Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
searover

Måla med rulle

Rekommendera Poster

Skall måla om mina fribord så fort vädret tillåter. Tyvärr kan jag inte

sprutmåla utan rulle-planstrykare gäller.Har blivit rekommenderad Anza`s

nya fiberrulle som inte skall orsaka så mycket luftbubblor i färgen. 

Någon som har provat denna rulle? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall det bli en bra yta använder man rulle och efterslätar med en ganska så torr pensel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nej har inte provat just anzas men planstrykare överhuvudtaget anser jag ge ett mycket bra resultat. Bara man e noggran.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på samma ingrepp på min båt nu till våren. Hur jobbar man med planstrykaren? Är det svårt att få bra resultat? 

 

Förslag på färg?

 

/Erik Klinga 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har målat två båtar tidigare med rulle planstrykare med gott resultat.Det viktiga är, förutom underlag o väderförhållande, lägga på ett jämnt lager med rullen och omedelbart jämna ut ytan utan att trycka samt att aldrig gå tillbaks med planstrykaren.

Problemet jag haft är luftbubblor i färgen trots att jag varit noga med att låta blandad färg stå o dra ett tag innan målning.

Jag letar därför efter en rulle som ger mindre luftbubblor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag och min hustru målade om min båt 2002 med Hempels Polybest (2-komponent polyuretan). Vi hade blivit rekommenderade att använda rulle och planstrykare. En person går före och lägger på färgen, en går efter och stryker ut.

I slutet av juni, under ideala förhållanden med perfekt temperatur och väl förberedda med byggnadsställningar var det dags. Det hela blev en katastrof! Trots rekommenderad förtunning ’satte’ sig färgen alltför fort för att det skulle finnas en chans att få en hygglig yta och efter ett par meter fribord gav vi upp! Alltr det jobb vi lagt ner på underarbete kändes meningslöst och bortkastat när ränder och luftbubblor så tydligt syntes. Nu var färgen visserligen svart, vilket säkert är extra kritiskt. 

Allt fick slipas ner igen och istället anlitade vi en sprutlackerare – ett beslut vi skulle gjort från början! För en i sammanhanget försumbar summa gjorde han jobbet på 3 timmar – 2 lager primer och 2 lager färg. Resultatet blev nästintill perfekt, de små skavanker som finns är helt beroende på brister i vårt underarbete. Jag har sett många båtar som har rollats och/eller planstrykits, ingen kommer ens i närheten av en professionellt sprutlackad båt!

Det kanske finns skäl till att du måste måla för hand, men om du har den allra minsta möjlighet att välja, tänker efter ordentligt innan du bestämmer dig. I vårt fall var priset för lackeraren bara 1/3 av priset för färgen (båten är 42 och bred med höga fribord) och sen kostnadsbesparingen känns verkligen dumsnål! 
Kan tillägga att jobbet gjordes utomhus på en grusplan under japanpressar. 
Bilden är från en puts av friborden januari 2005. 

post-14806-1394234566,5933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostade det att låta någon sprutlackera båten?

-jag har en gammal båt däe jag skulle vilja lack om både fribord och överbyggnad/däck...

 

Mvh Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Jag har en helt annan erfarenhet än Eilean.

 

Det är visserligen ca 25 år sen, men vi målade en gammal 27-fots plastsegelbåt med tvåkomponentslack. Färgen var vit. Vi stod inne i en torr men ouppvärmd betonghålstens byggnad där temperaturen inte varierade mycket oavsett om det var stekhett solsken eller regn och blåsigt ute. Det var strax före midssommar så det var skapligt varm.

 

Kompisen gick före och rullade på färgen och jag gick efter och strök ut den med planstrykare. Enligt annvisningen skulle man måla vått i vått med en viss tid mellan strykningarna. Det tog precis den tiden att måla ett varv runt skrovet och för varje lager vi la på blev ytan bättre och bättre.

Jag har ibland, när vi har talat om målningen, sagt att om inte färgen tagit slut hade vi nog målat fortfarande. Det gick naturligtvis att se att båten inte var sprutlakerad om man skärskådade den.

 

Det blir naturligtvis allra bäst resultat om en som kan sprutmåla gör det.

Själv skulle jag inte dra mig för att måla om mitt båt med tvåkomponentslack och göra jobbet med roller och planstrykare.

 

Den lilla båten uppe till vänster som är en plastbåt efter en avgjuten gammal bohusjulle som plugg, målade jag för tre år sen. Jag målade enbart med pensel. Då det är en kopia på en gammal träbåt och jag tyckte att det är helt ok på en sån båt att kunna se penseldragen.

 

tommy

 

 

post-945-1394234625,6368_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag ska precis själv börja lacka min båt med rulle och planstrykare. Och av mina kontakter och vad jag läst än så länge så är det bästa att vara 2 st.

 

Dvs. en som rollar och en som går efter med planstrykare direkt efter, detta för att ju längre färgen sitter så blir det svårare och svårare att få bort bubblor mm med planstrykare. Sedan kör jag med International TOPLAC vilket appliceras direkt på den gamla lacken ( efter slipning) denna färg är väldigt lätt att få bra och tänk även på förtunningen också. Rätt förtunning och och planstykare borde du få ett bra resultat..

 

Det finns som sägs i föregående inlägg bra beskrivningar på Internationals hemsida.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kan du inte passa på och ta min sammtidigt också smiley-wink.gif\ hon ligger vid vår bryggan nästa helg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...