Jump to content
Monday 27 May 2019
Sign in to follow this  
sy7morf

Sängkläder till båten

Recommended Posts

Såg en annons i praktiskt båtägande där det såldes sängkläder speciellt lämpade för båtar (hälften bomull hälften polyester?). Är det någon här som har en länk till det företaget som säljer sådana? //Morgan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolla in http://www.almedahls.nu/produkter.php?kategori=7&lang=sv .

 

De säljer bäddprodukter (lakan, örngott, täcken etc) i blandmaterial.

Har själv köpt en fullständig uppsättning förra året och är mkt nöjd med kvaliteten! Minns att jag vid inköpet tyckte att priset var rätt OK, men minns inga exakta priser.

 

Jag vet att Almedahs tidigare har annonserat i båttidningar om sina sängkläder, kanske var det en av dessa annonser du såg?

 

/Jonas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duger med vad som helst egentligen. Bara en massa folk som försöker tjäna pengar på specialprodukter som

inte ger något egentligen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har vanliga bomullslakan och det funkar hur bra som helst.

 

Jag kan tänka mig att det ev. skulle kunna vara en liten fördel med syntetlakan eftersom fukten då inte sugs upp i lakanen, men en blandfiber tror jag inte alls hjälper. Jo, de blir hälften så fuktiga, men...

 

Mackey

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har också vanliga bommulslakarn och det funkar aldeles utmärkt och har gjort så i 30 år

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att ha sängkläder med polyester i är fullständigt vansinnigt i en båt. Skulle det börja brinna i de trånga utrymmena på en båt så kan man behöva sängkläderna för att skydda sig mot elden när man tex ut.

Polyester brinner, smälter och fastnar i huden. Effekten kan liknas vid napalm.

Det finns videor och bilder som visar vad som händer. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man inte vill att sängkläderna skall dra åt sig fukt så hjälper det att rulla ihop täckena varje morgon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul tråd, Inga riktiga sovsäckar har ren bomul i sig, och ingen idrottar eller arbetar ute med kläder mot kroppen eller eller underställ i bomull. Men båtfolket är som vanligt konservativa.

Själva bomulls fibern suger åt sig vatten och ett lakan i 100 procent bomull blir därför blött, och tar lång tid att torka- tänk svettig T-shirt. (urk!) Polyester suger inte åt sig vatten (svett och kondens). Det torkar  mycket fortare, blir också komfortablare att sova i och luktar inte urban.

 

Comfortex är ett företag som specialiserat sig på sängkläder för båtfolk. Men det går lika bra att köpa på Jysk eller IKEA - däremot kan det vara svårt att hitta breda lakan för dubbelkoj/förpik i bomull/polyester blandning. Förr hade IKEA men nu är de tyvärr utgångna ur sortimentet. :(

Men som sagt det går självklart att sätta på sig sin brynja o krypa ned i lakan av 100 procent bomull.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul, visst. Ingen pilot eller brandman har kläder med polyester. Inte militärer heller. På ett passagerarfartyg finns ingen polyester, där är det bara bomull eller ylle. I en CE-märkt båt ska alla textilier vara flamskyddade.

När tyg med polyester brinner så smälter polyestern och fastnar på huden vilket gör fruktansvärt ont, personen som utsätts för detta blir helt fixerad på att lindra smärtan och är därför ur stånd att hjälpa andra.

Är man ute och springer så är risken att man hamnar i en eldsvåda väldigt liten. Men även om båtbränder inte är vanliga så förekommer det. Utrymmet är begränsat och utrymningsvägaran begränsade.

Konservatism? Javisst, vem vill riskera att få barn med skolans mest udda utseende!

I USA stämde föräldrar till barn som brännskadans svårt pga pyjamas med polyester i, tillverkarna. I argumentationen fanns bilder på två barn som låg i samma rum när det brann. Den ena hade bomullspyjamas, den andra en med polyester i. Bilderna är mycket skrämmande, tillverkarna fick betala hundratals miljoner dollar i skadestånd. 

Det är skrämmande dåligt att det finns företag i Sverige som säljer produkter som kan vara rent livsfarliga utan att nämna det med ett ord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Har inte koll på lakanen tråden handlar om, men de flesta yrkeskategorier typ militär, polis, piloter m.m. använder med start sedan 80-talet funktionskläder i polyamid, polyester och blandningar därav. Skalplaggen har membran av teflon. Det har hänt otroligt mycket med syntetiska vävar och material sedan ruttonhundratalet. Även med flamskyddsmedel, finns sådana som baseras på naturliga syror nuförtiden. Närmast kroppen för flamskyddsklassade plagg är trenden ull blandad med polyamid och andra plaster.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite OT

 

Har ni så stora problem med fukt i era båtar så att det behövs en tråd likt denna?

 

Jag har aldrig märkt av några sådana problem, och har nog fler nätter i båten än de flesta.

 

Med vanliga sängkläder hemmifrån.

 

 

 

Kalle

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns flamskyddade funktionkläder mm. Då är de också certifierade.

Men det är något helt annat än sängkläder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns flamskyddade funktionkläder mm. Då är de också certifierade.

Men det är något helt annat än sängkläder.

Visst, men det var du som felaktigt påstod att en hel radda yrkesmän inte använder dessa funktionskläder i tex polyester. Edited by ArneRadar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har börjat använda sidentäcken (i bomullslakanen!) både i båten och hemma och det funkar alldeles utmärkt. Känns inte alls så fuktigt som med vanliga täcken eller sovsäcks-täcken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det finns flamskyddade funktionkläder mm. Då är de också certifierade.

Men det är något helt annat än sängkläder.

Visst, men det var du som felaktigt påstod att en hel radda yrkesmän inte använder dessa funktionskläder i tex polyester.

 

Jag har inte påstått att yrkesmän  inte har funktionskläder med polyester mm. Funktionskläder är fortfarande något helt annat, det är kläder som utformats för vissa krav.

Men det är bomull i piloternas skjortor, officerarnas kalsonger och brandmännens t-tröjor.

 

Jag har hållit utbildningar för Räddningstjänsten där det bland handlade om brandsäkerhet. Men eftersom brandmännen kan en del om brandsäkerhet så tog vi in en brandingenjör. Vi pratade en hel del om brandsäkerhet i mindre båtar/fritidsbåtar bla om tex dynor och deras klädsel, gardiner mm.

Varje tillfälle så var några i tjänst, de var klädda som alla andra men bara bomullsplagg. När de fick ett larm tog de på sina funktionskläder utan att byta till funktionskalsonger. 

Men detta är ett sidospår, det viktiga är att man ska komma ihåg att sängkläder i en båt är farligt, det går inte att bortse från.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Det finns flamskyddade funktionkläder mm. Då är de också certifierade.

Men det är något helt annat än sängkläder.

Visst, men det var du som felaktigt påstod att en hel radda yrkesmän inte använder dessa funktionskläder i tex polyester.

Jag har inte påstått att yrkesmän inte har funktionskläder med polyester mm. Funktionskläder är fortfarande något helt annat, det är kläder som utformats för vissa krav.

Men det är bomull i piloternas skjortor, officerarnas kalsonger och brandmännens t-tröjor.

 

Jag har hållit utbildningar för Räddningstjänsten där det bland handlade om brandsäkerhet. Men eftersom brandmännen kan en del om brandsäkerhet så tog vi in en brandingenjör. Vi pratade en hel del om brandsäkerhet i mindre båtar/fritidsbåtar bla om tex dynor och deras klädsel, gardiner mm.

Varje tillfälle så var några i tjänst, de var klädda som alla andra men bara bomullsplagg. När de fick ett larm tog de på sina funktionskläder utan att byta till funktionskalsonger.

Men detta är ett sidospår, det viktiga är att man ska komma ihåg att sängkläder i en båt är farligt, det går inte att bortse från.

Ja, det är ett sidospår. Men det var länge sedan officerare, piloter o brandmän använde bommulskalsonger eller dito t-tröjor. Jag hoppas att du inte fortfarande håller utbildningar och sprider villfarelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja men det var just brandmännen som berättade detta. Men vad vet de?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja men det var just brandmännen som berättade detta. Men vad vet de?

De vet en hel del, men det var länge sedan de använde bommull. Bomull är ju livsfarligt eftersom det transporterar... vilket du vet om du nu håller utbildningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, så när de sa att de hade bomullskläder så ljög de, eller?

Jag utbildar fö i navigation men tar till mig deras expertkunskaper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaha, så när de sa att de hade bomullskläder så ljög de, eller?

Jag utbildar fö i navigation men tar till mig deras expertkunskaper.

Inte nödvändigtvis, men det är gamla insikter. Det var rätt länge sedan bomull övergavs. Leder värme på ett obehagligt sätt jämfört med ull/plast. Men ullblandningarna är dyrare än barnarbetad fulkalsong från dressman.

 

Är det som navigationslärare du förvirrar folk att vifta med lof-blanketter????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här börjar bli riktigt roligt

Om jag tolkar somliga rätt är det på grund av brandrisk tämligen olämpligt att bära flytväst på en båt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag var liten hade jag flytväst i kork med bommulstyg som möglade. Sådan borde vara helt ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har aldrig haft så fuktigt i båten så att vi måste ha lakan i funktionsmaterial. Vi brukar sjösätta direkt efter påsk och ta upp någon av de första helgerna i oktober.

 

Om man har så fuktigt ombord att lakanen blir blöta bör den första åtgärden vara att få båten torr tycker jag. Det finns ju andra nackdelar med att ha mycket fukt i båten.

 

Vi har bomullslakan hemma och på båten och det är lika skönt med bomull på båda platserna. Det viktigaste är ju att man trivs med det man själv väljer att använda.

 

Sedan håller jag med om att "plasttyg" är en fara vid brand och är man medveten om detta så kan man säkert hantera problemet.

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har aldrig haft så fuktigt i båten så att vi måste ha lakan i funktionsmaterial. Vi brukar sjösätta direkt efter påsk och ta upp någon av de första helgerna i oktober.

 

Om man har så fuktigt ombord att lakanen blir blöta bör den första åtgärden vara att få båten torr tycker jag. Det finns ju andra nackdelar med att ha mycket fukt i båten.

 

Vi har bomullslakan hemma och på båten och det är lika skönt med bomull på båda platserna. Det viktigaste är ju att man trivs med det man själv väljer att använda.

 

Sedan håller jag med om att "plasttyg" är en fara vid brand och är man medveten om detta så kan man säkert hantera problemet.

 

Mackey

Jag föredrar också bomullslakan, och håller med om att om man har problem med fukt bör man i första hand åtgärda detta. Däremot har det, och gör fortfarande, hänt enormt mycket på utvecklingen av syntetiska material. "Plasttyg" är som ett exempel idag några av de vanligaste och bästa brandskyddstextilierna, t.ex. Nomex, kevlar och aramid. Självklart finns det även "plasttyg" som är dåligt ur brandsynpunkt, men man bör hålla isär olika material.

 

Som funktionsmaterial är bomull kasst i flera avseenden, men jag bär t.ex. själv helst finskjortor av bomull. Annars är olika former av polyamider ofta bekvämare nuförtiden. En annan aspekt är att produktionen av bomullstextilier är något av det mest miljöbelastande och minst hållbara vi ägnar oss åt nuförtiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy