Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ollbrs

Tips på trevlig DC

Rekommendera Poster

 

Jag är på väg att köpa en ny båt inför sommaren och skulle uppskatta tips på vad jag ska leta efter.

 

Det jag söker är en trevlig DC med sovplats för två personer som går bra i sjön och där det finns lite pulver i maskinen (dock ingen racerbåt).

 

Min budget ligger på ca 150 000 kronor.

 

Tacksam för svar

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ni skall ha är beroende på vad ni vill få ut av ert båtliv.

Skall ni använda båten till veckoslutsturer eller dagsturer är första frågan. Ifall ni skall övernatta, är frågan var, på marinor eller i naturhamnar?

Fråga om framdrivning är skall det vara en diesel eller bensinare och då blir följdfrågorna innom eller utombordare, två eller fyrtakt. Frågarna är många medan svaren är få.

På marknaden finns det så himla många olika båtar och modeller att hälften vore nog. Jag föreslår att ni i lugn och ro först tänker till hur ni vill vara ute på sjön. Sedan tar ni och går in Medlemmars båtar och där söker efter något som kan passa er. Inte för att jag inte har personliga favoriter utan för att ni skall hitta det som just ni vill ha./lycka till med båtköpet/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Gå in på annonssidan på maringuiden och sök på croupier tex.

/hjelmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, bra båt med utmärkta sjöegenskaper

 

Kolla lite här http://www.coronet.nu/

 

Bilden är en 22 DC samma skrov som 21:an

post-4082-1394234577,8524_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nästan helt med Nitro som brukar vara en klok man 14.gif\

Men om du svarar lite på hans frågor ovan och återkommer hit tror jag det är lättare för oss att ge dig bra råd. Komplettera gärna med vilken erfarenhet du har av båtar, var du tänker dig åka (liten insjö eller öppet hav) osv.

 

För som det brukar vara rekommenderar många ägare sina båtar fast de kanske har helt andra förväntningar/krav på sitt båtliv mot vad du har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej. ockelbo dc 21 är ju en klasiker med bra sjöegenskaper

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag om Usa båtarna, lite lull-lull och rysch å pysch !

Dom båtar jag väl känner till är Wellcraft 192 ,210 och 23 ,Chris Craft 210 Scorpion  ( 1986 till 89), min nuvarande SeaRay 220 DA , som finns i  DC utförande och heter då OV = overnighter , finns CC också !!

 Den båt som jag är mest kär i är ChrisCraften .  I 210 Scorpion utförandet är det back to back säten  och det är mysigare än en vanlig soffa bak . Wellcraften 210 har samma inredning men är inte lika välbyggd i sinna detaljer tycker jag .SeaRay 21 0ch 22 fotaren i OV varianten är en annan båt i den högre kvaliten , slutet 80 början 90 är ett klart intressant objekt. Bra kvalite

 och smarta lösningar i båten . SeaRay finns det gott om också ,så det blir enklare att börja jämföra skicka och pris på ett bra sätt.

Jag känner en kille som jobbar( egen firma) med Usa-båtar , han skulle kunna leta fram en båt , just din prisklass , med hjälp av alla hans goda kontaker i båtvärden  . ( Här säljer han en båt i lite högre klass , men du kan ringa honom och berätta vad du är ute efter ) Hälsa från mig !!!

http://www.blocket.se/vi/7387819.htm?ca=11_s 

 

Lycka till och kom gärna tillbaka med fler frågor .

 

Jocke med SeaRa 220 Sundancer

 

post-11345-1394234577,9948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade också på några jänkare innan jag köpte ny båt. Four Winns och Bayliner mm men alla hade de där äckliga back to back säten och den snuskiga långhåriga heltäckningsmattan huga... och vem fan vill åka baklänges?? Man får säkert mycket båt för pengarna men planlösningen faller inte mej i smaken alls. Jag fastnade istället för en Nidelv 18 DC som har en underbar U-soffa som går att bädda ut till soldäck eller dubbelsäng. Sen är man ju rätt säker på att hitta en köpare den dagen man känner för att byta båt.

 

Jan

post-13320-1394234579,8513_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Four winns, och det är inga bakvända säten i den.

Äckelmattan är utriven och lite annat e gjort.

Är helnöjd med båten som är ca 21 fot.

Sen så gillar jag även ljudet från V8:an.

 

Gillar jänkedc helt enkelt21.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

V8dc,

...lite annat e gjort.

Ditt motorbyte m.m. kommer jag ihåg, som du dokumenterade så fint på ett annat forum. Det var en imponerade renovering.

I år blir det väl bara åka och inte så mycket meckande i garaget gissar jag.

Hoppas du får många sköna timmar på sjön i sommar i din fina daycruiser med V8:an!

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Det är sant att jag har lite mindre att göra i år.

Den tråden finns på ett tredje båtforum8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte ... skulle back to back säten vara äckliga ???

Att  åka baklänges är ingen nytt . Man kan göra det på tåg , bussar , bilar  m.m ..   så gick det med det argumentet  !

Så , man kan ha olika erfarenheter .Vad är rätt och vad är fel ? 

 

Hoppas vi alla kan bidraga med kundskap ,och inte en massa tyckande !

Jag har ägt 2 båtar med B2B säten ,för mig och min familj har det fungerat utmärkt.

 

Ett PS : Citat från din sjöbod ..Generellt omdöme:

Har inte testat den ännu men den verkar vara otroligt rymlig för storleken och allt är genomtänkt och rejält. slut citat ..DS

 

-Säger något om DIN erfarenhet i ämnet ?????

 

JSR

post-11345-1394234580,0556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tackar för alla synpunkter som kommit upp.

Jag är nog inne på de amerikanska båtarna med riktiga säten då jag är lång ( 200 cm ) så jag måste kunna sitta vettigt på förarplatsen.

 

Jag kollade på en Wellcraft 21 fotare med 4,3 L Penta och SX drev någon som har lite tips på vad man ska tänka på vid köp av en sådan.

 

Vänligen Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta ser ut att vara en riktigt trevlig båt men den spränger nog min budget på 150 000 kr.

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årgång ...vad????  -95:an EXCEL har wetbar bakom förarstolen som bara är i vägen . (min uppfattning) ..  Det lilla utrymme man har ska ínte var annat än sitt å liggplatser .  

 

Kolla även in en Formula 206  mitten/sent 80 tal ..  2 stolar och en soffa och med en stor soldyna över motorn ..  fin som f-n !!

 

 

JSR

 

post-11345-1394234580,1254_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du fått så många synpunker och förslag hoppas jag att du också redovisar vad du fått för dina 150 000. Som jag ser det är du på väg att om inte dubbla din insats så i alla fall klart överstiga den./Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...