Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Draco1700

Byta sidorutor på en Draco 1700

Rekommendera Poster


Hej båtvänner,

 

Är det någon därute som vet vilket material som är bäst om man vill byta sidorutor på en Draco 1700?

 

Har hört att lexan är ett bra alternativ.

 

Några erfarenheter?

 

Mvh Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen föredrar jag bilglas i alla lägen. Lexan, plexi o d blir alltid repigt och mjölkaktigt med åren. Erfarenhetsmässigt är det inte riktigt fräscht mer än någon säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Laminerat sk. bilglas är betydligt tåligare än lexan/plexi och vad jag vet inte speciellt mycket dyrare (har för mig det t.o.m kan vara billigare...)

 

Hursomhellst. min erfarenhet är att man ska använda laminatglas så länge det är möjligt

 

och lexan/plexi bara vid riktigt extrema förhållanden, racerbåtar etc.

Eller om man har rutor som måste böjas.

 

På min HT har jag laminat fram och plexi på sidorna (böjda rutor) och plexirutorna repades redan efter första säsongen... :(

 

//Billy


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna!

 

Tror tyvärr det är lexan eller plexiglas som gäller för mig. Rutorna är nämligen svagt böjda.. Hade hoppats på att det fanns ytterligare material, något som var tåligt mot repor och inte krackellerar i solljus och samtidigt var något böjbart.

 

Letade runt lite på nätet och fann att plexiglas har en hårdare yta än lexan. Lexan var däremot mer tåligt vad det gäller formning osv.

 

Med vänliga hälsingar Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Jag har en 2500 TC där sidorurorna alltid har krackelerat på den modellen vad jag har sett.


Renoverade dessa sidorutor för ett år sedan och stod i valet och kvalet vilket matr. man skulle välja. Det blev Lexan. Varför? Plexiglas är lite mer reptåligare generellt men skörare. Lexan används bla. i glasögon, lite mer repkänsligt men i prinsip okrossbart. Vet inte riktig hur dina rutbågar är konstruerade men mina flexar en del när man känner på dem. Så glas var inte heller ett alternativ då rutorna är lätt böjda också. 

 

Täby Glas var det som hjälpte mig, om du vill veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tillägg. Moderna plastglas har betydligt bättre motstånd mot sol vind vatten. Enl. min Glasmästare så kommer dessa inte att krackelera i första taget. Oavsätt vilket mtrl. man väljer.

 

//GB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring ESSÅPLAST, dom kan och har allt i denna väg!! smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna,

Har nu monterat i nya (lite lätt bruntonade) rutor! Gick lättare än förväntat.

 

Jag var hos Andrén och Sönder i Göteborg som fixade enligt dem det bästa alternativet. Det blev PMMA(säljs under namnet Plexiglas). Om man väljer en bra kvalité så ska det inte krackellera allt för snabbt.

 

Tack för hjälpen vänner!! 20.gif\

 

//Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...