Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

Svar om båtmärket Bayliner...

Rekommendera Poster

Hörde att folk ville ha den klistrad så jag slänger in den som en egen tråd i allafall=)

 

 

 

\<ahttp://www.ezboard.com/image/posticons/pi_blackeye.gif\ border=\0\ /> BAYLINER QUALITY, and what is a Bayliner Basher? Probably the most frequently asked questions by prospective boat owners. Note that these dont apply to all models and all years. Some specific models had their issues, which are well documented both here on BOC and elsewhere on the internet.

Q: Are Bayliner boats made to a lower standard than other mainstream boats?

A: They must meet all the same applicable regulations and standards as the higher priced boats.

 

Q: How did this Bayliner Bashing get started anyway?

A: Most believe it started with people who had purchased very expensive higher end boats seeing the more inexpensive Bayliners as somehow inferior. Like all urban legends, it soon became perceived as fact. Its simply brand snobbery, and is no different in the automobile or motorcycle world.

 

Q: I have a friend whose Bayliner was always breaking down. Every time he went out, he had to get towed back in. This is a fact so it must mean Bayliners are cheap boats!

A: Motor breakdowns are a MerCruiser, Volvo Penta or OMC issue, not Bayliner. Lack of maintenance or parts failure doesnt play favourites with any brand.

 

Q: Is fit and finish not as good on Bayliners?

A: Bayliners generally dont have a lot of the extras available as standard on higher priced boats. However the actual value of these extras is almost always disproportionate to the additional cost of the higher priced boat.

 

Q: Do Bayliners fall apart in rough seas?

A: No. This has never been documented as a typical or chronic issue. However it is a very durable urban legend.

 

Q: Do Bayliners have thin flexible hulls?

A: No thinner than many upscale boats such as SeaRay. For instance, the bottom of the hull of a 2859 Classic is 11/16 thick.

 

Q: Are Bayliners always underpowered to meet a price point?

A: The quick answer is no. However, underpowered means different things to different people. If you like to go 50 mph in your boat with 8 people on board, then yes it will be underpowered. If you like to cruise at 20 mph and enjoy the scenery, you will think the power is just fine. Some models struggle to plane at slower speeds, searching this site and the rest of the net will turn up specifics, and will show that this is certainly not unique to Bayliner.

 

Q: Are most Bayliner bashers simply uninformed?

A: Yes.

 

Q: Is Bayliner bashing practiced all over the world?

A: No, it seems to be concentrated in the eastern and southeastern US. In fact, in most of the rest of the world, such bashing doesnt even exist.

 

Q: Do Bayliners survey out worse than other boats?

A: No worse or no better. Licensed surveyors generally find nothing wrong with Bayliner as a brand.

 

Q: Are Maxums just Bayliners with lipstick?

A: Yes. Arent they pretty?

 

Q: Are Meridians just Bayliners in a cocktail gown?

A: You bet. Arent they sexy?

 

Q: Are SeaRays better than Bayliners?

A: Of course! Just ask an owner!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Credit till Mike Stratocaster president of BOC

 

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla verkar ha hört något........tänk om allt man hört varit sant LOL 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas inte att min nyinköpta bayliner sjunker i sommar...

Isåfall ska jag säga till så ni oxå kan säga att ni har hört att en bayliner sjönk.2.gif\

 

/Mange

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hehe, fniss:

 

Q: Are SeaRays better than Bayliners?

A: Of course! Just ask an owner!

 

/Fredrik

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

    Hej på er

Vet ni varför årets Baylinerbåtar har glasbotten ?????

För att man ska kunna se förra årets...................

 

Hört på båtklubben så de e nog sant................

 

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Någon sanning ligger det väl i det dåliga rycktet, eller???? Snusarn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem har frågat????? Verkar som det mest är bäjlajnerägarna själva som vill hålla igång diskussionen om deras båtars kvalitet. Undrar varför...9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hajjar inte att man måste tjafsa om detta hela tiden.

 

Jag är nöjd med min Bayliner...jag var även nöjd med min Örnvik, Hurley, Mamba, Wellcraft och Buster...

 

Det ska tilläggas att jag inte kört mer än 7-800 meter med min nuvarande båt, så det kan ju vara världens skit.

 

Jag LOVAR att återkomma om båten går av, spricker eller av någon annan anledning som kan glädja alla Baylinerhatare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla i allmänhet, å i synnerhet dom som aldrig haft en bayliner.....Själv skulle jag aldrig köpa en saab........14.gif\

post-22516-1394235183,1537_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha..kul bild 2650. Hur gick det för vindsurfaren om babord när dina svall tog honom?2.gif\

 

Debatten om Bayliners kvalitet är så uttjatad. Har såväl nyare Nimbus, Targa och Bertram båtar på varvet som haft problem. Jag fick för två veckor sedan bogsera en glänsande fin Donzi in till Waxholm då hans motor havererat.

 

Allt handlar om handhavande och underhåll- så det så!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde de hette Baitliner.. Ja, med tanke på så många båtar som drar dom efter sig. Måste vara stora fiskar de är ute efter.. 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du...jag skulle inte snacka så mycket om jag åkte omkring i en  tvålkopp...Du åker inte ut när det blåser väl? 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tråden handlar om Bajjans kvalitet kontra ryktet.

Vore trevligare att läsa i denna tråd om ni höll er till ämnet.

Bete er som vuxna eller byt forum tack.

 

 

 

Senast ändrad av rotorp | 13 augusti 2007 | 07:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..*suck*.. att diskutionen aldrig tar slut...f-n vet om det inte bottnar i avundsjuka..hm...visst är det störigt när någon råkar göra en bra affär...kan det vara därför som ryktet har startat??9.gif\

 

http://www.blocket.se/vi/12830963.htm?ca=15_s

 

 

jag söker själv efter en stor flybridge (8 riktiga bäddar), och hittar jag rätt båt skiter jag i vilket märke det är, bara skicket är bra.

 

post-23208-1394235183,4569_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Din bayliner är riktigt schysst. Hade man bara pengar så....


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner - lätt att köpa, svår att bli av med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så lätt att köpa måste det vara lika lätt att sälja? Eller kommer båtarna från ingenstans?
 
Har du fler uppförsbackar än nedförbackar där du bor? ...om du förstår vad jag menar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste det..? Många som vill bli av med dem, men ingen som vill köpa..

Då är det nog inte så lätt att sälja.. 9.gif\

 

Men, om man nu vill ha en så finns det många att välja på..

 

Senast ändrad av Daniel_B | 14 augusti 2007 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skärpning nu!

Det finns ett skäl till att säljare/båtförmedlingar tar in Bayliners i sina sortiment. Dom säljs blixtsnabbt!

F ö tror jag inte många vill köpa din jolle Daniel så hoppa över till ett mindre forum för barnflytetyg från leksaksaffärer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tror jag säkert.. men personligen skulle jag aldrig betala de fantasisummor som begärs för en båt som så många har så dåliga åsikter om. Både sådana som haft båten själva och haft bekanta som haft.

 

Att jag inte har någon större båt får jag väl skylla frugan för.. hon ville ha motorcykel istället och jag är inte gjord av pengar.. smiley-wink.gif\

Men att den skulle vara svårsåld det vet jag inte.

 

Dock så är jag hellre i min båt på en stormig sjö (vilket jag ofta har varit.. dock större insjöar inte havet) än en stor Bayliner som inte har tillförlitlig motor. Med det vill jag inte säga att alla Bayliners har dåliga motorer, det finns nog bra exemplar där också vilket man kan se här ovan.. Men som sagts så för min del är det för många som haft dåliga erfarenheter av den.. inklusive de som jag känner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara oförskämd heller Daniel, men det är så otroligt trist att se denna hetsjakt.Ursäkta mina uttryck.

Personligen så kan jag mycket väl tänka mig en nyare, större Bayliner (kanske ska ringa RC smiley-wink.gif\). Jag tycker att dem är snygga, rymliga och sjödugliga. Jag har haft en Sea Ray tidigare och det är mer eller mindre samma saker inuti. Vad många gör är att man blandar in OMC som en Baylinerdetalj. OMC vars tidiga drev ibland har strulat (oftast p g a för dåligt underhåll och inställningar) satt i många andra (dyra, fina) fabrikat med. Detta har ju inget med båten /skrovet att göra. Att man massproducerat Bayliners gör ju tyvärr att det kanske i snitt blir många båtar som haft problem, bl a med drev. Annars är det samma motorer (350 eller bigblocks). Vissa detaljer kunde vara bättre på några modeller men det är som regel petitesser.

Motvarande hetsjakt har ju seglarna gällande Bavaria, totalt onödigt.

Jag skulle inte vara myclket lyckligare för en Princess Riviera... eller...jo det skulle jag nog 14.gif\.

Med vänliga hälsningar

//Fredric

 

 

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 14 augusti 2007 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enda sak har jag hela tiden fått höra är dåligt på bayliner (resten borde väl då vara bra) och det är beslagens dimensioner och fastsättning, hur är det med det ni som åker dessa båtar? Jag och sonen gick på bryggan i en gästhamn nu på semestern och jämförde förtöjningsknapar på olika båtar, alla amerikanska (alltså inte bara bayliner)båtar hade betydligt mindre/klenare knapar än skandinaviska båtar. Ägarna hade svårt att få riktiga halvslag om knaparna när kraftiga linor krävs sa dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...