Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
cmunther

VHF undran

Rekommendera Poster

Tjena båtvänner andra, jag fixa vhf certet under veckan (godkänd),
men en undran jag annmäler ju till pts måste jag även ha abbonemang hos
stockholm radio för att anropa kustradiostationer. Tack på förhand
PS måste dra iväg på båtmässan i stockholm med,det blev ju aldrig någon
VÅR efter göteborg 2.gif\

mvh C.Munther

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man betalar en avgift för licensen på 140kr, abbonemang hos Stockholms Radio behöver man INTE lösa. Första året med licens brukar SR sjöassistans ingå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abonemang hos stockholm radio krävs OM man vill kunna ringa till vanliga telefoner via sitt VHFen  ELLER ställa frågor om väder och navigationsvarningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigationsvarningar och väder sänder SR sex gånger per dygn som alla kan lyssna på. Om det inte räcker kan ett abbonemang behövas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller vi på att sila mygg och svälja elefanter?

Håller vi till i vår lilla ankdamm så behövs det kanske inte något abonnemang hos Sthlm radio. Men vill du ut i världen och kanske kalla upp någon är det ganska bra att ha en så kallad avräkningskod.

Nu är jag väl diskvalificerad att ta upp fördelarna med Sthlm radios abonnemang vilket även, till en låg kostnad också inbeluper sjöassistans. Detta kan/bör man ha trots man är med i Trossen. För vi skall väl inte använda oss av Trossens resurser i onödan utan när/om vi får problem kontaktar Stockholm radio och blir hjälpta hem utan någon kostnad. Medan vi åderlåter Sjöräddningssällskapets kassa vid enklare uppdrag.../Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men motsvarar inte Sjöassistans Trossens verksamhet??

Betalar gladeligen årsavgiten till Trossen i samband med årsavgiften till båtklubben i tron att detta ska motsvara Sjöassistans, har jag missat något??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Du har inte missat något, Sjöassistans och Trossens är väldigt lika varandra. Var SSRS trossen finns kan man läsa på deras hemsida, var sjöassistansen finns går inte att läsa på deras hemsida.

 Jag lägger mina pengar till SSRS som finns i mina hemma vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkar vara med i båda två. Varför, då undrar kanske någon?

Jo, därför att Trossen är en del av SSRS, vilka har sjöräddning som huvuduppgift. Till detta ändamål anser jag att jag kan bidra med genom mitt medlemsskap.

Men ifall jag skulle få problem när jag är ute på sjön, skulle inte i alla fall jag ringa/kalla upp Trossen. För då brukar jag av insamlade medel. I stället tar jag och kallar upp Stockholm Radio och deras Sjöassistans. Vilket är ett kommersiellt företag och utan att skämmas brukar jag lite av deras marginaler. Att jag fått lite rabatt på medlemsskapet genom VHF :n är bara../Nitro

Länk till Sjöassistans, http://www.sjoassistans.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! då var jag inte helt ute och cyklade.

Efter som jag seglar mestadels i vättern där mig veterligen inte finns någon annan sjöassistans än ssrs s 2 enheter (Rescue Wanäs Karlsborg och Rescue Skepskär Vadstena) så nöjer jag mig med trossen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Jimsan, du är inte helt rätt ute.

Du tänker helt rätt när du säger att du skall vara med id SSRS. När det gäller Sjöassistans så fixar dom fram en resurs när problemet uppstått. Det står kanske ingen och väntar på att du får stopp eller annat problem. Men när du fått stopp och är medlem i Sjöassistans så ringer/kallar de upp någon resurs. Finns det inte någon tillgänlig kan det bli SSRS eller ex en sjötaxi som hämtar hem dig, blomma och båt../Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ändå inte att sjöassistans kan göra annat än att skicka ssrs i vättern efter som det inte finns någon annan yrkestrafik än turbåtar och yrkes fiskare. Men jag förstår din tanke!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om BÅTKLUBBEN är med i SSRS så är du nog inte med i Trossen, men om du betalar in en egen avgift till SSRS på samma gång som du betalar till klubben så är du med. Klubben kan inte Trossa alla sina medlemmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sjöassistans har jag ALDRIG sett någonsin på västkusten.. så gå inte med i sjöassistans om du är på bästkusten... bättre med SSRS/Trossen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har motsvarande upplägg i Vänern. SSRS båt Rescue 90-03 ligger vid brygga ca 20 m från min akter. Nästan oavsett var jag än befinner mig så är jag tämligen övertygad om att just denna båt är först på plats av officiella räddningsbåtar. Räddningsbåten som var (är) kontrakterad av Sjöassistans var (är) en stålbåt à 8 knop.

 

Till sign Gedda så torde det finnas nån båt ur sällskapet i din närhet, eller.....?

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det så det går till, men administrationen går via båtklubben.

De som vill betalar den högre summan på båtklubbens inbetalningskort och får således årsavgiften till Trossen betald!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japps jag har en station runt hörnet och en på smögen så mig går det ingen nöd på.. men sjöassistans har jag aldrig sett

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

 

 

Oj, Gedda!

Nu är jag väl fel person att argumentera om SSRS och Sjöassistans men var så goda:

 

 

Du får nog öppna korpgluggaren. För Sjöassistansbåtarna kan vara vilken som helst som kommer. Det behöver inte vara så tuftt med färger, pukor och trumpeter. Sjöassistans är det som namnet antyder hjälp till sjös inte räddning ur fara. I dessa fallen är det påkallat ett nödanrop och då svarar Marine Recue Coordination Centre, numera belägen i Göteborg. Vilka som sedan blir beordrade/kallade ut på räddningsuppdraget är ofta, men inte alltid SSRS.

 

Det som hittills har ventilerats på denna linan är Sjöassistansen och dess berättigande och i vissa fall obefintlighete. Berättigandet är upp till var och en att besluta. Obefintligheten är klart överdriven, man ser det man vill se. För att få ett någonsånär rättvist belysande av hur mycket och var Sjöassistans finns och vad de under förra året gjort är det väl lättast att gå in på

 

http://www.stockholmradio.com/

 

sedan är det bara att klicka sig till Sjöassistans. På deras sida kan man sedan se loggen... och i denna finns faktiskt västkusten respresenterad. Fast det är givetvis i Stockholms skärgård som de flesta incidenter inträffar.

 

Jag är medlem i SSRS för jag vill ge ett bidrag till sjörättningen och Sjöassitans ifall jag skulle få stopp. Nu säger väl någon att det står ju Sjöassistans på din båt. Ja, det gör det för jag vill också vara en sådan som Gedda aldrig har sett. Ändå har jag plockat in ett antal båtar, rett upp tampar i propellrar osv i området mellan Stora Pölsan och Gullholmen.

En gång till, Sjöassistans är inte för sjöräddningsuppdrag utan för att räcka över en hjälpande hand när något gått snett. För att vara helt ärlig är det jättebråttom när man fått stopp eller fel på båten? Behövs det en räddning som syns eller är det oftast inte lite genant och då kan det vara bra ifall inte undsättningen synssmiley-laughing.gif\ alltför tydligt???/mvh/Nitro

 

PS, huvudfrågan var ändå VHF, denna är verkligen en livlina ute i yttersta skärgårdsbandet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Samma här.

Frågade Sjöassistans för några år sedan vilken som var deras ansförvant i mina vatten

Då var det en större stålbåt som gjorde 8 knop som hade ansvaret (SSRS hade då den senare modellen av stridsbåt 90, men fick för någar år sedan lämna över den till SSRS på Gotland).

Idag 4-5 år senare så vet jag inte vilken som är kontrakterad av Sjöassistans, (SSRS har idag den äldre modellen av stridsbåt 90).

Har jag sett båten (från Sjöassistans) som så vet jag iallafall inte om det.

Anonymitet heter det.

 

Nu åker jag till invigningen av Hjertmans i stan!

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som håller till på västkusten med överfarter till Danmark kan ha stor nytta av att vara med i Sjöassistans. I somras skar min motor på väg till Laesö ca 8 M in på danskt vatten. Eftersom jag är med i både SSRS Trossen och Sjöassistans så kontaktade jag först Trossen. Deras 020 nummer fungerar bara i Sverige men med en gammal 450 NMT-telefon nådde jag dålig kontakt till Sverige. Då jag talade om min position blev jag avvisad med att jag låg för långt bort, det hjälpe inte med att jag hade varit medlem i SSRS i mer än 20 år och i Trossen så länge den har funnits, jag var för långt bort.

 

Jag kontaktade då Stockholm Radio via VHF telefon via Varbergssändaren och Stockholm Radio svarade direkt på en helt perfekt förbindelse. Man förhörde sig om läget, hur många vi var ombord mm. Lovade återkomma, efter några minuter återkom Stockholm Radio och kopplade då ihop mig en båt från Hönö. Båten från Hönö var en arbetsbåt i mycket bra skick med en kompetent besättning som bogserade oss till Lerkil på bästa sätt och detta helt gratis. Denna båt hade inte en massa fräcka dekaler utan var ganska anonym, och gjorde inte mer fart än 8-10 knop men utförde sitt jobb perfekt. Jag var inte i sjönöd utan behövde bara bogsering till land.

 

SSRS Trossen utför inga bogseringsuppdrag på danskt vatten förutom i Öresund. Sjöassistans fungerar även i Danmark och Sjöassistans har avtal med Sjöfartsverkets alla båtar, så även en lotsbåt kan komma till din hjälp om dom har tid.

 

 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi komma någonvart. För ordningens skulle lägger jag till Norge och Finland som länder som har avtal med Stockholm Radio. Detta betyder att ifall du eller någon från våra grannländer får problem inom Norden så får man assistans, inte illa eller? Men fortfarnade är det viktigt att stödja SSRS/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...