Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Havskatt

Vad har ni för vikt på ankaret ?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa ett Bruceankare, Maxankare på 2kg. Tror ni det fungerar till en båt 550kg L=5,2m. Såg på en hemsida att ett Bruceankare på 2kg klarar båtar upp till 1000kg, L<8,0 m tror jag det var.

 

Vad har ni MGare för vikt på era ankare förhållande till båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att för ankare av bruce-typ betyder inte vikten så mycket.

Passar bottnen så brukar det fästa ok oavsett tyngd.

Jag kör dock med ett av bruce-typ på 7,5 kg till min 2,5 tons båt.

Till min mindre båt som är av ungefär samma vikt som din har jag dragg för att jag inte natt-ankrar med den och draggen tar mindre plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Själv har jag ett Bruce på 7,5 kilo till min båt som väger 3100 kilo.  Är ute hela somrarna och är helnöjd.  Fast två kilo låter lite ändå, måste väl till lite tyngd för att få ankaret att sjunka ner i botten väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare. Bra fråga, jag har inte en aning vad ankaret väger. Det måste jag väga i vår, men jäkligt tungt verkar det när man ska dra upp det. hälsn jorjac1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Hur vikt-igt är det med ett ankare , eller bara vikten av att ha ett ?

  Ännu en fråga olöst........smiley-tongue-out.gif\

 

JSR  

post-11345-1394234574,8938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så gäller den gammla sanningen:

Storleken har ingen betydelse :))

 

Finess och teknik slår lätt ut storlek och tyngd ...

 

Givetvis finns inget universiellt ankare som klarar allt, man måste välja från sina egna indata ... så vilka vikar föredrar du att ankra i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina vikar kommer med åren ........

Å den jag saknar mest är lårviken.smiley-tongue-out.gif\

 

hehehe

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke SR

Med den båten så kanske du inte behöver något ankare alls då ... kanske räcker med en vanlig dragg ............ *LER*

 

hmmm .. ok det här kanske var över gränsen, så det är helt ok om admin tar bort det här inlägget :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtvikt 4500 kg  Bruce 7,5 kg har fungerat bra Har även en dragg  på 15 kg

som komplement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Kommer att prova med Maxankare 2,0 Kg 2m 8mm kätting. Verkar väldigt smidigt och kommer verkligen att spara ryggen i sommar under fisketurerna. Hoppas att det håller båten på plats, jag får väl ha ett annat ankare i reserv med mig. Återkommer med rapport om resultatet i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad du ska ha ankaret till. För enklare lunchankring räcker säkert 2 kg-ankaret, men vill du kunna ligga över natten även där du riskerar att vinden vänder och friskar i under natten, ja, då skulle jag satsa på ett 5 kgs istället. Jag har varit med om att även ett sånt, med 3 m kätting,  har draggat på en Crescent 525, 5,25 lång, ca 500 kg (tror jag) just vid en vindkantring.

 

MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag envist provat halva sommaren och måste tyvärr meddela att det inte fungerat speciellt bra, minsta vind och båten draggar. Kommer att köpa ett 5kg istället. Hoppas att detta funkar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ett Maxankare (kopia av Bruce-ankare, nu 198 kr på Clas O) 5 kg plus 2m kätting till min Flipper 575. Funkar kanonbra efter mina förhållanden, vilket innebär sandbotten till största delen. Det har inte släppt hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halojs.

 

Själv har jag gjutit en plätt i en folka navkapsel 11kg tung och jag behöver aldrig lägga om. Båten ligger alltid still. Jag lovar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett sånt ankare skulle nog jag oxå ligga still. På sängen med ryggskott...
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med lätta Bruceankare är storleken. Man behöver ett lite större (5-7,5 kg) för att dels spaden ska vara tillräckligt stor OCH för att spaden ska sitta lite längre ut från själva pinnen så att den kan gräva ner sig tillräckligt. Annars sitter det bara i toppskiktet av sjöbotten.

 

Storleken har betydelse!! Sjunker gör väl ändå alla ankare!? 8.gif\

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havskatt,

Hade du nagon katting, eller bara ankare? 3-5 meter katting kan gora all skillnad i varlden. Den funkar bade sas som en stotdampare men ocksa sa att draget alltid kommer ratt emot ankaret. Billig investering (och ofta lattare att hantera ombord pa en liten bat an ett stort ankare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

ca, 1700 kg segelbåt och 5 kilos Bruceankare med 5 meter kätting. Har inga problem änsålänge med att det släpper. Blev lite fundersam för 2 veckor sedan när vinden vände halv 2 på natten, och jag bestämde mig för att flytta till andra sidan av ön. Men jag hade ett helsike att få loss det. Det satt som berget.
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag införskaffat ett 5kg´ s på CO och provat några gånger och det funkar perfekt 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag va med om en trist upplevelse ....

skickade ner mitt 7,5kg bruseankare med ancorolina ( eller va det nu heter ...ankarband) ...mitt ankare tog inte grepp på botten när jag började hala in ......linan/bandet gjorde så att ankaret flöt upp igen ( bärkraft i bandet) ..... sitter fortfarade å tänker på vilket fel jag gjorde.....    så ja latill 2meterkätting dessutom ... så var saken biff..!!!!//klart

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det mesta hänger ju på vad det är för typ av botten och vinkeln mellan tamp (ev. band) och botten. Gäller att lägga ankaret långt ut, men ändå på så grunt vatten som möjligt, för att få så liten vinkel som möjligt.

Kättingen har man ju i första hand för att inte tampen ska skavas mot vassa stenar på botten. Som ankartamp använder man väl dessutom sjunkande tamp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeh,

Kattingen har allt ytterliga funktion an just bara forhindra att ankarlinan skavs av mot vassa stenar.

 

Bara den (relativt lilla) tyngden av ankarkattingen gor att du far en anna dragvinkel nere vid ankaret. Och du kommer att uptacka att ankarlinan kommer att peka mera mot andan av kattingen an mot ankaret. Sapass stor skillnad kan kattingen gora.

 

Dessutom, skulle du rycka i linan sa damapr kattingen i och med att rycket forst stravar efter att lyfta kattingen, med resultat av mjukare angrepp pa ankaret (dvs, mindre risk att det lossnar).

 

Traligt att beskriva i skrift, basta ar att aka ut och prova. Lite galvad katting kostar inte sa mycket. Ju tyngre/langre du koper, dessto battre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...