Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Havskatt

Läst Aftonbladet: Båtregister införs nästa år

Rekommendera Poster

Har bestämt för mig att det inte skulle bli några biltullar heller (för det har det väll inte blivit eller??)

Dom där 90% av bilstölderna som klaras upp (vilket lokal polis inte vill kännas vid) beror sannorligt på att fler stjäla en bil för att komma hem från krogen och inte på registret. för jag har välldigt svårt att tro att 95% av alla biltjuvar åker fast/blir dömda. Polisen är ju inte ens intreserad av att ta emot anmälan på varken bilstölder/inbrott eller villainbrott om värdet understiger 100.000: -

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21.gif\ Helt min åsikt men vissa trorsig veta att om alla klarade d redan rent utsagt löjligt lätta förarbeviset så blir det mindre olykor och mindre fylle körning... knappast... Påtvingad kunskap av det här slaget är bara ideoti och kommer alldrig att fungera...

 

Och sedan så finns den andra gruppen som talar för båtskatt och register... Dom kan börja fundera på vart dom där 8kr perliter i skatt tar vägen... På båtmackarna runt om i landet så kosstar soppan ca 13-14kr 4kr är inköpspris sedan bolagens marginaler på ca 50öringen resten är skatt så va jag undrar är vart tar stålarna vägen och om inte annat så finns det ju pengar till fyrar och prickar där... Så enligt min mening så betalar vi och har sedan länge betalt våran båtskatt varje gång vi tankar....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lönar sig inte att gnälla på ett båtforum om detta, tyvärr.

 

Hjälp istället till med att bilda en opinion mot båtskatt och register där inte (nästan..?) alla är emot det redan, dvs i ett forum för båtar. Skriv väl formulerade insändare och debattartiklar i dagstidingar, engagera er politiskt, engagera er i båtorganisationer som kan utöva politisk påtryckning - och framför allt RÖSTA på det partiet som har åsikter som bäst stämmer överens med era egna. Skit i hur oppositionspartierna försöker utmåla de andra partierna, det är de frågor partierna driver idag som är intressanta, inte de frågor de drev på 1920-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla registrerings- och båtskattemotståndare.

Någon som känner sig manad att starta ett båtregistreings eller båtskatteuppror.

Det är väl ingen tvekan om att skattemyndigheten kommer att utnyttja registret. Man letar ju även idag upp båtägare på olika sätt för att förmögenhets- och skönstaxera.

Huset, bilen, båten, stugan, sparkapitalet, konsten mm ägodelar är ju mannn för Nuder och hans skatteverk.

 

Det är väl ingen som på allvar tror att man skulle avstå från att beskatta båtarna.

 

Bensinskatteupproret pågår ju och har väl fått ihop 700 000 namn på protestlistorna, så det skulle behövas en eldskäl som drar igång.

http://www.bensinskatteuppror.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni fin PR-chans, Maringuiden!!! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röker.

Jag dricker under stundom en och annan Whiskey.

Jag kör bil.

Jag äger ett hus.

Hur mycket mer ska jag skatta för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja och jag är egen och betalar ju redan mycket skatt så nu får det räcka

ingen båtskatt här inte, slopa fastighetskatten oxå, vad känar man på att bo i ett hus inget man får ju under hålla det och betale skatt för att man utrustar det med nya golv och badrum osv, fy fan!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det MG!  Blodet svallar hett bland båtfolket nu.  Politikerna vet inte vad de gör när de retar upp över en miljon båtägare.  BÅTSKATTEUPPROR NU!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att ni skulle registrera er båt i ett privat register? Var det inte det som försäkringsbolagen försökte?

En registrering som sådan anser jag inte fel bara myndigheterna håller sina långa fingrar från det och det kan ju lätt lösas med att lägga registret utan för rikets gränser (läs Internet) Trots allt skulle ju ett register kunna användas till att påverka politiker och beslutsfattare att VERKLIGEN förstå hur stort detta är så man ska inte bara se det negativa i det. Så låt oss fixa ett register då behöver ju inte storebror slösa på våra skattekronor och tillsätta utredningar, myndigheter osv bara för att simpelt register. De kunde ju till och med sänka skatten på bensin när de slipper utgiften för registeret21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt otroligt.

Sist vi hade ett register betalade vi 35 spänn/år och det var ca 300 000 st var registrerade. Då fick staten in 10,5 miljoner/år.  men de kostade 29 miljoner /år att driva registret. DVS en förlust på nästan 19 miljoner kr/år. Detta var en av anledningen till att det lades ner.

 

De lär inte vara billigare att driva ett register idag. Så då e de bara att vänta på en nätt avgift(skatt).

 

Sist när registret infördes stals det en del båtar i samband med registreringen. De talades om båtar som låg vinterupplagda lite avsides, som registrerades av någon annan än ägaren. När våren kom hade den nya registrerade ägaren bevis på att det var han som ägde båten. Och den gamla ägaren stod där med lång näsa. En mycke jobbig process att ev få tillbaka sin båt startades.

Hoppas vi slipper detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men de ju klart, skall dom införa båttullar med kamror så måste ju båtarna ha ett reg nummer så dom kan debitera rätt båt.

 

 

 

 

/Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kommer min fråga ..

 

Har Messing folket  (= dom som röstade på sossarna ) bakom sig i denna fråga om register och körkort plus ev. båtskatt ??

 

-Om inte ,  vems talan för hon då  ??????

 

 

JSR  

 

Mmmmmmm....Moderat

post-11345-1394234577,5192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tror att det kan bli en tuff fight att slå tillbaka ett förslag på båtskatt(om nu ett sådan kommer).

Till vår fördel finns det många högavlönade personer som oftast får bra gehör på högre nivå, jag tror att dessa har spelat en stor roll i varför båtskatt inte kom redan på 80 talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi har lagt ut en omröstning i frågan om Båtkörkort och Båtregistrering.

 

Klicka här för att komma till omröstningen.

 

 

Hälsningar

maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi håller med. Politiska diskussioner hör inte hemma på en båtsajt. Vi kommer att vara mer observanta på detta i framtiden.

 

Ps. Om du inte röstat så kan du göra det på följande länk : http://www.maringuiden.se/forum/;thread=85850

 

 

Hälsningar

maringuiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla, det här är inte en politisk disskusion, det här ärliga båtägare som är upprörda och vill göra sig hörda. Det handlar om båtar, och därför handlar det inte direkt om politik, vi snackar båtar trots allt och inte energipolitik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nej- till båtregister-körkortskrav för båtägare är definitiovt i minoritet enl Aftonbladets läsarundersökning, 60 % är för ett register och 64,5 % är för ett körkort för båtförare.
Nu är det ju så att det är inte bara båtägare som röstat. Det kanske är de som suttit i vattenkanten på badstranden och övervakat sina badande barn, som röstat, alltså de som ser en båt med tillhörande vattenskidåkare komma nästan upp på solfilten. De som sitter i sin eka och metar blir nedstänkta av en motorbåt som kör  i hög fart alldeles för nära. De som nästan faller överbord när fartdåren kör upp svallvågor som får den lilla båten att nästintill kantra. Eller jag som satt i aktern på vännernas segelbåt och kände obehaget och rädslan komma krypande när en rejält stor motorbåt närmade sig bakifrån i hög fart och väjde vara några meter från oss, den kvällen var det nära att jag blivit spekulant på på ett molnsmiley-innocent.gif\ istället för en snipa! STORA registreringssiffror skall målas på båten, krav på körkort är ett måste. Det behövs inte båtskatt om syndare mot reglerna och båtfylleristerna bötfälls tillräckligt högt. Dessa inkomster torde betala både övervakningen och extra sjöprickar.
Birgitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Dan och alla ni andra,

 

Ja! diskutera gärna frågan om Båtregistrering och Båtkörkort, men passa inte på att göra en politisk diskussion av frågan (om det nu går att undvika), i stil med dom J...la  ...arna kan dra åt... osv. Vi tror inte maringuidens beskökare generellt sett är intresserade av om man är sosse eller moderat, men vi tror däremot att denna fråga retar/upprör dom allra flesta båtägare.

 

Dan ta inte detta personligt för du har hållit dig neutral. Vi försöker att svara så generellt som det är möjligt.

 

Ps. Passa på att gå in och rösta om du inte redan har gjort det, hät är länken: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=85850

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med STORA registreringsnummer på båten, vem ska kolla detta?

Du anser att Du svävade i livsfara! Ska Du då anmäla att båten med reg nummer: nummer gjorde si och så, sen får ägaren till den båten ett inbetalningskort med böterna via posten??? Eller hur ska det gå till???

 

Enkelt kanske, eller jättesvårt, det beror på. I fallet med gubben(självklart var det en man i sina bästa år15.gif\) som var en hårsmån från att köra på oss så hade vi enkelt kunnat notera reg. numret och ringt polis som kunnat kolla vem ägaren var och ev. kunnat åka ner till hamnen( detta var en söndagkväll då många trol. var på väg hem) med en liten alkotest för att kolla nykterhetsläget. Man kan också tänka sig att vederbörande får ett litet samtal från polisen.Om samma fordon kör drulligt upprepade tillfällen så kan man dra in hans körkort alt. utfärda körförbud för båtskrället. Det kan inte var meningen att ett antal hänsynslösa drumlar skall kunna förpesta tillvaron för oss andra.

 

Vanliga hyggliga båtägare har inget att oroa sig för, kör man som folk och respekterar de regler som finns och som man måste kunna så spelar det kanppast någon roll om båten är registrerad eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är bara hänsynslösa drumlar som ska registreras?

Vi vanliga slipper?..hur får du ihop det?

Rötägg finns ju alltid...men det ska ju inte alla andra behöva lida för.

Nä..låt detta stanna vid ett förslag...det räcker.

Pe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholms skärgård tycker jag nog att folk sköter sig på det stora hela.  Ska jag rikta kritik åt något håll så är det Vaxholmsbåtar, Cindirella och värst av alla, Delfinbåtar som ska ta åt sig.  I Lindalsundet höll en snipa på att gå i kvav i sommras, efter att ha passerats av en skärgårdsbåt på var sida.  Jag såg det själv, han hamnade i rena krondiket.  Vår båtklubb passeras dagligen av Delfinbåtar i för hög fart med enorma svallvågor som följd.  Jag antar att kaptenerna på dessa båtar har någon form av utbildning samt att båtarna är reggade?  Och vad hjälpte det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag menar  att alla båtar skall vara registrerade MEN det om DU kör som folk så har du inget att oroa dig för, du puttrar på i lugn och ro precis som vanligt. Enda skillnaden är att din bår är registrerad vilket knappast kan svida annat än i själen hos vissa. Däremot så kanske registreringen kan verka preventivt, man tänker sig för lite innan man beter sig hänsynslöst- man kan ju bli identifierad. Kul om det skulle funka som med bilregistret! Fram med mobilen- ring och få ett omedelbart svar på vem fasen den där drummeln var26.gif\!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är naivt att tro att man vill införa register för att lättare spåra stulna båtar eller för att man på avstånd skall kunna se vem som kommer körande (och kör drumligt). Det ÄR första steget mot att införa båtskatt och är att likna vid vilken skattelängd som helst. Först måste en sådan upprättas annars har man ju inget att utgå ifrån när man skall beskatta.

Låt inte lura er och tro att avsikten är något annat - och att Aftonbladets läsare i majoritet röstat för register förvånar mig inte. Det har länge varit en nagel i ögat hos många icke-båtägare att vi inte betalar skatt för båten - vanlig hederlig avundsjuka alltså

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
liten båt= Liten skatt!
STOOOR BÅÅT= STOOOR SKATT!
eller??????????
Jag struntar i vilket, blir det så blir det och jag har råd att betala. 
Det är mer synd om dom som lever på brödkanter och isvatten för att ha råd att betala sina båtamorteringar. Men det är kanske inte så många ensamstående lokalvårdare, vårdbiträden eller för all del förskollärare som har en Chaparall9.gif\ (visst var det så den hette, den där våta drömmen från Båtmässan?) Ska ta mig en titt på den i morgon 12.gif\
Det här är sista inlägget från mig i den här debatten- jag lovar. Det har säkert redan framkommit att jag inte tycker det är särskilt livsviktigt om det blir det ena eller det andra. Jag kan se fördelar med registrering och körkortstvång men so what det kan kvitta. Det finns viktigare saker att hetsa upp sig för. Ta det nu för all del lugnt, gossar, så att ni inte drar på er högt blodtryck, har hört att det har negativ inverkan på kärlekslivet 14.gif\
Birgitta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Trist när politiker försöker att plocka billiga poäng här på MG.  Undrar om du lyckas bättre den här gången?smiley-undecided.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Haha kommer ni ihåg kärringen Billstreams tal om att det minnsan inte skulle bli några Biltullar va blev det jo självklart Biltullar... Så mycket för d snacket.... Politiker gärna Miljömuppar har en förmåga att få sin vilja igenom hur litet Sketpartiet än e...

Så löfften från politiker kan vi Spola rakt ner i Septitanken... Båtskatten kommer att införas i samma stund som registret införs va så säkra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetsgivaravgift, skatt på arbete, moms, accis, fastighetsskatt, bilskatt, energiskatt, bensinskatt med moms ovanpå, förmögenhetsskatt (skatt på redan skattade pengar)  Gåvoskatt, arvsskatt, alkoholskatt, tobaksskatt, vinstskatt, skatt på avfall, tull, avkastningsskatt, koldioxidskatt, pust (Skatt på det också?) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Sjörövarn å några till, försök förstå att jag inte är Ulrica Messing och inte heller är ett dugg intresserad av att bli det! 

 

Jag är med här på marinsidan som båtägare, försök att acceptera det.

 

Om du bor i min  hemkommun och är intresserad av skolpolitik, barnomsorg eller av översiktsplanen så är du välkommen att höra av dig, det är jag intresserad av och påläst på. I övrigt så får du lov att finna dig i att jag har samma rätt till personliga åsikter som du. Gillar du inte mina åsikter om båtlivet så är det ok men blanda inte ihop äpplen och päron och försök inte nedlåtande plattityder, det är inte särskilt klädsamt.

 

Jag är kanske inte lika känslig som du och  en del av dina medmän är för pålagor från ovan, men det har inte med min politiska uppfattning att göra, snarare är det en fatalistisk grundsyn- det som sker det sker så varför hetsa upp sig!

 

Jag har absolut ingen aning om det blir skatt eller ej men det tycks ju vara det enda ni bekymrar er om.

 

 Jag vet att det finns massor av vanligt folk som har båt och jag kan inte tänka mig att det är meningen att båtsport skall vara en rikemanshobby.

 

Jag är inte heller avundsjuk på någon med större båt, vi har köpt den storlek och typ av båt som passar oss bäst.

 

Sådärja, då har jag rensat luften.Jag vill inte inte ha några politiska påhopp  av deltagarna på bryggsnack, hoppa på era egna politiker i era egna hemkommuner så kanske ni får något genomfört i  stället för att sitta här och gnälla. Jag kan i alla fall inte hjälpa er.

 

Personliga påhopp kan man väl knappast värja sig emot, dom duggar ju ganska tätt på vissa trådar har jag märktsmiley-undecided.gif\ så det får man väl räkna med även i fortsättningen.

Slutligen ett tips: Försök att lyfta huvudet över kanten på relingen och gör något själva, gå med i det politiska parti som ni sympatiserar mest med och påverka den vägen- det kallas demokrati.

 

Birgitta

 

PS Rexco: Nu har det bildats en borgerlig allians för biltullarnas bevarande, det är väl lustigt2.gif\. Alla gå vi åt samma håll, såsmåningom.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visste d nu kommer Biltullshelvetet till Göteborg med... Bara dom där Nedrans Miljömupparna kunnde låta bli o Öppna truten nån gång så vore allt frid o fröjd...

 

Angående Politiker och den vanliga hederliga arbetarens hat mot dessa så är saken given...

 

Så här ligger det till politiker dock inte alla men många drar fördelar av sin position och missbrukar sin makt så mycket det bara går... Kan skriva en hel roman om detta men jag nöjer mig med några rader. Eftersom alla (dom flesta redan vet vad som händer.... Den ena skandalen efter den andra porrklubbsbesök med stantens kontokort dyra krognotor taxilimosar etc... Sådant märks... Tror du Ni att man ska ha förtroende för sånna nötter som inte kan ta vara på sig själva och dessutom sitter och super upp pengar som bla jag själv har varit med och arbetat ihop...

 

Politiker borde få känna på o Va en hederlig arbetare och vad det inbär att arbeta hårt för en skitlön som till 50% går bort i skatt... Och inte kan man bli av med dom heller det är inte så att man kan sparka dom å sedan se dom gå på A-kassa.. Utan feta avgångsvederlag och fallskärmar ska dom ha nä Usch säger jag bara...

 

!!!MVH REXCO!!! Som vill se fler politiker som dikesgrävare haha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...