Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rost

bottenrengöring inför sommaren

Rekommendera Poster

Hej 9.gif\

 

Har en liten DC plastbåt som jag köpte i höstas. Det är första båten så man kan säga att jag är lite av en nybörjare när det gäller att äga och vårda en båt.

 

Vill höra om det finns någon eller några snälla båtvänner där ut som kan ge mig lite tips om vad jag ska tänka på när jag ska göra rent båtbottnen inför bottenmålningen. Beväxningen jag har är inte havstulpaner utan verkar endast vara sjögräs. Vilka redskap ska jag använda? Hur noga måste man vara för att bottenfärgen ska sitta? Vilken temperatur bör det vara ute? mm. Alla tips är bra tips...

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första så är det att rekomendera att göra rent botten direkt efter torrsättningen. Det brukar sätta sig så förb.... annars.

 

Bör vara plusgrader när man bottenmålar och inte vara för lång tid till sjösättningen;brukar stå på färgburken.

 

Scotchsprite svamp brukar gå bra att få bort intorkat sjögräs med.

 

Inte speciellt noga för du måste måla till nästa säsong i alla fall beroende var du har båten. Om båten inte är målad tidigare så måste du lägga en primer före bottenfärgen, helst en epoxy sealer. Då är det nogrannare med underarbetet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett alternativ är att strunta i bottenmålning och istället göra några bottentvättar under båtsässongen. Vet inte om du har något tvättställe i närheten där du bor, om inte kan detta kanske vara ytterligare ett alternativ http://www.rentunder.se/ dom har en mobil bottentvätt som man kan boka. Själv bottenmålar jag inte utan tar upp båten 1ggr/sässong och borstar av botten plus ett par gånger per sässong lägger jag till i någon vik och tar fram båtborsten, cyklop och gör en badtvättning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...