Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
alexander-johansson

Högtalare i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Jag funderar på att montera högtalare (vaatentäta) i sittbrunnen, är de någon som har erfarenhet vad det glle montering, hållbarhet, täthet mm. jag ska montera dessa i en segelbåt av typen Fenix

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bra vattentäta högtalare för marint bruk. Clarion har en linje med både högtalare och stereo för båtar.

 

Poly Planar är ett annat märke, dock säljs dessa inte i Sverige men på deras hemsida finns det installationstips. Kolla dessa på:www.polyplanar.com

 

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare till mig hade en Maxi Racer med 2 st Sony 6½ marinhögtalare monterade nere i sittbrunnen mot aktern till. Det var ett grymt bra ljud i dessa, har för mig att han körde på stereons inbyggda steg. De hade suttit där i flera år. Jag tror att det lönar sig att satsa på något som är avsett för marint bruk även om det finns de som hävdar att det inte spelar någon roll.

Mvh // Sigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte i ett par Panasonic marinhögtalare i sittbrunnssargarna 2001, priset var under 500.-. Båten ligger i sjön året runt och sittbrunnen täcks aldrig. Högtalarna har alltså suttit ute i ur och skur, salt, snö och is i 5 år nu och fungerar alldeles utmärkt ännu!

Apropå koppling, de flesta bilstereo har utgångar för 2 par högtalare, front och rear

 

Tän på avståndet till kompassen, minst 1,5 meter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipps, en anna fråga, behöver jag sätta något på insidan, köpte ett par vattentäta högtalare på båtmässan som ska vara vattetäta, d.v.s. räcker dett att göra ett hål för högtalarna bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte gå ner i ruffen så vi andra slipper höra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj, jag har en rätt bra lösning om man har hanskfack i sittbrunnssidorna. Montera högtarlaran inne i hanskfacket så sitter dom bra mycket mer skyddade och håller säkert ett par år extra.

 

Har man inte handskfack så rekomenderar jag även detta! Jätterbra och praktisk för diverse föravraing som man behöver nära tillhands ute i stittbrunnen.

 

Hejja handskfack!

 

//Klinga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tanken är att jag ska koppla högtalrana till andra utgången, det går tydligen att koppla fyra högtalra till CD-spelaren. Tanken är att kunna lysna på radion under segling och syftet är ine att störa omgivningen. Vad jag är orolig för är om högtalarna läcker vatten, om väder, vind och sol förstör högtalarna.

 

Det skulle inte vara roligt om det blev fula hål som måste plastas igen om det inte fungerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett par billiga marinhögtalare från Biltema i sittbrunnen på en tidigare båt. Dom läckte inte och lätt ok, men man är ju  gammal och halvdöv.


Marinhögtalare, 30 W

Vattensäker dubbelkonhögtalare för användning i våtutrymmen, t.ex. båten. Infälld montering. Med 5 1/2 baselement. Nom. effekt 15 W, frekvensomfång 100–7000 Hz, imp 4 W, 87 dB/1W/1m. Inbyggnadsdjup 50 mm. Monteringshål: Ø 110 mm. Lev. med kablar och monteringsdetaljer. Säljs parvis

\Skriv\Visa  

 

Art nr Pris Antal pixel.gif\ pixel.gif\ 
31-368 298,00 kr 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag är för petig på detaljer men kolla hur mycket kompassen påverkas innan du börjar såga hål.. Jag fick placera mina rätt långt ifrån för att inte påverka den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 3,5 mm plugg och ett par datohögtalare av lite bättre kvalitet???

En hel del av högtalarna är avstörda för att inte påverka bildskärmen sen kan du flytta dem bäst Du vill.

De är sannolikt fuktkänsligare än bilhögtalare men det kan vara en idé.

Vi har haft sådan i bilen till ungarna Dvd i baksätet och högtalarna har varit kvar ute i bilen hela tiden.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...