Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
adec540

Dålig mottagning

Rekommendera Poster

Köpte en gps-puck för några veckor sedan. Lärde mig med hjälp av maringuidens forum hur man ställer in den (se tråd Seaclear, gps). Nu har den ståt och sökt till och från under typ 2 veckor. Jag kan se en massa satelliter via ett program som testar gpsen men jag får inte tillräcklig kontakt för att få en position.

Pluggen står i fönstret och det är 50 meter till nästa 10-våningshus. Jag får oftast god kontakt med en satellit. Ibland har jag god kontakt med 2. Har aldrig haft god kontakt med mer än 2.

 

Tycker att pucken borde ha fått kontakt med tillräckligt många satelliter vid något tillfälle under dessa 2 veckor för att få en position. Är det normalt att man har så dålig kontakt som jag har när man bor i hyreshus?

 

(den senaste positionen i gpsen är från Tai wan där den tillverkades)

post-6794-1394234578,7812_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är svårt att få kontakt mellan husen.

Flytta ut Pucken så att du ser horizonten runt så kommer det att fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fönster är lite luriga, prova att sticka ut pucken utanför fönstert och se ifall du får bättre mottagning. I mitt fall hjälpte det mycket !

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor i en träkåk med närmaste hus flera hundra meter från fönstret jag testade att lägga gps:en i, jag fick inte någon mottagning då heller.

Så testa att gå ut och testa eller sätt dig i bilen.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt. Hus är sk-t för GPS-mottagning. 50 m. till ett 10-våningshus tyder på att det finns fler. Satelliterna är spridda över hela himlavalvet så pucken fungerar bäst om den har fri horisont i 360 grader. Den ska kunna se hela himlen. Den får då kontakt med satelliter som är nästan nere vid horisonten och kan beräkna dom. Teoretiskt ska den ha kontakt med minst 3 satelliter för att kunna räkna ut en position.

Teoretiskt alltså, du får nog ha in en 4-5 stycken innan du kan få en position. Se till att den får fri sikt så ska du få se. Att den får in 1 och ibland 2 tyder bara på att den fungerar som den ska.

 

   M.v.h. Rige-Per.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.s.

    Bilden du skickade med ger dej en uppfattning om var du har satelliterna. Korset i mitten där väderstreckslinjerna möts är rakt upp över dej. Den inre cirkeln är 45 grader över horisonten och den yttre cirkeln är horisonten.

                       D.s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla andra. GPS signaler är ruskigt svaga och störs av allt möjligt. Höga träd med täta löv räcker för att sabotera. Fri sikt till himmel är ett måste.

 

Inget problem på sjön alltså, men på land och speciellt i stan är det knepigare.

 

Men hur fungerar då GPS navigering inne i stan mellan en massa hus? Dåligt, men navigatorn vet hur fort du kör och gissar lite när den inte ser satelliterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur fungerar då GPS navigering inne i stan mellan en massa hus? Dåligt, men navigatorn vet hur fort du kör och gissar lite när den inte ser satelliterna.

 

Hur kan navigatorn gissa veta hur fort jag kör?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



pen_icon.gif\ Svara    citat_brygg.gif\ Citera    report_icon.gif\ Rapportera
Skrivet: 18 mars 2006 | 16:06



Hur kan navigatorn gissa veta hur fort jag kör?

Det beror på att den är gjord med s k Intelligent Design.

 

Nej skämt åsido, de bilnavigatorer jag har sett har varit ganska bra på att hålla masken när GPS täckningen försvinner. Efter ett tag kommer förstås meddelande om att den inte kan hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag inhandlade på Blocket ett paket med Fugawi och Sjökort för Vänern, Vättern och Västkusten. Säljaren undrade om jag var intresserad av en PCMCIA GPS mottagare för laptop för 400 kr. Eftersom jag har en Garmin 128 i båten, hade jag egentligen ingen nytta av den. Men jag gillar gadgets och försvarade inköpet med att om min Garmin slutar fungera har jag en backup. När jag fick den öppnade jag fönstret och ställde datorn med GPSen i fönsterkarmen. Efter en kort stund fick jag tre satelliter och en hyfsad fix. Jag har en hel del skog runt huset, så den tog förmodligen bara de satelliter som var overhead. Det finns en anslutning för yttre antenn, som jag dessvärre inte fick med. Men jag blev ganska imponerad av att den fungerade över huvud taget. Tyvärr är det många månavarv sedan jag har vågat öppna fönstret p.g.a. Kung Bores härjningar. Men dagens små gadgets slår ut vad vi använde på handelsfarygen i början på 70-talet. Vi kunde få en fix var fjärde timma. Men skepparen litade inte helt på systemet, så det var dags för sextanten för middagshöjden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin e-trex,lika stor som min mobil, den använder jag när jag rör mig ute i skog och mark, den talar om hur fort jag går, vilken medelhastighet jag använder och hur långt jag gått (framför allt så håller den reda på var bilen står så att jag hittar tillbaks), den håller också koll på hur fort bilen kör. MEN den fungerar inte inomhus.

På sjön fungerar den alldeles utmärkt, där är det verkligen fri sikt. Om man befinner sig i tät skog kan det vara lite problem med att hitta satelliter, likaså har gps problem att orientera sig i norra norrlands fjällvärd.

Birgitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, backup är nog bra, jag har det också. Jag hade en Raychart 620 plotter när jag skaffade navigationsprogram till datorn och den har jag behållt. Fördelen med den är att den tål vatten så den har jag i sittbrunnen. MEN, båda går på båtens 12V-system och kan ju slås ut samtidigt. Jag ser att Du har varit i handelsflottan så Du har nog erfarenheten, men fritidsskeppare bör nog träna bestickföring lite då och då. Det gäller att ha vana när det behövs. Vid längre överseglingar lägger jag dessutom ut positionen i papperskortet med jämna mellanrum, det gäller ju att ha något att räkna FRÅN om något händer.

 

M.v.h. Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att funka när du får ut sakerna utomhus!

 

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan ju även bero på att man får vad man betalar för ...
Har aldrig haft några problem med min Garmin 72, men den är ju lite större än en liten GPS-puck :-) så troligen har den väl en bra mycket bättre antenn i skalet!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundtanken är att Du inte får ha något i metall ovanför dig. Därefter är det en prisfråga om Du vill ha kontakt inuti ett hus, där Du själv tycker att det borde fungera. Det finns extemt känsliga antenner men de är inte relevanta för båtägare.

Jag kan förstå GPS i ditt fall, huset går ju att se var det står så att säga, utan GPS system...:-)

Det finns en inbyggd tröghet i navigatorer för att de inte skall bli för hoppigt när den tillfälligt tappar bort satelliterna.

När man kör på väg så pratar vi 300-400 meters felmarginal innan navigatorn hojtar till. Tror att de ligger på en uppdateringstid på kanske 10-20 sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pucken ska vara utanför fönstret då kommer den funka, dom är känsliga. har monterat min på utsidan av båten, behövs inte iförsig men det är snyggare och bättre ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom senaste kretsarna för gps-mottagning är fantastiska. Fick position 3 meter in från fönster i betongbyggnad. Den mottagaren jag testade hade SiRF Star III.

 

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilnavigering (orginalmonterad) kan känna av hastighet från hjulen och har ibland sensorer för rörelse (gyro eller accelerometer) som gör att man sammantaget har massor av sätt att -teoretiskt- förutsäga hur bilen körs utan GPS, man kan altså från en känd position skatta hur bilen åker med dessa parametrar. Bilar med ABS, antisladd etc har dessa sensorer på CAN-bus även om de inte har navigering. Om de samutnyttjas eller hur många av biltillverkarna som utnyttjar detta till fullo vet jag inte, inte heller vilka kombinationer av sensorer som används.

 

I en båt med kompass och logg och ekolod kopplade i NMEA-nätverk torde det vara fullt möjligt att göra på samma sätt, men frågan är om det är intressant då de väl är i amsterdam, venedig eller liknande ställen där man är omgiven av hus... Kanske gör de kominerade plotter/ekolod/logg detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla Raychart 620 hade denna funktion. Den kunde gå över till död räkning baserat på logg och kompass i händelse av sattelitbortfall. Tyvärr har denna gått hädan och fått ge plars åt en nyare plotter som inte har denna funktion.

Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig oftast få GPS-signal även inomhus, mexitegel och betongpannor till trots. Kanske inte så exakt men brukar visa att jag är på rätt tomt iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av mottagningen är att får man väl kontakt med satteliterna så är det lättare att hitta dem igen!
Om min bilgps varit avslagen under en en längre resa tar det tid att hittasatteliterna igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer bra det där. Man brukar ju dela upp en GPS starttid i cold, warm och hot.

Cold - Uppstart och den måste hitta alla satelliter.
Warm - GPS i viloläge men har de flesta satelliterna nyligen listade
Hot - Igång och har satellietna tillgängliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...