Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
NiclasV

Motorrumsisolering- Ger det något ?

Rekommendera Poster

Hej !

Har en amerikansk DC Glastron GS 209, Ni vet, inombordare med soldäck ovanpå motorn.  Familjen tycker att det är lite bullrigt när man kör.

 

Funderar på isolera motorrummet med extra isolerinsgmattor. Men är det värt besväret ? Hur mycket sänker man ljudet ?  Skall man använda de självhäftande mattorna ? Håller de i längden ? eller måste man limma ?

 

Det finns också olika tjocklek och densitet på mattorna. Hur stor blir skillnaderna i lägre ljud mellan dem ? Eller beror tjockleken mest på hur mycket plats man har ?

 

Räcker det att isolera bara framåt mot sittbrunnen eller behöver man isolera hela motorrummet.

 

En hel del frågor, hoppas någon av er har svar !

 

Cheers,

Nicce 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isolering är ingen enkel fråga. Men ifall det är värt besväret är upp till var och en. Ifall man inte gör ett ordenligt arbete dvs isolerar hela motorrummet så får man heller inget bra resultat.

Vad beträffar materialval finns även så kallade kallade blymattor, dessa ger en god ljuddämpning med hänsyn till vad de bygger. De är ganska dyra men enligt många värt pengarna. De kan också kännas svåra att få på plats. Vid ett noggrant arbete får man maximal ljuddämpning.

De så kallade självhäftande skumplastmattorna är lätta att sätta upp. Mattans tjocklek är i direkt proportion till ljuddämpningen.

Konklusion, min alldeles privata uppfattning: Ifall man bara tänker sätta/smäcka upp något på lätt åtkomliga ytor så kan man lika gärna låta bli. / lycka till/Nitro   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag vet av egen erfarenhet att det finns mycket bra produkter för att dämpa ljud av olika slag nuförtiden.

 

Vi köper dämpmattor till mitt jobb och monterar dagligen. De vi köper är självhäftande och de är helt omöjliga att ta loss då du satt fast dem.  

 

Att en matta som dämpar bra skulle behöva vara tjock är en gammal myt som inte håller. Förr satt det väl gamla skumgummi plattor med folie över, nu finns det moderna material som är bättre.

 

Kolla på http://www.sontech.se/ där du också kan läsa lite om vad som gäller.

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjockleken betyder inte mycket, det är massan i dämpmaterialet som absorberar energin i ljudvågorna och transformerar dem till värmeenergi = dämpar ljudet.
Med andra ord: det är bättre att använda mattor som väger mycket i förhållande till tjockleken. Undantaget är mycket höga frekvenser som bäst dämpas med en absorbent som har stor area = porösa dämpmaterial. I båtar brukar dock inte höga de frekvenserna vara det primära problemet. Ofta är det mycket effektivt att göra en sandwichkonstruktion av olika dämpmaterial. Kontrollera också att de material du använder är flamsäkra.

Det finns också ett en annan typ av buller: resonans, eller självsvängning med ett annat ord. Du märker det tydligt vid vissa varvtal då det bullrar mer, särskilt i vissa delar av båten. Vill man bygga bort resonanser så är inte bullermattor till särskilt stor nytta, då handlar det snarare om att komma åt den specifika resonansfrekvensen i den del av rummet där resonansbullret finns.

Hur motorn är monterad påverkar också bullernivån, vibrationer fortplantar sig till skrovet och är en stor källa till bullret.

Jag vill minnas att en svensk båttillverkare (Uttern?) på 70-talet tog fram en motorkassett som var ordentligt dämpad och isolerad från skrovet, den monterades på akterspegeln. Det fungerade verkligen bra men såg inte så snyggt ut.
Något liknande borde man kunna bygga inombords, men det skulle också kräva att drevet var monterat i kassetten - det låter sig nog bara göras om man konstruerar båten så från början. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla här, klicka på ljudisolering, http://www.karnag.se/

Kolla också i Praktiskt Båtägande, minns att man skrev en del artiklar om ljudisolering i motorbåtar för något eller ett par år sedan. Tidningen finns säkert på biblioteket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla http://www.karnag.se/pdf/batnytt.pdf

 

Själv har jag en Draco 2000 HT med B20. Motorrummet var i och för sig rätt hyfsat intäckt med isolering när jag köpte båten, men jag rev bort rubbet och:

A) målade hela motorutrymmet med bullerdämpande, tung, färg (lättare att komma åt överallt än tunga mattor)

B) Isolerade mer relativt tunga/porösa mattor överallt där det överhuvudtaget gick, utom mot botten och delar av akterspegeln

C) Skruvade fast allt löst och fäste där det fanns risk för vibrationer.

D) Såg till att täta utom vid nya luftintag i aktern. Dessa försågs även med slangar som lades som vatten-/ljudlås

 

Gjorde faktiskt underverk... En stor del var nog att hindra insugningsljud och vibrationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att veta om någon provat med bullerdämpande färg på insidan av utombordarkåpor.

Jag har en liten luftkyld 4-takts jollesnurra (Honda 2.3), som i och för sig inte bullrar så mycket, men det kunde vara bra om den blev lite tystare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar. Nu fick man lite och tänka på. Skall kanske s prova igen utan extraisolering denna sommar och se om det verkligen behövs. man behöver väl något att göra även nästa säsong.

 

Cheers,

NIcce 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt och billigt är väl att se till att alla springor runt luckor tätar ordentligt. Behövs oavsett man isolerar väggarna.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte motorumsisolering på Biltema det är samma som på Mekonomen och liknande butiker den med aluminium sida just för branden skull jag fick min V8 att låta som en liten 4 cyl japps självklart tar man bort mycket ljud med dämpning men som sagt glöm ej skarver och liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på ljudisolering på Biltema, dom har en sort enl. nedan

det är en kombination av isolering för både låg och högfrekvent buller

Ljuddämpningsplattor

Effektiva och beprövade mattor som minskar ljudvolymen med cirka 40 dB. Tillverkade av skumplast. Kan limmas fast. Mycket användbara för att t.ex. sänka motorljud. Produkterna uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. Testade och godkända enligt ISO 3795.

 
  Art nr Pris Antal pixel.gif\ pixel.gif\
Mått: 500 x 400 x 30 mm  36-9220 99,00 kr  
Mått: 1000 x 500 x 30 mm  36-9221 199,00 kr  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...