Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
johan4518

Biltemas Primer

Rekommendera Poster


Är det någon som har använt den? Prismässigt, ligger den LÅÅÅNGT under exempelvis Hempel och Internationals.
 
Biltema för övrigt är väl inte kända för att ha super kvalite på sina prylar men den här kasnke är riktigt bra? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte förvåna mig om det inte är

samma sak i olika flaskor 12.gif\.

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att ni är väl okritiska. Bra, i vilket sammanhang? Man får det man betalar för. Testade Julas båtfärg till min stålbåt förra året. Synen vid torrsättningen var inte kul. Mailade färgagenten, som inte svarade överhuvudtaget. Kontakten med agenten före målningen andades enbart superlativer. Nu blir det ommålning till fullt pris.

Jag har använt Biltemas primer under många år, till ändamål där det inte är så viktigt med resultatet. Mycket viktigt med täckfärg. Låga priser är inte enbart prispress.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pruta inte på kvalitet, biltema hör inte hemma på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som tror att fullpris- och lågprisprodukter tillverkas i liner bredvid varandra, kan råka ut för ett dyrt uppvaknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Menar du primern som står i katalogen intill bottenfärgen som inte får säljas i Sverige? Det är i alla fall den enda båtprimer jag sett hos BT. Det verkar vara en s.k. spärrskiktsprimer för att kunna måla t.ex. BTs bottenfärg på en gammal bottenfärg av annan typ utan problem med att de inte kommer överens. Som sådan kanske den fungerar men du kan inte jämföra den med t.ex. Hempels och Internationals epoxyprimer som används som tätskikt mot vatteninträngning i skrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som provat Julas 2-komp båtfärg? Hörde ryktas att biltema också sålde 2-komp båtfärg, men har inte senaste katalogen hemma... Är de bra?

 

Har använt biltemas zinkprimer på plåt, känns hyggligt bra men resultatet kan man väl förhoppningsvis inte bedöma förrn om 10 år... Vissa biltema-färger är rent skit. Min känsla är att biltema har ojämn kvalité, men nödvändigtvis inte dålig kvalité på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shipman 28/ Om du läser mitt tidigare inlägg, så ser du vad som händer med Julas 2-k. Jag har International isbrytarfärg på min stålbåt. Min inköpskälla upphörde, så jag bestämde att prova Julas 2-k. Var i kontakt med huvudleverantören, för att inte råka ut för överraskningar. Resultatet efter en sommar var bedrövligt. Slipa eller blästra, vi får se vad som krävs. Som fler inlägg tydligt anger, man får EXAKT vad man betalar för. Från min erfarenhet, rekommenderar jag INTE Julas 2-k.

 

Erik

 

PS. Vid försök till kontakt med leverantören, har de visat nada intresse. Det säger en del.DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns massor av exempel på att man inte alltid får vad man betalar för...

Och ofta får man mycket mer än man betalar för!

Bl.a. på Biltema, ibland... Det gäller att kolla grejerna bara! (vilket kanske är svårt i förväg med färg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt sista inlägg ang färg. Jag målade i samråd med huvudleverantören. Fanns inga kompatibilitetsproblem. Kunskapen om befintlig färg var 100%. Jag viss erfarenhet, efter 45 år på sjön. Fanns inga tveksamheter. Färgen höll inte måttet, i mitt fall. Eftersom huvudleverantören inte var intresserad, får inte jag svaret heller. Observera!! Detta är ett specifikt fall, inte en generalisering.

 

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade på Biltemas hemsida idag och hittade faktiskt en epoxiprimer så jag får nog backa från mitt tidigare påstående även om det tar emot att erkänna att man har fel... Det är ju bra att de etablerade leverantörerna får lite priskonkurrens. Detta verkar vara en ganska ny produkt hos BT så tiden får väl utvisa om den är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det ska finnas en plastprimer på biltema som faktiskt håller riktigt hög kvalitet. Har inte använt den själv, men känner en del professionella billackerare som använder den under slipgrunden/systemfillern på plastdetaljer, spoilers osv... är inte helt säker på vilken det är... ska kolla upp det och återkomma.

 

För övrigt är min erfarenhet att en stor del av biltemas lacker, speciellt bättringsfärgerna är ren skit.

 

//Billy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej  det är alltid skillnad på färg under vatten och över, köps det småburkar som säljs till industrin, ser man skillnaden i produktdata.

 

snickarn  lackarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

industrfärg som säljs till privata men i mindre mängd, är bra se alltid efter om du skall måla under vatten, att du ej jämför färg som skall användas över vattenyta, snickarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...