Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Crona

Ett tips om påmastning!

Rekommendera Poster

Har just hittat ett tillbehör för påmastningen. Ser himla bra ut och man slipper stroppar som fastnar och bökar.

 

 

www.mastomobil.se

 

Är det någon som provat denna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
maila och fråga! Jag tror det ligger runt 400kr!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart,kan säkert underlätta. Undrar om skador kan uppstå i likrännan, belastningen ligger på väldigt liten yta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att dem räknat på det då prylen är patenterad. Ska nog illafall prova den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar jag...

I alla fall för min stormast, som är tung som s-tan och har pånitad likränna. Påkänningarna måste vara enorma när mojen är så kort!

 

Den hade annars varit bra första gången jag mastade av min båt jag då nyligen köpt. Båten stod på land och lyftet skulle ske med en mobilkran. Jag hade hade satt slingen under spridarna (enkelspridarrigg) som vanligt och så lyftes masten, som står på däck. Trots att jag vräkte mig med all kraft på mastfoten började masten sakta väga över och jag lyftes, långsamt, långsamt allt högre. Jag kunde inget göra, klamrade mig bara fast och försökte göra mig tyngre genom att dra in så mycket luft jag bara kunde. Krankillen blev alldeles paralyserad - han kunde inte göra mycket.

Som tur var sågs min belägenhet av en annan båtägare som gjorde världens snabbaste klättring upp för stegen och lyckades i sista sekund hänga sig i en fallända som hängde ner från mastfoten...

 

Så numera fäster jag stroppen ett par dm över spridarna - vilket klart skulle underlättas av nämda mojäng. Om jag bara kunde lita på den, eller snarare min masts likränna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om likrännan är pånitad så vet jag ju inte om det håller, du kanske bör fråga försäljaren om du är intresserad. Ja, man känner ju till problemet med att stroppen inte vill släppa riktigt efter det att man fåt masten på plats. Och sa har den ju en tendens att vrida sig åt olika håll. Jag har ju en rätt lätt mast så jag ska nog prova ändå. Och min likränna är ju gjuten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en själv! Använd en segeltravare i likrännan. Den skall hålla kranvajern intill masten. Fäst ett fall eller rep i knaparna runt mastfoten. Gör en ögla i andra ändan som är avpassad så att öglan precis hamnar ovanför mastens tyngdpunkt. Naja fast linan i travaren och fäst kranvajern i öglan. När du då hissar kommer masten att hänga lodrätt i linan och vikten hamnar på knaparna, travaren ser till att arrangemanget är fäst intill masten och det är mycket enkelt att hissa och sänka masten. Kostnad: en tia för liktravaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdu, visserligen hamnar vikten på knapen - men bara så länge masten hänger lodrätt. Så fort den sänks ned och börjar hänga horisontellt så kommer största delen av vikten ligga på travaren. Och en travare har ju ännu mindre fördelning av kraften än den sk. mojen. Hittar man förresten travare av annat material än plast numera? För att även hänga en kort och tunn mast i en plasttravare låter farligt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikten av masten i andra lägen än horisiontellt tas upp av surrning vid travaren. Genom att tänka till lite tror jag att de flesta kan komma på hur vikten skall tas upp vid horisontelle lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

U-profil 35 cm lång 4 st kraftiga travare med 10 cm mellanrum, 2 öglor

på baksidan för fäste av linor. Travare lätt avskruvbara för att få in

dem i likrännan. Detta skulle jag kunna tänka mej till min tunga mast

kan väl knappast vara patentintrång om man bygger en till sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade att använda en travare för genomgående lattor från Seldén, gjord i rostfritt och med stödrullar på sidorna utanför likrännan.

 

Detta gör att ovankanten på travaren kan inte dyka in mot botten på likrännan vid belastningsdragning uppåt.

 

Funkade bra kostar ca: 200 spänn

 

Hälsningar

Stickan

post-14058-1394234572,8629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker tänka till utan att lyckas, du tror inte du skulle ha lust att förklara istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Om masten ligger horisontellt på kajen och du lyfter i en punkt ovanför mastens tyngdpunkt kommer mastroten att stanna kvar medan toppen lyfts till vertikalläge. Antal kilo som frestar på en travare varierar alltså enligt någon kurva som går att räkna fram.
Vad jag menar med att tänka till är att master varierar i vikt och var och en får väl fundera ut vad hans/hennes likränna och travare tål och var tyngdpunkten ligger.
Passar inte metoden dig och din mast så får du väl använda ett annat sätt - ville endast tipsa forumet om ett enkelt, bekvämt och billigt sätt att lyfta en mast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätteroligt med tips om nya produkter.

Lite Brain Storm är inte fel heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag förstår vad du menar. Men när masten ligger horisontellt kommer närmare 100 % av vikten ligga på travaren så för enkelhetens skull skall man nog räkna med att travaren måste hålla för hela mastvikten. Vilket jag inte vågar chansa på i mitt fall i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört från olika håll att liknande mojänger (även dessa patenterade?? sover dom på patentverket??) fungerar fint.

kostar den inte mer än 400:- borde alla båtklubbar kunna investera i en!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som oroar sig för att ytan blir för liten kan ju altid bygga en egen längre dito, funktionen blir ju densamma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej.
Vet inte hur ni gör men så här fungerar det med travaren som jag har visat högre upp på tråden.

En repslinga som går från travaren över framkant och tillbaka till travaren. En mothållstamp från travaren som är fäst i någon
knap nere på masten. Med mastfoten på däck och segeliksrännan
vänd nedåt och masten lutande akteröver i början av
mastresningen så blir det ingen påkänning vare sig på travare
eller likränna. När masten reses uppåt övergår
krafterna mer och mer till mothållstampen.

Dålig ritning, men vad då?

Stickan//

PS klicka på bilden så blir den lite tydligare

post-14058-1394234573,4778_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet in riktigt vad travaren ska fylla för funktion?

Lite tillbaka till ruta ett med öglan kring masten som måste hankas ned.

Ligger sedan tyngdpunkten över spridarna så blir det ännu mer krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett litet förtydligande från tidigare inlägg  smiley-surprised.gif\

 

Travarens uppgift är att bestämma lyftslingans höjd på masten. Är mothållstampen och lyftslingan samma tamp som leds via travaren så underlättas avkrokning genom att släppa efter på mothållstampen tills kroken från mastkran kommer ner så långt att man når den från däck. 

 

Travaren lyfter alltså inte masten i likrännan   21.gif\

 

PS. Klicka på bilden

post-14058-1394234574,2074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv brukar jag koppla kroken i spinnakerfallet. Jag ser att inte många andra gör så. Kanske jag som missat nåt men det har funkat i flera år utan incidenter. Det sitter ju hyffsat högt upp även på en 7/8-dels rigg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert på många master, men vissa mastgenomföringar för spinackerfall är inte gjorda för att belastas annat än nedåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör du när du mastar av?? och vad blir skilnaden utan travare??

 

Har i många år kört samma prinsip fast utan travare, går bra att masta på förutsatt att inte tampen nyper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid avmastning omvänd procedur. Lång slinga som läggs ovanför spridarna för att sedan sättas fast i travaren, ta hem på mothållstampemsidan, hissa upp till lämplig höjd med mastkranskrok, lägg fast motållstampen, lyft/fäll mast bakåt.

 

Och det är precis det problem som du beskriver med att lyftet nyper fast som undviks genom att använda travaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo. men problemet som mastomobilen löser är ju att man inte når över spridarna!

Annars är det ju bara att lägga en ögla och en tamp som reglerar höjden och en tunnare tamp som du kan lösa öglan med trån marken.

Men problemet met att lägga öglan runt masten åvanför spridarna kvarstår ju fortfarande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet att lägga ovanför spridarna har du oavsett om du använder travare eller inte, om du inte använder stor/spinnacker/fockfallet som lyftögla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...