Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
cmunther

Vättern

Rekommendera Poster

Tänkte åka till Vättern i sommar så jag skulle vilja veta om et finns några mysiga naturhammnar gästhammnar i norra delen

       C Munther

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vättern är en underbar sjö med friskt och klart vatten, du kan utan problem dricka vattnet. Jag tillbringar ca 15 helger varje år på denna sjö som förutom vatten består av ca 11000 kobbar, skär och öar med massor av naturhamnar. Mysiga naturhamnar hittar du runt Omboöar på västra sidan norr om Karlsborg, lite längre noorut har du Kyrkogårdsön och dödssundet, längre norrut Myrholmen.

Vill du ha fler tips kan du privatmaila till mig, eller varför inte köpa ett litet häfte segla på Vättern där du får många råd och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med föregående!

Norra vättern är underbar, har seglat i 10år och nästan aldrig lämnat sjön!!!

Östra sidan har inte lika många öar, men medevi brygga och boön (58,39,760N 14,54,460E mot lilla ön) är fina platser

Kan tipsa om att köpa ett nytt sjökort över vättern, uppdaterat med många nya grund i år!

Har du VHF så kan du ropa på oss (SC4547)så kan vi guida lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen för visat intresse.vart får jag tag på häftet över vättern,kan dom ha vid slussen i karlsborg?   Obs.tar vhf licensen under våren så vi får väll se vad som händer

 

      MVH C Munther20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja får du slussa i Karlsborg så ligger du illa till!

Men medans du väntar på broöppningen så kan du kila upp till bokhandeln, dom brukar ha Att segla på Vättern

(slussa får du däremot göra i Forsvik)

 

Har du gått om pengar kan jag rekomendera en bit mat på Idas brygga gott men dyrt.

 

Stora och Lilla Röknen kan var fina ställen att mellanlanda på, södra delen av Lilla Röknen har en fina vikar (en från öster och en från väster)

Håll koll i sjökortet om du går mellan Lilla röknen och fastlandet, ligger ett grund ut från ön och man får hålla ut ganska bra. Ut från land på motstående sida ligger en lerbank som man inte heller vill hamna i.

Fördelen är att siktdjupet är 5m i området (mer vid fint väder) så är man uppmärksam så är det bara gira (missade med någon meter förra sommaren)

 

Storaröknen har fina sandstränder ,fint att ligga på svaj och bada (om vädret tillåter.)

 

Vill man träffa folk så är det Hjortholmarna som gäller (mellan stora och lilla Aspön) Fina grillplatser och dass, finns skydd för nästan alla vindar. Här gäller det dock att fendraav för det kan bli trångt fram på småtimmarna (nära till Aspa båtklubb med dusch glass (affär och mack i byn)

 

Hittade en sida med lite info, har dock inte kollat om den är något att ha.

http://www.archipelago.nu/

 

Höll så när på att glömma Klangehamns fiskrökeri på västsidan Att få med sig lite färsk rökt fisk ut på sjön är inte fel.

Kanske inte behöver skriva allt här, men man längtar ju så ut på sjön nu!

post-14277-1394234546,6324_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående predikant!  smiley-smile.gif\

 

Finare än vättern får man leta efter!  

 

Norra vättern är gudomligt vackert!

 

// Morgan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...