Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
coke

Problem Trögt reglage VP?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har problem med mitt Vp reglage till ett 290 drev!

Problemet är att det är väldigt svårt att få i växel både framåt och bakåt framförallt backen! Det går trögt att få idem och man känner liksom inte riktigt lägena i spaken! Går även trögt att gasa när man väl fått i växeln både fram och back! Nån som vet vad som kan vara fel?

Provade att skruva bort vajrarna från drevet och från motorn och då gick det lättare så jag tror problemet ligger i drevet och inte i själva spaken!

Tacksam för alla tips jag kan få!

 

 

MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är vajrarna som geggar igen. Hur länge sedan är det som du bytte växelvajer? Med största sannorlikhet är det denna som spökar. /Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Okej! Men det konstiga är ju att när jag kopplade bort växelvajern från drevet så gick det lätt! Plockade även bort växelvajern från spakreglaget och drog vajern fram och tillbaka för hand och då gick den lätt, även gasvajern gick lätt att dra fram och tillbaka för hand!

Kan det vara nå med drevet? Och isf vad skulle det kunna vara och vad kan man kolla själv?

 

MVH/Andreas


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall det mot förmodan inte skulle vara vajrarna, (vilket jag fortfarande tror) så kan du känna på växlingsmekanismen (där växelvajern sitter i drevet) fram och tillbaka det är emellertid lite svårt att få rätt känsla så länge motorn inte går. Du kan ta ur stiften och samtidigt snurra på motorn när du skiftar mellan friläge och fram, kontra bak. Helst bör du tagit bort propellern så du inte skadar dig eller andra.
Givetvis kan det skurit i reglagen, men det har jag aldrig varit med om.. /Nitro
Ps, jag tror fortfarande att det kärvar i vajrarna.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vilket reglage menar du! Vet inte om jag var otydlig! Jag har provat och kopplat bort vajrarna från drevet och motorn och då går det lätt att föra spaken framåt och bakåt men så fort jag sätter tillbaka dem så går det tugnt och det känns som om det tjärvar nånstans! Kan det vara nå i drevet?

Hur lätt ska det gå att få i växel/friläge för hand på själva drev mekanismen?

 

MVH/Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är troligt vis vajrarna endå för när du kopplat bort dom så ändrar sig vinkeln på dom som gör att dom kanske blir lite rakare. du kan prova att ändra lite på riktningen av vajrarna så kan du märka att det blir lättare och trögare.

 

MVH

jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara det, utan när en vajer belastas kommer den att tryckas hårdare mot höljets insidor där detta är krökt. Den vill s.a.s. räta ut vajerhöljet. Just i krökaen blir slitaget som högst och därmed också risken för högre friktion. Sätter en slant på vajrarna. Dessutom borde inte gasvajern påverkas av problem med drevet och vice versa.

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden om tröga reglage om ni ursäktar 9.gif\

 

Jag har oxå ett jäkligt trögt reglage, jobbigt när man måste ta i när man växlar mellan fram och back.

 

Motor och reglage är från ~75 och säkert vajrarna även så. Min fråga är då om man lösa problemet genom att smörja vajrarna? Jag vet (av bitter erfarenhet) att man INTE kan smörja moderna vajrar som är begåvade med någonslags teflonsmörjning. Hur är det då med gamla hederliga vajrar? Kan man få nådatid genom att tvinga in lite fett? Och i så fall, vad rekommenderas?

 

Mvh,

 

Lindqvistarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya vajrar kostar betydligt mindre än vad ett haveri kan kosta. Tänk dig fullgas bakåt i en trång gästhamn samtidigt som växelvajern kärvar fasr eller brister. Skulle inte försöka vinna något år på att ge konstgjord andning åt 30 år gamla vajrar.

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också haft lite problem med tröga växlar på vårt 280 drev. Sjävla vajrarna har löpt lätt så det har inte varit problemet, och ett tag efter att ha läst inlägg om liknande problem på drevia fick vi för oss att det kunde vara något i växelmekanismen i överhuset som var slitet.

 

Igår fick vi lösningen då vi bestämde oss för att försöka få lite ordning på det hela. Vi har ett extra drev som vi kollade lite extra på innan vi gick lös på det som hänger på aktern, båda visade sig ha samma tendenser men det vi har på båten var värst.

 

På gångjärnet där växelvajern sitter infäst på drevet sitter förutom armen upp till växelreglaget en rostfri pinne som går framåt och frigör/låser backspärren vid körning. Den pinnen löper i ett rör och här var vårt problem. Massa avlagringar och skit i det röret tillsammans med att pinnens passform kanske var lite optimistisk från fabrik och skar lite i metallen gjorde att hela växelmekanismen gick trögt.

 

Duktigt med lösningsmedel och en läskborste för vapen gjorde röret rent. Pinnen körde vi i en bänkslipmaskin med polerskivor tills alla grader var borta och pinnen gick lätt. Den är lite krökt i formen och vrider sig lite i sin rörelse när den sitter monterad så vi fick polera några gånger extra för att få den att löpa lätt överallt. Sen fyllde vi röret med fett och monterade tillbaka allt. Aldrig har växelreglaget gått så lätt hittils!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisens växelvajjer gick av precis när han skulle lägga till - han blev ganska paff när han skulle lägga i backen för att bromsa och istället gasade på rätt in i bryggan :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också problem med kärvande växel. Fantastiskt med detta forum, man lär sig ett och annat.

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...