Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gameburg

Vad händer med era plastsnipor i vinter

Rekommendera Poster

Beställt 6 dynor 2 ryggstöd till min båt; tygåtgång ca 10m. Går åt två plattor skum. Tyg 400kr/m. Undertyg (fibertex), vaddlager, knappar, dragkedjor, mm

Nytt med kallskum 10cm, 35kg/m2: 11.600kr

Nytt med polyeter (skumgummi) 10cm: 10.800kr

 

Ganska OK pris (tycker jag), har du räknat på hur många timmar du totalt lägger ner? Själv har jag (tyvärr) inte den tiden, funderade annars på att göra det själv som du.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett helt ok pris! Hade jag hittat ngn som gjort det lika billigt hade jag nog lämnat bort jobbet.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det hänt lite mer: det mesta är färdiglackat och monterat (ej trappan)

post-12088-1394234598,1375_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har tänkt att göra en hylla inne i förruffen.

I hyllan skulle jag vilja ha ljus inmonterat och vet inte riktigt vad jag vill ha eller vad jag skall ha. Bara det blir snyggt...

 

Var inhandlade du dina spotlights?

Pris?

Finns det även bra infällda spotlights?

Är led-ljus (diod) nåt att ha?

Isåfall var köper man sånt?

 

Tacksam för lite vägledning.

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Snabbt jobbat Lasse-L!

Julas postorderkatalog blir alltså kvällslektyren.

 

Tack för tipset!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte oxå mina spotlights på jula (vita) 69 kr/st. Dimmern på Clas ohlson (325:-). Gillar personligen inte LED-ljus pga dess färgtemperatur (alldeles för vitt), i båten vill jag ha ett varmt och behagligt ljus.

 

/Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Då borde ledarmaturen enl. bild passa dig, varmvit belysning o försummbar åtgång av ström 0,3 w. /Kjell

post-13365-1394234598,821_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var inhandlar man en sån?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtat från tidigare inlägg, angående lysdiodrar.

 



HEJ

 

Har precis beställt led-belysning, hos www.markbelysning.se (6 st. med 20 m kabel, inkl. transformator som inte behövs, eftersom det är 12v, men det är ett paketpris och det blir billigare än att endast betala för lampor och kabel).

Ska sätta dessa i akterskottet, (2 st bak och 2 2 st på sidorna) blir nog himla fint.

22 mm i omkrets, bygger 35 mm - helt vattentäta (gjorda och tänkta, ha i sten vid exempelvis garageuppfarter, planteringar mm). Dessutom är ljuset varmt i stället för kallt - bra för mysfaktorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gärna berätta hur du upplever ljuset när du provat dem. Även om jag inte nu kommer byta i närtid.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man går väl mest och väntar?

Kollar att täckningen ligger som den ska osv.

Planerar för nytt kapell och en översyn av elsystemet.

Men mest väntan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag skulle vilja tillverka ett sittbräde (som bara skall användas en kort stund men ändå hålla för en vuxen person). Sittbrädet skall i huvudsak användas till/nyttjas som avställningsplats (för grytor/tallrikar mm), när man huserar i pentryt.

Jag bifogar bild på storleken på själva brädet samt hur jag tänkt mig hela upplägget.

 

Tacksam för om jag kan få tips hur stödet på arrangemanget skall iordningställas.

Det är både vilket material jag skall ha i stödet (trä, aluminium eller...) samt hur jag sätter fast stödet i själva skåpet i glasfibern.

 

Eftersom pentryt används ofta under en dag så vill jag ha en enkel och snabb lösning men ändå att den kan tåla en vuxen som får för sig att vila en stund...

 

Det finns varianter där stödbenet är i vinkel (90 grader), till själva skivan och då ligger priset på ca 5000 kr, vilket jag tycker är för dyrt för mina behov.

Jag vill dessutom inte ha ett märke i mattan.

 

Tacksam för tips

 

Mvh

Laand

post-6341-1394234600,747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesnyggtt m. spotlights!!! nu skall båtens husse få ett uppdragsmiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Kolla hos Clas Olson: här

Kanske något som skulle passa? Kanske går att kapa längden på stödet lite så det får plats under hyllplanet....

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å istället för trappa kan man ha den som sittplats (dyna och ryggstöd ska fixas):

post-12088-1394234601,8452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gameburg, har en lite fråga om din dynsömnad som ser snygg ut!

 

Har provsytt lite tyg igårkväll... Tog inspiration från dina bilder hur jag skulle kunna sy... Att sy en extra gång verkar bli rätt bra och maskinen orkar ta 3 lager av mitt möbetyg utan problem. Jag hade tänkt göra som bifogad bild (ritat själv efter gårdagens experiment), men undrar om det finns något bättre sätt? Den dubbla sömmen du gör, hur lägger du den? Har du några tips? Påsken ska jag försöka ägna åt sömnad... :)

post-15461-1394234608,391_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Min dubbelsöm är gjord precis som du beskriver, dvs lägger avigsidorna på tyget utåt syr en gång viker ut tyget och syr en gång till.

Viktigt är att sträcka tyget ordentligt (i alla fall lika mkt hela tiden annars ser det lite skumt ut när man sytt andra sömmen) när man syr andra sömmen.

Hörnerna är svårast då tyget gärna vill knöla till sig. Lättast är nog att ha en tygremsa som går runt hela dynan och inte en remsa för varje sida som jag gjort.

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev grymt sugen på att fixa till min nidelv 24 efter att ha sett din fina ombyggnad,Får se om det kan bli ett vinterprojekt.
Jag skulle också behöva ha skåp i stället för hyllor.
 
Det ser jättefint ut.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, jo hyllorna i nidelvorna är ingen höjdare. Ganska mkt jobb med att få till allt med trappa osv. Räknade ut att jag lagt ner ca 1200h hittills och då ligger hon inte i sjön än;-)

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typisk, asförkyld, hostar sönder lungorna och nyser ut det lilla av hjärnan jag har och bara 1½ vecka till sjösättning. Har inte börjat med bottenmålning och tvätt och vax än!

Men inredningen börjar se fin ut: 

post-12088-1394234663,8815_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde en ny skoning runt luckan då förra ägaren kladdat med en massa kontaktlim och annat tjafs för att fästa myggnät mm. Detta dolde det mesta tyvärr gjorde jag en missberäkning på 5mm så jag lyckades inte dölja en fästskruv till takinredningen helt 15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan och helvete! 5.gif\ Upptäckte när jag tog bort pressen i helgen att relingslisten spruckit upp vid en tidigare lagning så nu blir det till att byta hela. Hoppas Seasea får hem listen jag beställt idag (sjösätter onsdag). I och för säg en grej jag tänkt fixa vid ett senare tillfälle, men inte i år. Den e ju inte direkt gratis heller, 2500:- går den på 6.gif\.

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är avbärarlisten fixadsmiley-smile.gif\. Inför monteringen stod jag med ett ganska stort problem, nämligen att värma upp listen så den blir mjuk och smidig. Det är inte lätt med 18m hård pvc-list som väger ca 30 Kg. Men så kom jag på att jag har ju faktiskt bastusmiley-wink.gif\. Slängde in listen i bastun på full effekt i 1½ h och sedan var listen som en sladdrig gummisnodd. Sedan var det en lätt sak att kränga på listen och spänna den. Jag svetsade ihop skarven med hjälp av två mässingsplattor som formade ett vasst V. blåste med värmepicka i V:et och satte liständorna på var sin sida, när de började smälta förde jag dem mot spetsen på V:et och förde ihop ändorna. Sedan var det bara att låta svalna och sedan pusta skarven med en vass kniv.

 

Nu är det bara lite dammsugning och finputs kvar inför sjösättning i morgonkväll!!!

 

/PG  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Skönt!

Det gäller att man har bastun nära båten.

Lycka till med sjösättningen!

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...