fått om jag gjort det för hand. Framförallt under rubbing/polerfasen. Min båt är ju ändå från 77 så man får jobba lite för att få upp en bra puts.smiley-smile.gif\

Lycka till!

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var hon klar! Skall bara fixa till namnet. Har tvättat båten med Boat Cleaner. Sedan polerat med Slide master polish och vax på det. Körde med en Best Tools polermaskin köpt på K-rauta för 595kr. Funkade kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Bosch PEX 125 exenterslip med polersvamp och torkar av med en frotte handuk.

 

Först Turtle boatcleaner sedan Polish avslutar med Turtle gelcoat sealer.

Alla tre stegen anv. jag polersvamp och frotte handuk.

post-4082-1394234616,8593_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att se slutresultatet efter allt jobb med vattenslippapper 800, stålull 000, autosolpolering med polermaskin med enkeltrissa från Rusta, polish, vaxning flera lager. Döm själva, kolla reflexen av båten bredvid

 

\tongue.gif\http://www.fendern.se/segla/html/emoticons/tongue.gif\ border=\0\ />

 

post-14058-1394234633,2_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stickan,, du leder.

 

Själv gick jag över mitt kraftigt oxiderade skrov med aoutosol,,, denna får bort det värsta, dock ej missfärgningar i plasten. Nu är gelcoaten 40år så jag har nu en yta jag kan leva med.

 

Men visst skulle hon gå att göra ännu finare.

 

Ang wax så gillar jag Autosmart,, ger en stark yta som håller länge,, men det finns helt klart wax som ger en bättre glans.

 

Tjära Hälsningar Stefan

post-6806-1394234633,3739_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men stefan du skulle ju ha sovmorgon idag sa du igårmvh rllezsmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Abralon kit på clasolson eller Hjertmans.

Det är vattensliprondeller med kornsstorlek 2000 o 4000.

Börja alltså med 2000 avsluta med 4000.

Vaxa och polera sedan.

Du får ett matt gammalt skrov att se ut som nytt,GARANTERAT !!!!!!!!!

 

2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger på rubbing och polish med svamprondell tar bort det med trasa. Lägger på vax med trasa polerar med polerhätta, efter polera med trasa. Blankt och fint

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...