Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hakmanns

Dra tube och vattenskidor

Rekommendera Poster

Jag har en crescent 480 med 50hästars yamaha 4-takt. Jag undrar om det räcker för att dra tube och vattenskidor. Hade tänkt köpa det nu till våren. De som ska åka vägen nog mellan 60-90kg. 11.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni att det kan hjälpa om man skulle köpa en propulse propeller, och ställa in den på ett starkt läge ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra upp ett 90 kilos muskelberg på en skida lär du ha bekymmer med. Kan kanske vara segt för samma person att komma upp på två skidor också då det tar tid för båten att plana.

I övrigt så bör det inte vara några problem. Tube kan du dra med en 30 hästars om det skulle vara så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Din båt och motor duger gott. Som tidigare skrev så lite beroende på hur många i båten och vikt på den som åker så är en skida lite tungt att slita upp, men det går säkert... Testa med orginalproppen innan du köper propulse, lika många som blir nöjda som missnöjda efter byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det viktigaste är val av skidor. jag har åkt vattenskidor efter en gummibåt med 15hk, går alldeles utmärkt. Självklart behövs det lite mer kraft om man ska åka på en skida och ha lite roligt. När vi åkte med gummibåten så kunda man flytta hela aktern på båten om man åkte på sidan och ryckte lite i linan!!!!

Jag har åkt mycket vattenskidor med en liknande båt som din. Använde vi nybörjarskidor så var man uppe på 2sekunder, valde vi en mer avancerad skida så gick det väldigt trögt, tog ca 10sekunder innan man kom upp.

 

Lycka till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snälla köp ingen Propulse bara. Jag tror en 90kg människa kommer bli tungt med den motorn, men om ni bara är två i båten så kanske, bara o testa. Asså om du står och väljer mellan en tube o vattenskidor satsa på en tube, den e rolig direkt och alla kan prova, barn vuxna etc och alla tycker den är rolig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Lagom hastighet för att åka skidor är runt 20 knop. Själv föredrar jag precis över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Alla kan använda den utan några tidigare kunskaper. Men man tröttnar ganska fort på den. Man bara sitter/ligger/hänger på den ju, inte så mycket man kan göra. Roligare med skidor, när man väl kan åka, för man kan göra så mycket mer. Har du slantar och behov, köp båda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du menar men samtidigt: Vad kan du göra på vattenskidor?

Har man itne tillgång till hopp, så kan man åka, svänga hoppa lite lätt på vågorna.

WAKEBOARD däremot, hoppa, snurra, allt blev genast roligare.

Håller ni med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog bli gränsfall, i sommras drog jag en wakeboardåkare på 90 kg efter en ryds 510 med 50 hk 4-takt.. Det gick inte, men ring gick rätt bra fast den gick inte fortare än 16 knop. Men går gör ju alltsmiley-cool.gif\ Vad är det för fel på propulse? 4-bladigt är väl bättre än 3?

 

Wakeboard rockar14.gif\ dom större grabbarna gör bakåtvolt mm efter deras båtar här i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Man kan göra mer på vattenskidor än i en ring som du inte kan styra själv som åkare.

Jag åker wakeboard oxå, men det undrade han inte något om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog säga att åkarens vana spelar minst lika mycket som effekten på motorn, klarade inte av att få upp en kille på 95 kg i somras som aldrig åkt förr, däremot drar jag upp 3 st vana åkare(det går lite trögt) med 90 hk på en ryds 510 gt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i flera år dragit åkare bakom vår Suvi 480 med 40hk. Det är iofs en 2 takt. Då har vi alltid varit (Som man skall vara) två i båten. En som kör och en som alltid har fullkoll bakåt på åkaren.

Inga problem att dra upp vattenskidåkare. Jag väger 98 kg och är man lite stark i armarna så var det inga problem.

Det har ju lite med vilka sorters skidor man väljer också. Det finns ju nybörjar skidor som är lätta att komma upp på men inte lika roliga när man väl står upp. Och så finns det lite värre skidor som kan vara lite svårstyrda men bra mycket roligare om man kan åka bra. 

I sommras började jag och min bror även med Wake board och det var lite tyngre. Men är man stark så gick det.

Dock skall tilläggas att när man väl står upp på brädan eller skidorna så går det inte göra så mycket med en sådan lätt båt. Det blir helt enkelt inte tillräkliga vågor för att hoppa på. Och tar man satts ordentligt ut i kruvorna så drar man hela båten i sidled.
 

Så efter ett par vändor på båtmässan har vi bestämt oss för en daycriuser med 5-liters V8... hoppas att den skall bli lite roligare att åka bakom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, vart ska man börja? Jag kan väl bara säga att det finns en anledning till att orginalprops inte är gorda av plast...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej!

Jag undrar ifall det går att dra två tuber bredvid varandra på samma båt. Jag har en 4,50 båt. Motorn är stor nog, men jag funderar på hur det funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar att dra ring och vattenskidor bakom din båt, men är gränsfall och kommer vara tungt i starten för de som åker skidor.

 

Propeller med lägre stigning gör båten starkare och är definitivt att föredra. Vid åkning på en skida kommer du dock få ligga med fullgas hela tiden och det är ändå risk att det går för långsamt, åkning på en skida gör man runt 27-28 knop.

 

Om man kan åka någorlunda är det betydligt enklare att dra upp en wakeboardåkare än någon på vattenskidor, wakeboard är också 10ggr roligare att åka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...