Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

Grymt rengöringsmedel...

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Tvättade båten ordentligt i höstas med såpa bl.a

Är det nån som har nåt riktigt mirakelmedel att tvätta båten med nu till våren?

 

Det mesta är rent men iom att det är halkskydd på fördäcket så fastnar det alltid lite skit i den skrovliga ytan.

 

Jag vill få upp glansen på båten som om den vore av 2006 års modell.

 

Är det möjligt att få det så klarvitt och rent?

 

Kan man köra nån stark avfettning på kanske?

 

Vill inte gärna prova innan jag vet att medlet fungerar...

 

Så ni som vet får gärna ventilera era åsikter ang rengöring av båtar...

 

Alla svar mottages tacksamt!

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett litet tillägg...

 

det är alltså däcket och ovansidan av båten som är det mest kritiska att få rent enl mig...sidorna kan man alltid vaxa och gno på som attan så brukar det bli bra...fördäck e lite svårare att vaxa iom att det fastnar så mycket vax på den skrovliga ytan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Primouza!

 

Jag har skrivit det förut men gör det gärna igen.  Oxalsyra är helt oslagbart.  På min förra båt, en trettio år gammal snipa, var fördäcket väldigt skitigt.  Rotborste, skurmedel, inget funkade, tills jag hittade detta mirakelmedel.  Skiten bara försvann, även vattenlinjesmutsen bara löstes upp och rann av.  Alla båttillbehörsbutiker har oxalsyra under olika namn.  Jag köpte ett som heter shipshape.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Jag fick tipset förra året köra med Jiff på skrovliga delen. Djäklars va bra det blev. Bara fixa typ en liten större borste med ganska hårda strån och sen gnugga. Fodrar inte så mycket jobb som man kan tro. Var helt suveränt! Provade med Y10 (oxalsyra) först men det blev inte 100 med det. Till vattenlinjen äger Y10.

 

/Peter deleter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur använder man det då?

Outspätt eller?

Inge skrubba alls eller??

 

Vart kan jag köpa det?

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar det på vilken båttillbehörsbutik som helst.

 

Gummihandskar på, sedan är det bara att hälla på lite på en svamp och smeta på.  Skölj av med vatten, klart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sen då??

Hur behandlar ni det rentvättade däcket så att inte skiten lägger sig så fort man sjösatt, vax eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Autosol är rena miraklet för att tvätta upp skrovet!

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Wille, vaxa INTE halkmönstret. Då försvinner delar av funktionen eftersom ytan blir hal...

Dessutom är det svårt att få bra med den skrovliga ytan, vaxet går bort på topparna och blir kvar i dalarna.

 

En nagelborste är kanon att göra rent med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett utmärkt rengörningsmedel som består av apelsinolja, (restprodukter från pressade apelsinskal) det fungerar kanon på ytor som är nedsmutsade med en blandning av smörjolja,kylvatten, svetsrök mm.

Vi använder det på jobbet för att rengöra maskiner.

Jag vet ej om det finna att köpa i privathandel. ja ska kolla upp det och återkommer med svar.

// Johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta medel för rengörning av aluminiumfälgar på bilar innehåller oxalsyra ?!? effektivt även på gelcoat mm men jag passar mej noga för att

få medlet på mast eller aluminiumbeslag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

magnesiumfälgar?

lol du ÄR en Volvo ägare va?

Det är bara att ge upp Will fattas bara quinna & vovve,

sen är du Svensson 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wille har en riktig Volvo-kombi....

Borde du sett om du följt här en tid.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Brukar ta Biltemas fälgrengörning på vattenlinjen, fungerar utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just provat biltemas fälgrengöring, känns o luktar som ren oxalsyra

utspätt med lite vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det bara att hasta till biltema då!21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man använda oxalsyra på galon klädseln med?

Har testat i princip allt men det blir inte helt rent.

Läste att oxalsyran även bleker vilket ju skulle kunna vara bra om det inte förstör klädseln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar högtryckstvätten till däcket, det är som att sprutlackera!

Däcket blir alldeles rent och återfår sin originalfärg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autosol var medlet! Förra våren rubbade jag upp hela båten som var lite oxiderad med polermaskin och svamp på den. Tänkte inte gå på halkskyddet men gjorde det i misstag på ett ställe. Döm om min förvåning när skiten lossnade direkt till 100%. Men vågade trots allt inte vaxa halkmönstret. Oxalsyran funkar bra på humusbilndningar vid vattenytan. Där är det ett dundermedel men kom ihåg att vaxa efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra nämns i många av inläggen och är ett kanonmedel att ta bort humusbeläggningar med och då framförallt i vattenlinjen. Men att köpa medel som innehåller oxalsyra i båttillbehörsbutiker är bortkastade pengar. Köp en flaska i färgaffären. Oxalsyran är då i kristallform. Bland ca 1 del oxalsyra till 8 delar hett vatten så att syran löser sig. Skaka om och spraya på ytan och låt verka en stund. Om det inte tar så bra, blanda lite starkare.

Kom ihåg att oxalsyra tar bäst på humusbeläggningar. Till annan skit får man testa annat.

 

Ha det \Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en sadelmakare och han sa att man kunde använda kemisk bensin, galonet coh konstlädret blir då som nytt utan att förstöra det på något vis. Det finns att köpa hos alla färghandlare.smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi säljer vad vi kallar ett mirakelmedel, nämligen No-Shit! ® Allrengöringmedel. Detta medel utvecklades i första hand för båtar men har efterhand visat sig fungera i princip överallt. Ett drygt medel som kan användas i hela båten. Dyrt tycker somliga, billigt tycker andra (beror på hur man värdesätter att medlet fungerar). Har utvändigt gjort rent 6 metersbåtar vid torrsättning (motobåtar) med en flaska på 500 ml. Medlet heter No-Shit! Allrengöringsmedel och är beprövat under många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Easyspray, finns i stort sett alla marinhandlare.

Provade det på en gammal Flipper på det räffliga. Har skrubbar där innan med Vim och alla andra man kan tänka sig.

Döm om min förvåning, som nytt! Funkar även på galon och i stort sett allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med steken. Easyspray är det bästa jag provat, fungerar runt avgasrör, på vattenlinjen, i skrovliga ytor - helt enkelt kanon!
/Han Salo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rönnqvists medel som jag är generalagent för ser jag nämns i ett antal strängar.

Halkskyddet får du rent med båttvättmedlet och en levang, det går väldigt fort. Medlet skall inte ligga på längre än 2 minuter så man får tvätta båten i etapper.

För botten används båtbottentvättmedlet, det läggs på och får verka till smutsen löst sig. Sedan sköljer man bort det.

Medlen finns hos Jula och Laitis alla butiker.

post-12171-1394235444,6508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett tips från en kompis om ett medel han köpt på någon marknad, universal allputs heter det. Är en blanding av animaliskt-, vegetabiliskt fett, wienerkalk och glycerin. Kanonbra använder numer inget annat. Behov av vax efter finns inte då den lämnar ett skickt efter sig utan att det blir halt. //P 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast möbel tvätt (grön spray flaska).

Funkar fint oxå.



Senast ändrad av Thorre | 28 april 2008 | 18:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...