Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
biff

Galia 630 från Tyskland

Rekommendera Poster

Hej

Har varit och tittat på en galia 630wa som är importerad från Tyskland

Det sitter en 140hk suzuki på den, trailern är en bromsad Wick som inte regad.

Någon som vet om detta är en bra båt och motor kan det vara några problem när det är importerat från Tyskland. Är det svårt att rega trailern.

Det är ingen hudralstyrning borde man inte ha det på en så stor motor?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Lite tips om båten: Länk

 

Motorn: Suzuki DF140, det är en väldigt bra motor - bra drag, bränslesnål(har EFI), bra kvalitet. Sen hänger det ju på att den servats regelbundet enl manualens rekommenderade intervaller. Kolla dokumentationen ang servicen.

 

Import: vet ej hur gammal båt och motor är men har garantin ändå gått ut på motorn så spelar det ju ingen roll. Om du köper av en marinhandlare har du ju viss garanti ändå på motorn (det är nog mindre risk att nåt skall paja på båten).

 

Trailern: vet ej hur man registrerar in den, men kolla med bilprovningen de bör veta sånt. Kolla även att din bil och körkortsbehörighet tillåter dig att dra trailern med båt motor ev bensin och div annat ombord. Det väger ofta mer än man tror.

 

Hydralstyrning: beror väl på vad det är för mekanisk styrning på båten idag men är det en s k NFB 4.2 styrning klarar den ju en 140 hk motor utan problem (har själv en NFB 4.2 till min Yamaha F115). Bäst är hydralstyrning och det kan du ganska enkelt komplettera med senare. T ex en Teleflex SeaStar el BayStar hydralstyrning (kostar ca 5-10 tkr om du monterar den själv).

 

Liten filmsnutt på Galia 630 WA (och några till): Länk

 

Har själv en liten bowrider, Yamarin 5820 (58BR), som jag susar runt med på Vänern.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret Bo

båt och motor är från 05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

I praktiken nytt då.

Det lär knappast spela nån roll om förre ägaren glömde serva den sist såvida den inte körts väldigt mycket under förra säsongen. Den genomsnittlige båtägaren kör inte så värst många timmar per säsong.

Om du inte vet om motorn servats så är det bäst att göra det innan säsongen börjar, om du köper båten.

 

 

Köper du av en privatperson eller av ett företag?

Det bör ju påverka priset. Ett köp av företag så har du har åtminstone konsumentköplagen att luta dig mot om det skulle bli problem (jag antar att det är ett svenskt företag i så fall).

Handböcker till båt och motor på svenska kan du ju köpa av nån Suzuki marinåterförsäljare resp nån Galia (Galeon) återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är en privat annons så man har vell inte så mycket garantier antar jag. Jag pratade med ägaren idag han säger att han kört ca 40 timmar med båten och den är inkörnings servad på verkstad. Han hämtade båten i juni månad 05 och säger att han har kört in motorn enligt vad firman sa (12tim inte över 4000 varv) vet inte hur noga detta är men det påverkar vell livslängden på motorn pris är 250 000kr


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Köp av privatperson - prutläge då du hamnar i ganska ofördelaktigt läge om nåt går sönder jämfört att köpa av en marinhandlare och få konsumentköplagens skydd. Å andra sidan skall det mycket till att nåt skall paja på en så ny motor och båt.

250 tusen kr låter lite högt i mina öron även om det i praktiken är nästan nytt alltihop.

Kanske om båten är bra extrautrustad. Stort kapell antar jag ingår. Det bör det göra för det priset. Teakdurk vore ju snyggt om det ingick också men det kan man ju leva utan.

Hade det suttit hydralstyrning typ SeaStar hade det nog varit mer OK med priset.

Visserligen får du trailer men du måste ju regga in den själv.

Jag skulle nog lägga ett lite lägre bud och se vad säljaren har att säga. Kanske säljaren får sin båt såld för 250 tkr senare i vår.

Nypris på en Suzuki DF140 2006 i Sverige är ju ca 100 tkr jämt inkl moms exkl montage.

Vad en ny Galia 630 WA 2006 kostar vet jag inte.

 

Jag tror jag sett annonsen på båten och det ser ju fin ut, det kan man inte förneka men så är den ju nästan ny.

 

Kan ju å andra sidan vara skönt att avluta ett båtköp redan nu innan vårrushen kommer igång och priserna sticker iväg.

Att en sån här båt och motor i princp är fina saker har tester visat så det är nog inget att oroa sig för.

Har du 250 tkr som ligger och bränner i fickan och du känner att båten passar ditt båtliv så är det nog bara att slå till.

Fast personligen skulle jag nog lirka lite till med priset.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att pruta men det verkar inte så lätt. Det som är extra är två rutor i ruffen, hel kapel inklusive spray hood ingen GPS eller ekolod käran ingår heller inte i priset, Båten ser ju mycket fin ut men den är ju nästan ny som sagt, Jag har kollat lite på nätet vad den kostar ny i tyskland bara båten kostar 140 000kr utan kapel och fönster och motor 100 000kr då är det ju nytt men man ska åka och hämta grejorna. kärra har jag fixat en idag så det problemet är löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förstår att säljaren inte vill pruta. Det är nog bara en tidsfråga innan den blir såld i trakerna vad säljaren begär gissar jag. Såpass nya och bra grejor och våren nalkas så...

Själv köpte jag fabriksny båt (en Yamarin) för tre år sedan - då märkte jag att det finns rätt mycket luft i listpriserna.

 

Liten undran: eftersom det är en privatperson som säljer en båt importerad från Tyskland, varför har han importerat den och säljer den så snart? Helt enkelt för att göra sig en hacka eller vad är förklaringen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att en sådan båt kostar på firma i sverige 177 000kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han säger att han har haft segelbåt förut men vile prova hur det var med motorbåt han tyckte inte det var något för honom så han ska köpa en segelbåt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

OK en seglare som provat motorbåtsåka nu men skall segla igen.

 

Var skall du hålla till med båten om du nu köper den?

 

Håller till i Vänern själv.

 

Personligen skulle jag ställa som villkor vid ett köp att motorn skall klara nästa service utan anmärkning (annars får säljaren stå för fiolerna att reparera) och att de timmar som säljaren skriver i kontraktet att motorn gått skall stämma sen när du servar nästa gång (timräknaren visar i och för sig hur många timmar motorn gått) med motortimmarna man kan läsa av via dator som kopplas in vid service sen till hösten. Plus de timmar du då kört. Lite bör du nog gardera dig ang gångtimmarna på motorn.

 

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tips. Båten kommer att vara i vättern och några resor till vänern ska det vell bli till sommaren hoppas jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...