Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
kirigoe

placering av solpanel på liten segelbåt

Rekommendera Poster

 

hallå,

 

jag har tänkt skaffa solpanel till min Rock 20 och har svårt att bestämma mig för den bästa placeringen. jag har planerat att köpa nånstans runt 35W effekt och den bör vara möjlig att montera ner enkelt. jag vill helst inte ha den på akterpulpit så det bästa alternativet jag kan tänka mig är antingen precis före masten över ruffluckan eller framför luckan direkt på däcket. däcksgenomföringen blir enklare om den ligger över luckan men ytan är inte direkt plan. ligger den direkt på däcket riskerar den att få sig lite smällar av fockskoten.

alla idéer mottages varmt! 

post-12043-1394234590,3745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du inte kan hitta en böjbar cell som passar på luckan,

Fundera även på hur du ska använda den.

Om den ska ladda batterierna när du ligger i hemma hamnen förutsätter ju denna montering att du har fören mot solen (men det hade du ju säkert räknat ut själv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

luckan är 50x54 och de böjbara solpaneler jag tittat på är större än så, jag hade behövt nöja mig med ~25W för att kunna montera den på luckan. det kan hända att det skulle räcka för mitt behov men jag vill gärna ta i lite i överkant för att vara säker. jag ska främst driva en kylbox som drar ca. 9,6 A/dygn belysning, radio och diverse laddningsbara prylar som telefon och handdator. batterierna är på 2x75A.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en liten segelbåt med solcellspanel.

I hemmahamnen är solcellen fäst mot häckstaget eftersom aktern då vetter mot söder. Under segling har jag den i ruffen men när vi lägger till hänger jag den på något av mantågen eller mot häckstaget beroende på väderstrecken. Vattnets reflexer ökar utbytet medan skuggan av ett vant eller stag kraftigt reducerar laddningen.

Solcellssladden är försedd med en cigarettändarpropp och motsvarande uttag är monterat i sittbrunnen.

post-14827-1394234590,6365_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter ju ganska smidigt, och skuggning är förstås nåt man vill undvika. vilken effekt har din panel och hur monterar du den på häckstag och mantåg?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min panel är på 22W och därmed rätt hanterbar. Jag skulle för kylboxens skull behöva c:a 35W som du är inne på men har nu investerat i en kylbox med kompressor istf Supercoolen som jag haft tidigare. Då kan vi vara ute i c:a 7 dagar innan batteriet (115Ah) tar slut.

Jag har monterat små kabinhakar på solcellen så att den kan fästas mot mantåg och häckstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett alternativ är förstås att punga ut dyra pengar för NOA-fästen som det på bilden nedan, då sitter de stadigt även när man seglar, även om man bara kan vrida dem i en led.

post-12043-1394234590,7217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäst panelen på en stång som du sedan monterar på akterpulpit så kan du vrida panelen efter solen smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en sån här menar du? :) jo de är väldigt fina men blir lite meckigt när man bara har en horisontell pulpitstång och inte två. jag har sett lösningar på det också med om jag minns rätt en extra mantågsstötta på däcket.

post-12043-1394234590,8708_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem. Endast ett överliggande rör på puchpit. Jag löste det såhär.
tommy 
 

post-945-1394234612,8217_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

detaljbild, om det går att se. Jag satte undre fästet på den lodrätta stöttan med en vinkel.Knycket delar på min NOA täckställning. Lite pilligt att få dit det, men det gick. Har fungerat bra i två år.

tommy

post-945-1394234612,893_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...