Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LeoJohansson

Bra dykbåt?

Rekommendera Poster

Har köpt stuga i Grebbestad och ska nu köpa båt för att använda när jag dyker, fiskar och tar mig ut i skärgården. Problemet är att det är hyfsat svårt med att få båtplats så jag behöver en båt som man lätt kan ta på trailer. Dessutom måste den tåla tung dykutrustning. Någon som har något förslag eller egna erfarenheter? Har funderat på aluminiumbåtar typ Buster eller gummibåt av större modell. Tänkte inte lägga sådär våldsamt mkt pengar heller max 50 -60000 kr. Vad hade du valt och varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Titta in hos www.hape-metalworks.com.

Dom lanserar en ny variant på twister som dykbåt på mässan i Stockholm.

Själv kör jag en Twister 550.

Mycket stabil i sjön.

mvh

paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Båten är i utveckling så vi har inte testat än men fenorna måste man tar av ,men båten är byggt efter önskemål så far han båten som han vill har den.

Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var ju smart tack.

en gratis båt blir svårt,men en fribiljet kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tack så mucket,det är altid bra och får lite ideer till näste projekten

Mvh Herman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Buster är fortsatt intressant men nackdelen är lite väl dyra i inköp i förhållande till hur många personer som får plats (4 till max 6 pers). Men man får väl igen pengarna om man säljer igen antar jag.
Gummibåtar verkar kunna ta riktigt många personer t.ex. SweMarin 470 Super Sport. Tål 50 hk och tar 12 pers koster 19100 kr ny. Någon som testat?http://www.swemarin.se/batar/gummibatar/470supersport.htm
Vill gärna höra lite mer om Buster, om man köper en vad bör man titta på när det gäller fel och brister?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vilket år slutade Buster med popnitning och varför är det sämre?
Hittade på busters hemsida instruktion på hur man via skrovnumreringen kan få reda på båtens tillverkningsår 1977=A 1978=B 1979=C o.s.v. så det borde vara lätt att undvika ponitarna om någon vet när de slutade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hahaha

 

Jag kan tänke mig att du vill har sån fin båt ,men den är inte riktig gratis.

 

Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Herman.

håller med Dig.

Tack för all hjälp Jag har fått från Dig när det gäller aluminium.

Ju mer finesser ju mer att hålla koll på.

Det är inte lätt att hålla reda på alla tillbehör som finns på marknaden och ibland lite frestande också.

Att se dessa påplockade båtar med lister och gummi och allt annat det krävs ju underhåll, Någott Jag inte är intresserat av.

Stommen är dock själva båten och dess egenskaper.

Jag måste säga att Jag är mycket nöjd med denna Twister550 som uppför sig i havet som en riktig stabil skuta skall göra ( inte minst priset i jämförelse med konkurenterna).

mvh

nöjd fiskare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv på mässan i helgen och jag kikade på den Twister dykbåt som det diskureras om här. Tillverkaren/säljaren påstod att det var en arbetsbåt för en kille som ville frakta byggmaterial...INTE ett ord om dykbåt... Spelar egentligen ingen roll. Fungerar den som dykbåt så gör den det men jag tror inte att det är meningen att man skall fälla ner stegen ute till havs i alla fall.  :)

 

Grov och fin aluminium hade den i alla fall!!! 4mm tjock! Vad har en Buster? 2mm? De är väl utprovade i alla fall så det spelar nog ingen större roll såvida man inte vill bryta is...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu måste jag dock reagera. Jag är den här tillverkare som var på mässan. Det är en missuppfattning att kunden skulle har byggmaterial i sin båt. Dykannpassningen utvecklades helt och hållet efter ägaren önskemål och behov och är inte standard. Dock typen av båten lånar sig utmärkt som arbetsbåt av olika slag. Hur och om anpassningen fungera är upp till kunderna att tala om.

Härmed vill jag inte göra ngt form av reklam utan förebyggar ngn form av missförstånd om båten!

 

Inge Koopman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade ung samma behov i Blekinge. Köpte en Buster X och trailer. Funkar mycket bra med 5 personers familj och dykutfärder. Kostnaden blir dock väsentligt högre.

Är nu på jakt efter en bra dykstege som man kan hänga i fören. Finns några modeller hos Båtsystem (ST110SN). Men jag är ute efter en där man kan behålla fenorna på. Finns sådana serietillverkade eller får man gå till en verkstad?

mvh

/Rolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden avslutades för 3-och-ett-halvt-år sedan..bara så du vet.

Sen..(och inget påhopp eller så utan bara nyfiken vad motiveringen kan vara)
vad är fördelen med att kunna kliva upp i båten med fenorna på ?

Alltså, när jag var aktiv dykare (jag har 130 timmar och 190 dyk i loggboken) så tog jag ALLTID av mig fenorna i vattnet

Hur enkelt som helt och med fenorna i handen eller kastade ombord kan man använda vilken stege som helst och när man kommer ombord kan man gå som vilken annan person som helst..

Jag fattar inte finessen med att ha fenorna på sig ovan vatten efter dyket, det går ju inte att förflytta sig vettigt och det krävs stor fri däcksyta till ingen nytta??

Liten båt och många dykare..då kan man till-och-med behöva hoppa i vattnet med fenorna i handen och ta på dom när man väl är i vattnet..och omvänd procedur efter dyket..riktigt liten båt får man även kasta i väst/tub i vattnet och ta på den också i vattnet och omvänt efter dyket..inte heller ett prtoblem, tar nån minut att ta på/av.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 04 september 2009 | 19:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Användarnamn (alias): LeoJohansson Län: Medlem sedan: 06-02-20 kl 12:40 Senast inloggad: 06-06-19 kl 09:37

 

undrar om trådskapern följt debatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akata dig för Pioner, skräp båtar. Bildas vatten mellan lagren och det ruttnar och är omöjligt att få helt tort..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då får du kolla i Holland,där finns massor.

Varför inte alu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle också funka bra! Vad tror ni om Merry Fisher?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det här den perfekta dykbåten som är 6 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

har du koll på vart vattenlinjen hamnar på den båten?

 

mvh jonten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...