Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Anders

Slingrig gång i låg fart

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Hej, Jag har en Sea Ray 200 -93 som inte riktigt vill gå rakt i låg fart. Båten liksom slingrar sig fram. Jag har funderat på om det på något sätt har med glapp i drevet att göra eller om man kan skruva åt hydralstyrningen. I farter från ca 7 knop och uppåt går båten spikrakt. Någon som vet något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper

Det lär inte finnas någon enda planande båt med utbordare eller drev som inte slingrar i låg fart utan speciella åtgärder. Ska man ha en sådan båt är det nog bara att acceptera beteendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Tack för svaret. Kan du ge exempel på speciella åtgärder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Om du har trimplan kan det hjälpa om du kör ner ena trimplanet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har en lika dan sea ray o den gör lika i låg fart. jag hade en platt cink anod förut o då märkte jag inget, nu har ja en fena,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att om du vill gå rakt i låga farter får du helt enkelt byta båt typ till deplacerande. Litet bättre blir det även med halvplanande. Men med fullt planande båtar är det helt enkelt så att det slingrar innan du kommer upp i planing. Det låter inte i mina öron som om det skulle vara något fel med din SeaRay, båtens skrov är utformat för att gå bra i planande fart. När du får in snitsen kommer du kunna styra rakt i låga farter med minimala korrigeringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, Jag har en Sea Ray 200 -93 som inte riktigt vill gå rakt i låg fart. Båten liksom slingrar sig fram. Jag har funderat på om det på något sätt har med glapp i drevet att göra eller om man kan skruva åt hydralstyrningen. I farter från ca 7 knop och uppåt går båten spikrakt. Någon som vet något?

Hej, svarar trots gammal tråd. 

 

Här har du lösningen: xxxx.xxx

 

Mvh Mats

Redigerad av stavhammar
Reklam och spam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är lösningen då. Beskriv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är lösningen då. Beskriv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal och väl beprövad lösning på problemet med oönskad turbulens bakom båten är att hänga ut en bit kätting på varje sida, eller en i mitten om det låter sig göras.

Jag fick detta tips av en "jättegammal" fiskare och örlogsman när jag som grabb svor över en mindre felkonstruerad rätt flatbottnad roddbåt men "aktersnurra" på som det innan kättingen var omöjligt att hålla på rak kurs. Men sådana lågteknologiska lösningar håller väl inte idag?

 

Samme man lärde mig också att man skall spika fast en utjänt julgran med toppen förut, på kölplankan, under båten, men inte på sin egen båt...

 

....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Samme man lärde mig också att man skall spika fast en utjänt julgran med toppen förut, på kölplankan, under båten, men inte på sin egen båt..."

 
Gör tvärtom så blir det roligare. För de som ser på.
Förr i tiden rodde bönderna in för att hålla torg på lördagarna. In rodde gubbarna men under dagen blev de lite berusad och kärringarna fick ro hem. Då hade några ungar spikat fast en gran under en av båtarna. För varje roddtag kärringen tog så åkte båten tillbaka halva roddtaget. För varje tag blev hon rödare i ansiktet och halvvägs hem väckte hon gubben fullt beredda att slänga honom överbord eftersom hon var övertygad att det var han som som var orsaken till eländet. Gubben förstod vad det var som var fel och lyckades rycka loss granen med båtshaken. Genast blev det mycket lättare att ro och kärringen blev så len i truten att gubben blev riktigt orolig.
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

"Samme man lärde mig också att man skall spika fast en utjänt julgran med toppen förut, på kölplankan, under båten, men inte på sin egen båt..."

 

Gör tvärtom så blir det roligare. För de som ser på.

Förr i tiden rodde bönderna in för att hålla torg på lördagarna. In rodde gubbarna men under dagen blev de lite berusad och kärringarna fick ro hem. Då hade några ungar spikat fast en gran under en av båtarna. För varje roddtag kärringen tog så åkte båten tillbaka halva roddtaget. För varje tag blev hon rödare i ansiktet och halvvägs hem väckte hon gubben fullt beredda att slänga honom överbord eftersom hon var övertygad att det var han som som var orsaken till eländet. Gubben förstod vad det var som var fel och lyckades rycka loss granen med båtshaken. Genast blev det mycket lättare att ro och kärringen blev så len i truten att gubben blev riktigt orolig.

Jag var väl trött och skrv fel, tänkte fel, toppen akterut blir roligast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är lösningen då. Beskriv

Släng ut V8 an slit bort drevet och plasta igen hålet, montera rak axel tillsammans med en liten 2 cyl diesel på ca 20 hk,(finns även 3 cyl alternativ)då tror jag att båten går hyffsat rakt i låga farter.:-))

För övrigt tror jag inte riktigt på julgranen då barren nämligen måste sitta kvar om det skall bli riktig effekt och vilken fruga låter granen åka i sjön utan att först ha stått o barrat i 2 månader?

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon verkar vara intresserad av att göra reklam göra reklam genom att länka till samma webbsida i alla trådar som har med körning att göra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp på ett system som inte kan visas upp, inga priser. Finns det över huvud taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...