Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
okdef

Byta förgasare??

Rekommendera Poster

Är det någon här som vet om jag kommer tjäna något på bensinförbrukningen

på att byta min rochester förgasare (orginal) som sitter på min 7,4 l.

454 magnum-89 Till en Edelbrock eller något annat alternativ av förgasare?? Båten väger ca.2 ton o drar 2,3-2,5 l/d vid 23-25 knop.

Allt ska var ok. med inställningar säger verkstan som servat motorn

Tacksam för alla svar som kan sänka förbrukning!!!!

post-7695-1394234539,9454_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På en annan lina soppasnål båt, tror jag det var lämnade Laand följande http://www.drevia.se/fuelcons.htm där Drevia redovisade bränsleförbrukningar. Min erfarenhet är att bränsleförbrukningsschemat i vissa fall är lite i underkant,  men det är en fingervisning i alla fall.

I ditt fall är det nog bra att dra ner på gasen. Att byta förgasare och ställa prylarna snålare kan verkligen bli dyrt, -smälta kolver, brända ventiler osv. Det är bara att acceptera att det är dyrt att ligga på topp. Kostnaderna för att laborera fram snålare inställningar brukar i slutändan resultera i dyra reparationer.../mvh/Nitro 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej jag tycker att du skall byta för att edelbrock är lättmeckad och du kommer få en bättre gång MEN köp ej bilförgasaren utan marine 750 du kommer märka skillnad,Jag böt förra året på min 350 jag satte på 600 fuggen med som är mindre en orginal och ökade 5 KNOP! Rochester släpper in för mycket luft vilket gör att man måste ha mer bränsle till för att förgasaren skall gå bra,Jag bytte sen ut soppa munstyckerna från 0,98 och 1,01 till 1,07 samt 1,10 den går nu 37 knop att den drar ej mer bensin.
Mitt råd BYT!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in på boatlife.se där finns det många kunniga som nog kan hjälpa dig,jag har fått många bra tips där angående min förgasare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns folk som tror på tomten också!

Har du idag en motor som går bra, dvs tändstiften inte slår igen, gången är bra, så går det inte genom hokus pokus få ut mer effekt ur den införda bränsle/luftblandningen. Men har du en motor som inte går bra så finns det givetvis en del att göra vad beträffar bränsleförbrukningar och då är givetvis ett byte till bättre förgasare ett alternativ.

Under de gångna åren har man många försökt att genom enkla medel minska bränsleförbrukningen utan att dra av på farten. Ett exempel var sätta en propellerskiva i insuget för att få bättre rotation på blandningen. Förlänga eller korta insugningsrören var andra trix man skulle ta till. Det enda som man oftast fick förutom kostnader och arbete var mer erfarenhet.

Själv har jag under årens lopp mest hållit på med Volvo fyror. Jag har bla bytt och testat; Stromberg, Solex, Weber fallförgasare, dubbla Weber 45:r samt byggt insprut. Det som drog minst bränsle/distans var ett intrimmat insprut. Men det kostade att komma dit. Har man också sett följderna av slangbrott, demonterar man emellertid bort det som man kortsiktigt kan spara några kronor med.

Mitt i allt pillande har V8:r passerat revy. När det gäller dessa har den allmänna uppfattningen varit att orginalförgasarna inte är bra och bör byttas ut. Nu på ålderna höst brukar jag bara rycka på axlarna och konstatera, har man inget att göra så är det väl Ok. Det enda man får är kostnader och arbete. Någon större framtida förtjänst brukar det inte i alla fall ge.

Att byta för att någon annan fått den och den förändringen är inte relevant för det enskilda fallet. Du har din båt och din motor. Tro inte på vad någon utan dokumentation uppger. Motorer och då speciellt båtmotorer går inte på luft och något högre väsen. Har verkstaden uppgivit att allt är inställt så är det bara farten du kan dra ner på för att få ner bränslekostnaderna. OK, det kan kännas bra att byta till en bättre/ny förgasare, men material och arbetskostnaden lär du aldrig få igen./det sägs att tro försätter berg, lycka till/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar som vissa ej vet något om förgasare och hur blandingen görs i olika förgasare,jag vet har eget bevis och om ni ej tror på det ring Hansen racing dom både repar och säljer rochester och edelbrock!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...