Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mats_Olsson

Ankare - rostfritt eller galvat?

Rekommendera Poster

Är det värt pengarna att skaffa ett rostfritt ankarare, är det så pass mycket enklare att få bort lera och dy?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ytterst personliga uppfattning är att det bara handlar om fåfänga. Dessutom finns det väl ingen inga orginalankaren som görs i rostfritt utan det är väl Brucekopior man ser?

Enligt min mening skall man alltid satsa på ett orginalankare. Ankaren är till för att ha ett bra grepp i sjöbottnen - inte att vara snygga att se på.

Lägg pengarna på en beprövad produkt med garanterade egenskaper - Bruce, CQR eller allra helst Delta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Skönhets fråga vilket är snyggast ? Glöm inte skilnaden i livs längd, galvat håller nog bara 50år och ett rostfritt håller nog nästan 70år. Jag lägger mina pengar på ett galvat, det ska ju ända bara ligga på sjöbotten när det gör nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Självklart ska det vara snyggt, jag köpte ett rostfritt ankare av brucetyp.

Har ankarspel i fören så ankaret är det första man ser på båten.

Tyvärr så har det redan börjat rosta efter en säsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett ankare ska naturligtvis först och främst vara bra på det är tänkt för.  Men det utesluter väl ändå inte att det ska vara vackert och pryda sin plats också?  Jag har en Brucekopia på 7,5 kilo till min båt på dryga tre ton.  Ännu har jag inte haft några problem med det, fäster i de flesta bottnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att inte få så mycke lera på ankaret är grunda med epoxy o sedan måla med 2-komponentsfärg

Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ett visst mått av fåfänga har väl ALLA båtägare, eller?  Jag menar, titta hur det ser ut på en båtmässa!  Det dreglas över pryttlar som kostar förmögenheter. Prylar som ingen normal människa skulle köpa, men som det går att lura på vilken båtfanatiker som helst (includerat mig själv) bara för att temperaturen överstiger 5 minusgrader för första gången på flera månadersmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett rostfritt Bruse som jag fått, numera rostigt o lerigt, ska man va fåfäng kan man ju prova o polera ett galvat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...