Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
iBoat

Sveriges dyraste båtplats?

Rekommendera Poster


Tack alla för era svar.
Den 27 April är det möte med hamnföreningen och Helsingborgs Stad och då ska den här lilla undersökningen presenteras. 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hm... Låter som om det är svindyrt överallt...

 

Betalar 2300:- för en plats på 2,80m

vid stenungstorg, Stenungsund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har min båt i St:Annas skärgård på östkusten.

Ligger i en bevakad hamn av mellanstorlek (markägaren som hyr ut platser bor i hamnen) men en bit från annan bebyggelse, dvs ej centralt som din hamnplats verkar ligga.

Jag betalar ca 2500:- / säsong för båtplatsen på ca 3m bredd vid y-bom (och div övervakning), tidigare ingick även upptagning av båten på egen trailer men kostar nu 250:- / upptagning. Möljighet att högtryckspola finns, samt friskvatten men ej elplats.

Tror att större marinor/hamnar som typ de i storstäder kostar mer pga att de är populärare att lägga båten vid. Den typen av hamnar som jag har som ligger mitt ute i skogen, och kräver en rejäl sträcka med bil, kostar lite mindre.

Priset jag betalar är ändå ganska högt jämfört med andra obevakade och mindre skyddade hamnar i närheten.

Funderar dock ändå på att söka en båtplats närmare farled/kustremsan för att slippa transportsträckan ut o hem varje tripp, kostar den lite mer så sparar jag ändå in det på bensinpengar... Har en DC på 6 m med bensin 4:a i.

 

Hoppas ni lyckas få ned priserna!

Mvh Dykarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej här i östegötland vid sjön Sommen betalar jag för en 2,5 1288kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vi är ju ekonomiska här i småland så 100:- per år för en plats på grind och lås försedd brygga medlemsavgiften ligger på 3600:- för ett 10 år medlemskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här i mora betalar jag 250 kr / året för en 4 m bred platts med y bommar på båda sidor!
Sen har vi en medläms avgift på 100 kr året.
Det är jag väldigt nöjd med! 
Mvh Dennis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolar på alla uppgivna priser här och förstår att jag ligger billigt och då med sjöutsikt när jag kommer upp på morgonen (vid bryggövernattning)och gäspar.26.gif\

 

Platts: Nordön strax innan Marstrand (förening).

Rent - snyggt - havsnära - servicevänligt och med bra personal m.m.

 

Betalar för (bredd 3,25 och 6 meters bommar) 1750:-.

Ingår el och vatten - toaletter - duschar och upptagning.

I båtplattskostnaden ingår två bilparkeringar (bevakade).

 

Förplicktelse är att följa föreningens stadgar och utföra en vakttjänst dag el. natt.

 

Vinterförvaring inkl. upptagning ca. 1300:- och där ingår fri el och vatten samt nyckel till klubbstugan under hela vintern. Dusch - toa - kaffebryggare m.m.

 

Nackdel är att det finns idioter som inte respekterar 3 knop vid hamnens infart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

900 kr /år för 6.0 meter inkl parkering och en polis som har sin stuga nere i hamnen. ha ! de ni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hamnplats 5000:- engångavgift som återfås vid återlämnandet av plats

Årsavgift 850:-

Ybommar 6 meter

Bredd 3,2 meter

 

Finns både billigare och dyrare alternativ beroende på bomlängd och bredd

 

Var någon stans? Östersunds/Frösös hamnar mitt i stan.

Avpassat för vanliga dödliga även pensionärer

Till detta ska läggas 500:- för Varvsplats för vinter fri tillgång till sjö/torrsättningskran

Dé ni må väl vara det snyggaste och biligaste alternativet i landet?

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Så är det när marknadskrafterna får råda. Tydligen tycker de flesta att detta är inte för dyrt, för att ligga i Norra Hamnen i Helsingborg. Hade de tyckt det, hade ingen hyrt dessa båtplatser och då hade hamnen fått sänka priserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, men samtidigt fel, då det är brist på båtplattser som styr.

I vår hamn, så är det bortemot 15 års väntekö.

Hade det funnits mer lediga plattser, så hade prisbilden varit en hel annan.

Under 90 talet, så fanns det hur mycket plattser som helst och vad jag har fått fram här, genom studie, så har en viss uthyrare gått från 1000:- till nästan 5000:- för en och samma plats och detta på 7 år och inga investeringar har gjorts. Saknas vatten och toa m.m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Maste

Jo, visst är det nog så att det är brist på båtplatser. Kostnaden för att anlägga hamnar är också stor, annars hade det säkert byggts sådana. I Helsingborgsområdet finns köer till båtplats som är så långa att det bara inte är lönt att ställa sig i dem, man hinner dö av ålderdom innan man är framme i kön. Finns väl en och annan plats i Landskrona och då åsyftar jag Lundåkrahamnen. Är naturligtvis lite bakvänt att ha sin båt i Landskrona när man bor i Helsingborg, men att välja på att antingen ha en plats där eller ingen alls är valet lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En polare till mig i Florida funderade pa om han skulle kopa hus pa golfbanan eller ett hus med sjotomt. Valet blev latt: Golfbanor kan byggas hur manga som helst, mark som gransar till vatten ar naturligt begransat.

 

Samma galler val batplatser. Det finns, aven i ett glest befolkat land som Sverige, ett begransat antal platser som kan omvandlas till batplatser. Ma det vara allt fran fysiska begransningar (utsatta lagen) till miljohansyn.

 

Sa, baserat pa det havdar jag att priset pa de flesta batplatser styrs av marknadskraferna. Stort behov, litet utbud - hogre pris, etc, etc. Nar ingen vill hyra de platser som finns, sa kommer priset att sjunka.

 

Ni som bor i Sverige skall annars vara lyckliga som har tillgang till batklubbar och mycket frivillig arbete. Det gor batandet billigare for alla.

Dar jag bor, Seattle omradet, sa finns det alltid batplatser, det ar ingen vantan, men prisbilden ar en helt annan. Plats for en 6 maters bat i sotvatten (innanfor slussarna) startar pa $250/manad och sen upp, allt beroende pa vad som finns runt omkring. Det ar inget ovanligt att betala $600/manad (for arets alla 12 manader) om du har en bat av lite storlek, typ en 30-35 fotare. Valjer du att kora ca en timma till din batplats, sa kan priserna vara lite lagre, men ocksas med den fordeln att du ar narmara vackra vatten (San Juan Islands).

Trots en fullstandigt hutlos prisbild, sa verkar det vara relativt fa stolder i/kring marinorna. Har t ex aldrig sett nagon som laser fast sin bat. Vet inte varfor det ar sa, beror inte pa bevakning, mest en allman trend. Brottslighet ar oftare isolerat till vissa omraden medans andra i princip inte har nagon alls. I Sverige verkar det vara mera jamt spritt, det finsn inga omraden som ar HELT Sakra langre... (vet inte hur manga ganger jag hade bilinbrott i Vasastan under 90-talet...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2500kr med plats på flytbrygga & y bom för min 23 fotare, dock ingen el men en trevlig hamn vid atraktiv kust sträcka.smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Onsala betalar Jag För 8x3 meter inkl.el 1200:- 600 för medlemskap.
-600:- som man jobbar av på våren så totalt 1200:- vilket verkar ganska billigt.Dock så är det ganska grunt i hamnen så man får altid köra med uppfällt drev... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Taxa 2006:

 

515 kr per löpmeter inkl. moms för samtliga platser.

 

 

Prisexempel (inkl. 25%  moms):

2,0 meter 1.030:-

2,5 meter 1.288:-

3,0 meter 1.545:-

3,5 meter 1.803:-

4,0 meter 2.060:-

 

 

Ingen el men färskvatten ute på bryggorna.

 

 

 

Vill man ha båten mitt inne i centrum blir det lite billigare!

 

Taxa 2006:

 

476 kr per löpmeter inkl. moms för samtliga platser.

 

 

Prisexempel (inkl. 25% moms):

3,0 meter 1.429:-

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det hör hit, men mister Neil Pryde betalar runt 9 mille för sin båtplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper_510_HT, du skrev:

Vill man ha båten mitt inne i centrum blir det lite billigare!

Gott så, men i centrum av vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag (eller snarare min båt) ligger i Björlanda Kile i Göteborg och för det betalar jag 2300/år för en 10X3 meters plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All verkar hyra ? i Malmöregionen är det ju annars vanligt med att köpa sin andel i hamnen, då är ju årskostnaden obefintlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egen brygga så det är underhållet på den som kostar isåfall.

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi betalar 600:- då ingår allt.

Sommar vinter lyft.

 

Stockholms bästa båtklubb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Nyköping vid nybytta bryggor kostar en 3,0 metersplats 2 780 kr per år. Ingen insatts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här sjukt är det;
Mötet var den 27 April och då hade jag fortfarande inte fått någon båtplats. Så jag fegade att lägga fram min undersökning av rädsla att inte få någon plats därför att jag är bråkig. Antagligen helt ogrundat men så var det. 
Inför nästa säsong ska jag sammanställa alla era svar i en överskådlig form och presentera för kommunen, förhoppningsvis med de flesta andra båtägares stöd.
Nu är det ju så att om man vill ligga mitt i centrum i en nybyggd hamn (som faktiskt är jäkligt fin) får man så klart vara beredd att betala lite mer än snittet. Det som är helt fel, menar jag, är att man skyller på stormen Gudrun som förstörde bryggan längs kajpromenaden där INGA båtägare ligger förutom gäster.
De som har störst glädje av den bryggan är ju allmänheten som kan promenera där, inte vi båtägare.
 
Därför ska jag fråga kommunen varför ca 300 båtägare ska betala för något som alla andra än båtägarna har nytta av.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopierade från ovan. 

 

De som har störst glädje av den bryggan är ju allmänheten som kan promenera där, inte vi båtägare.

 

 

Går ni inte där ? 2.gif\.

 

 

 

 

 

Bara skojar. Kunde inte hålla mig smiley-tongue-out.gif\.

 

Mvh / Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iBoat,

 

Utan att kanna till detaljerna, satts raterna av kommunen eller av HYC?

Ar det sa att HYC hyr marken av kommunen for att sedan hyra ut till batagare, eller ar HYC helt sonika samma som Helsingborgs stad?

 

Om du graver dig ner och borjar leta sa skulle jag soka fram uppgifter (de torde vara offentliga) pa vad det kostar att underhalla hamnen. Kommunal verksamhet far ju normalt inte drivas i vinstgivande syfte, sa om era hoga avgifter resulterar i ett stort overskott, anfall just pa den punkten. Att bara saga att de ar at h-lvete for hoga lar tyvarr inte oppna manga dova oron, inte sa lange som det ligger batar pa rad som soker hamnplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...