Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbepp

4-takt vs. 2-takt

Rekommendera Poster

Tillbaka till ursprungliga frågeställarens val där han redan angett den billigare varianten av 2-taktare

 

citat

Nr.1 4-takts motor kostar i regel 30% mer än 2-takt.

 

 

Läs gärna mitt gamla, lite provokativa, inlägg

Avveckla alla 2-taktare NU

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55199&highlight=miljö

 

och

http://www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran-testet.htm

 

Där utgår jag inte från de nya direktinsprutade 2-taktarna utan de gamla med olja och bensin som oförbrännt släpps ut.

 

 

Klipp från det inlägget lite om utsläppen. Dock har båtmotorerna långt kvar innan de kan mäta sig med bilarnas relativt låga utsläpp

 

Orkar ni inte läsa det inlägget så får ni länken till källan direkt här

http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=3056840&CFTOKEN=98465226&id=388

 

Där kan man läsa att de nya 2-taktarna (insprutade) INTE är i samma klass som 4-taktare (alltså sämre för miljön)

 

Välj en 4-taktare om du bryr dig om miljön, ännu hellre en båt helt utan motor (dock inte en segelbåt med en sur 2-taktare).

 

mvh Roland

post-4060-1394234713,4916_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Esko!

 

Kul att Du vågade Dig på en E-tec.

 

Har själv en föregångare till denna.

En Ficht.Ram FFI 75hk från 2001 precis det året BRP tog över.

 

Har innan köpet läst en heldel om dessa motorer på Canadensiska och Amerikanska sidor och blev lite beskymrat när det kom fram att det var problem med Ficht.

Men det var de tidigare sent 90 tal och över 150hk som var problemet och det är löst nu.

 

Är mycket nöjd med min maskin det är bara det att man måste kunna lita på den för det finns ingenting man kan göra själv.

 

Men vadå, världens äldsta tillverkaren av ytombordare dom ger sig inte så lätt.

 

En gång om året kolla med datan, byta tändstift och växelhus-oljan dats it.

 

Har också kontakt med en duktig tekniker som kan dessa och det känns tryggt.

 

Dessutom är det världens renaste motor och tar hälften så mycket bensin som en 2 taktare.

 

Ha en skön sommar

Hälsningar

Paul

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag föredrar 4-takt framförallt för den mjuka gången.

 

Skulle jag mot förmodan köpa 2-takt så verkar ändå Etec som det bästa alternativet.

 

Alla nöja o glada!!

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte framtiden för utombordare vara Diesel? Väger ju en del, men det gör ju 4-taktare med. diesel-utombordare är väl redan standard inom NATO?

Min gissning är att diesel-utombordare kommer på bred front så fort de flesta köpt bensin-fyrtaktare ;)

 

Annars tror jag att kärnfrågan vid val av 2- eller 4-takt är hur mycket man är ute per år. Tror att det är svårt att ekonomiskt motivera en 4-taktare vid <=10 användningsdagar per år. Tror att det är rätt många som använder båten så lite i vårt kalla land. Vad är genomsnittlig servicekostnad (glöm inte kamrem m.m.) för en 2-taktare respektive 4-taktare av samma storlek?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Utan att lägga sig i vad som är bättre eller sämre så är det så att det som rejsas med på banorna i F1 och motoGP har inte att göra med vad som är bäst utav de två teknikerna utan det styrs av regler och bestämmelser.

I motoGP ville tillverkarna? eller iaf någon med inflytande ha 4-takt så man ändrade reglerna så att 4-taktarna fick fördel mot 2-taktarna. (Motorstorlek, viktbegränsningar, medhavd bränslemängd osv.)

 

I F1 säger reglerna att man måste köra 4-takt.

 

//Per

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Ja och om de har det i F1 så är det väl självklart att utvecklingen ligger längre fram. Det var det jag svarade på när en i denna tråd skrev av bilindustrin inte kommit lika långt fram i utveckling som båtindustrin. Se nedan. :)

 

Men ett tillägg både 2- och 4-takt är föråldrat och utvecklingen styrs av motor och olje industrin.

 

//Mac

 

 

klangebo (Kadett)

Antal inlägg: 20

Medlem: 2006-03-15

 

\Klicka

\Visas

\Skicka 

 

pen_icon.gif\ Svara    citat_brygg.gif\ Citera    report_icon.gif\ Rapportera

Skrivet: 09 juli 2006 | 15:40

 

 

PRecis , vi jämförde ju inte gamla 2 taktare med nya 4 taktare.

Och om vi jämför dom nya 2 taktarna finner vi bara fördelar med dom, och alla ni som undrar varför man inte har 2 takt i bilar, jo för att man inte hade kommit så långt i tekniken , då låg 4 taktarna före, men nu när e tec finns har 2 taktarna tagit ett långt kliv före 4 taktarna.

Mvh Dennis

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka typer av moppar körde som som var tvungen att byta titt som tätt?

En moppe som inte är vråltrimmad går ju hur länge som helst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag säger bara Saab 96 med 2-takt. Det är en bil att börja producera igen nu när 2-takt ligger i framkant när det gäller utveckling. Kommer garanterat att vinna alla tester när det gäller komfort, ljudnivå, förbrukning, mm

 

http://www.saabklubben.com/ljud/saabsportrally.ram

 

Jag kör fyrtakt i alla fall. både på land och på sjön

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Diesel har högsta verkningsgraden och således bästa alternativet eftersom man utnyttjar bränslet bäst, vill man sen vara miljövänlig och föredrar lukten av popcorn så kan man köra på rapsolja eller göra som en kompis få bränslet helt gratis de flesta gatukök mm har problem att bli av med fritösoljan som måste byttas ofta enl. livsmedelsverkets regler.

 

Tror till och med att man kan ta ut en mindre avgift för att man tar om hand om fritösöljan då blir dieselnutombordaren rena sparbössan att äga.

 

snabbsök på nätet ger åtminstånne 3 fabrikat som nu tillverkar dieslar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns det utombordare med diesel? Vem tillverkar detta? Yanmar?

 

Diesel är tveklöst det bästa alternativet.

 

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

selva, yanmar och någon ri???troligen italjenskt?    tappade bort namnet, sökte lite till och hittade att patent lagts in för luftkylda dieselutombordare dessa ska bli lätta som vanliga två taktare och avsedda för körning i skyddade vatten.

 

obs dieslar är inte alltid 4 taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag tändkulemotorer... Det är framtidens melodi....

 

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har väl haft funderingar på ångdrift men det verkar ju redan beprövat otrolig verkningsgrad men lite svårt att få ihop allt till en utombordare, tror tidigare inlägg om tändkule skulle bli enklare men också något tyngre.

 

ang punkt Nr.3  Stöldbegärligheten så tror jag båda ratas lika mycket av tjuvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat ovan

Ok, så då föredrar du stötstänger istället för kamaxlar? Eftersom man i Nascar har stötstänger så måste det ju vara framtidens melodi?

 

 

Fyrtaktare har alltid kamaxel. De med lågt placerad kamaxel har även stötstänger vilka förmedlar rörelsen från kamaxeln över till vippor och sedan ventiler.

 

Kamaxeln har de nockar som behövs för att öppna ventilerna för att släppa in bränsleblandning och släppa ut avgaser samt vara stängda vid kompression och förbränningsfas.

 

 

Vidare så har äldre modeller av motorer (4-taktare) stötstänger men nyare har direktverkande kamaxel som ligger placerad över ventilerna.

 

Vissa här kan behöva läsa mer om motorers uppbyggnad före inlägg.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en bekant stötte på en wankel med drev troligen lika kul idee som och dyrbar i drift men som utombordare kanske de kunde va något vilket varvregister kunde ha nästan noll i stigning här kunde man snacka om trolling i methastighet utan att masken drunknar.

 

håller med föregående inlägg men det är roligt se vad folk har för teorier.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Instämmer helt!!

 

Tack för ditt inlägg

 

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 takt eller 2 takt beror ju på om man vill ha VRO pump eller inte!smiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

hittar ingen sådan pump mojäng på min 2 taktare kanske är det då en 4 taktare , någon som vet eller ska man behöva öppna instuktionsboken och se efter??

 

Du har nog rätt slog på dina forum inlägg och den där pumpen är nog en riktigt elak jävel så nu är jag jätteglad att jag inte hittar någon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

lite mer om patentet obs kolla vad den surplade i sig på fulla skaft i timmen!!!

This Slovenian invention consists of a unique air-cooled diesel outboard motor for boats. It combines a commercially available air-cooled diesel engine with an existing drive (lower unit with propeller) of an outboard motor for boats. It offers solution to many technical problems associated with the existing air-cooled or water-cooled Otto engines used in outboard motors for boats. The air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition. It also uses significantly less fuel. If using organic or bio fuel the air-cooled diesel outboard engine significantly reduces pollution of waters. This makes the proposed solution suitable also for vulnerable inland waters and lakes that are protected by environmental regulations. Due to air-cooling, the outboard motor weight is similar to other motors with Otto engine.

The prototype of the air-cooled outboard diesel motor successfully performed approximately 100 working hours at the sea on a boat. The boat with the prototype - a 7 HP air-cooled diesel motor outperformed a standard 2 stroke 10 HP water cooled outboard motor. The prototype outboard motor weights 43 kg. It consumes 0.75 litter of diesel or bio fuel per hour at full power.

Innovative Aspects:

This is the first time that an air-cooled diesel engine with vertical crankshaft was used to propel outboard motor for boats. In comparison to water-cooled diesel outboard motors, the innovative motor is much lighter. Compared to Gasoline - Otto outboard motors the innovative motor uses significantly less fuel and also poses much smaller burden to the environment.

 

Main Advantages:

- Air-cooled diesel outboard motor has great reliability of usage because it works without electric ignition

- Extremely low consumption of fuel

- Works even with bio-diesel, which significantly reduces pollution of waters and for this reason it could be used in inland waters that are under restrictive environmental regulations

 

Gissningsvis är denna byggd som en 2takts diesel och saknar allt extra. vad skulle hända med lite lullul som direktinsprutning, lågtrycksturbo, vattenkyld intercooler  tanken svindlar, bland googles bilder finns en del riktigt fina dieselutombordare helt klart värt en tanke för nästa säsong

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna teknik verker grymt intressant.

 

Vi får väl se vad som kommer inom ett par år.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man korsar en 2-taktare med en 4-takatare, vad får man då?

 

1. En 4-taktare

x. En 3-taktare

2. En politiker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är denna fråga så het 2-takt eller 4-takt?

 

vad tror Ni?

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

aftonbladet eller expressen

volvo eller saab, bara en kan ju vara bäst men användarens ändamål kan ju skilja en hel del så därav denna långa tråd och intresse.

 

(fast vissa har ju för sig att formel 1s  behov är de samma som på sjön och även mc folket verkar ha blivit blöta mellan benen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart hamnar vi tillbaka på den berömda...

...segelbåt eller motorbåt

 det är jag säker på 2.gif\

 

 

...och apropå billigt i drift.

Varför inte montera en gammal goding som går att köra på hederlig sletolja. Bönderna skulle jubla för att bli av med oljan billigt!

...fast som utombordare kan det bli svårmonterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om förbränning.

2-taktaren förbränner sämre oavsett insprutning, just för den är lågoktanig då olja är tillförd.

fler cylindrar/tändstift är också avgärande för antändning.

2-taktaren svarar snabbt då den har snabbt flöde = enda fördelen vid acc.

4-taktare är ett långt bättre alternativ just pga av sin effektiva förbränning. Detta gör att den kan gå längre på samma mängd bräsle.

Nackdelen med 4-taktaren är just acc.

Hur ni än väljer, ha ett trevligt sjöliv och ta hänsyn till natur och djur. B.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har altid gillat tvåtaktare bättre på grund av att de är rappare samt väger mindre en en fyrtaktare.

Men för några år sen köpte jag min första fyrtaktare och jag kommer aldrig att ha tvåtakt igen.

För det första så verkar det som att fyrtaktarna har blivit nästan lika lätta (ibland även lättare) en tvåtaktarna. Dom nyare fyrtaktarna med insprutning har blivit så bra att dom nästan går som tvåtaktarna. och det käns som man får mera vrid i en fyrtaktare när man har lite tyngre båt.

Dom låter mycket mindre samt drar mindre enl mina erfarenheter. Ok, vissa tvåtaktare av den nyare sorten skall förbränna mer av bränslet en dom äldre men fortfarande måste man ju ha tvåtaktsolja och den hamnar det ju rester i vattnet av så den måste endå bli mindre miljövänlig.

Jag gillar även den mjuka gången i en fyrtaktare och tvåtaktaren känns lite som gårdagens motorer.

Stöldrisken vet jag inte om man skall ta hänsyn till. Man Kan ju inte vika sig för tjyvarna och köpa nått man inte vill ha bara för att dom inte skall stjäla det.

Det är mina åsikter och erfarenheter

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Hur kan man änns tänka tanken att köpa 4 takt när de finns så fina 2 taktare i dagsläget.

Alla som har skrivit för 4 taktar har gämfört med 2 taktare från 80 talet. Att köpa en 4-taktare är för mig som att hänga på ett 100 kg betong block på akterspegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som jag skrev i mitt tidigare inlägg så väger dom i dagsläget inte nämnvärt mer i snitt en tvåtaktarna. Ta tex Yamaha F150 den väger ett halvt kilo mindre en Yamaha 150 tvåtakt. inte mycket men inte mer i allafall.

Jag har åkt nyare insprutade tvåtaktare och fortfarande så låter dom mer och släpper ut mer skit i vattnet. Att jag sen tycker att en fyrtaktare har en skönare gång är ju min åsikt och den vet jag att inte alla delar med mig men väldigt många. Förmoderligen fler en dom som gillar tvåtakt.

Men jag skall erkänna att jag gillar lukten från en tvåtaktare. men det blir i allafall ingen mer för mig endå om jag inta skall ha nån liten sportbåt för bus förståss för då kan det vara ett billigt kul alternnativ.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...