Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Myggbetet

Ostkusten

Rekommendera Poster

Finns det nå ostkust folk här eller är det bara folk från baksidan på det här forumet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att detta var ju ett verkligt moget och väsentligt inlägg!!! smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada båtägare!

 

Visst kan frågan kännas konstig (och är säkert lite ironiskt menad) men jag har själv känslan av att en övervägande del av besökarna på denna site kommer från västkusten. Bra så! Men även vi från ostkusten finns här och skriver och frågar om olika saker. Våra bidrag i de allmänna frågorna är nog lika relevanta för de från västkusten likaså som att västkustarnas bidrag är relevanta för oss.

Som du kanske noterat för flera andra med mig en liten kampanj för att MG ska komma till Stockholmsmässan Allt för Sjön. Att MG-folk finns i en monter i Göteborg och inte i Stockholm understryker ju lite dominansen av västkustare här på MG.

 

Så visst finns vi!

Låt oss visa oss från vår bästa sida och välkomna västkustborna till våra fantastiska skärgårdar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så mycket för smiöleys så hade hoppats att alla skulle förstå ironin i min fråga ändå, men får väl förtydliga det nu ändå.. Tanken var inte heller att jag hade något emot västkustbor utan snarare den att det vore skoj att veta vilka man kanske kan stöta på om somrarna. Får jag gissa att du bor på västkusten Karl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor på ostkusten, håller till i StAnna skärgård

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla som bor på fel sida om landet. Detta kan ni ju inte göra något åt. Själv gjorde jag en gång i tiden lumpen i Sthm:s skärgård. Tyvär var detta ingen hitt. Dåligt med fisk och vattnet var varken salt eller sött. Men jag hälsar givetvis er alla välkomna till västkusten ifall ni skulle få för er att känna på riktigt vatten. (Detta verkar en massa stockholmare och norrmän redan göra och det är också OK).

Att sedan MG haft den goda smaken att ge sig till känna även på Göteborgsmässan är väl bra. Ett annat år kanske de också besöker er i Sthlm:s trakten. Ni har genom mässan ytterligare ett argument att komma och besöka oss här, vi bitts inte. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det lite synd att ostkusten ska behöva förknippas med stockholmare jämt.. de borde ha en egen kust där de kunde hålla till :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag begriper mig inte på de här med smilisar så läs detta med glimten i ögat

Att Göteborgare inte bitts, det vill jag nog syna.

Här hugger ni i alla fall direkt utan att varna med att morra.


Jag håller med Jimmy_Lars om att ni behöver se i kartboken om verkligen Stockholm sträcker sig längs med hela ostkusten.
Isåfall har jag jävligt långt till hemmahamn. 500 – 600 nm, drygt 100 landmil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! De var ju ett sundhetstecken på att boende utanför 08 reagerade. Sorry, det var inte menat att såra er (inte de andra stackarna heller).

I eftertankens kranka sken borde jag kanske också kommit ihåg att det går att vara ute på sjön trots att man bor norr om Sthlm. Ifall det nu räknas att vara på sjön när man sjösätter veckorna före midsommar och tar upp båten i början av augusti?

Må väl/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

tja och så finns det massa folk är som har sina båtar i dom stora sjörna och dom små själv finns jag vid vänern

post-7676-1394234540,0847_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till dig Finn Speed.  Själv kommer jag ursprungligen från den södra norrlandskusten.  Ganska skärgårdsfattig och med grynnor tamejfan överallt.  Hu ser det ut i dina trakter?  Lika grunt där?  För femton år sedan flyttade jag till Stockholm (aha, det kanske så det är, fjollträsk har fått sitt namn av alla inflyttade norrlänningar2.gif\)  Här möttes jag av en skärgård där man trots allt stockholmskt båtfolk kan hitta ostördhet mitt i säsongen.  STORT!  Från grönskande öar i innerskärgård till slipade kobbar i kustbandet.  Men att Göteborg med sin svidande saltlake skulle vara Sveriges framsida?  GÄSP. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det är inte längden som är avgörande.
Visst är
 säsongen är kort i månader räknat men det kompenserar vi med att ha ljust dygnet runt.

Så det är bara att hålla igång.

Ni har väl mörkt om nätterna för att vila upp er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

jag säger bara vänern 22 000 öar och sötvatten och massa fina saker 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert mycket att titta på när man seglar på Vänern. Men hur räknar du laxoring. smiley-wink.gif\

Enligt SCB finns det 12286 öar i Vänern. Kolla denna skrift från SCB.

Nu måste jag kolla hur många det finns i Roxen.9.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej

alla sjöar och hav har sin tjusning som sakts tidigare så är sverige fantasktist med allemansrätten så njut var än ni finns i sverige och håll svergie rent . snart är det vår 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest synd måste det ju vara för de som bor mitt inne utan kontakt med någon kust alls, möjligtvis en pool!

 

/Fredrik   (bor i Sthlm och seglar en del utanför Halland)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänern ... 

22.000 öar eller inte .. men man hittar alltid en OSTÖRD guld-vik helt för sig själv om man så önskar (typ den på bilden här) !

Och inte riskerar man att bränna sig på någon lömsk slemklump i vattnet när man badar, och inte har vi något decimetertjockt alglager på bästa semestertiden i Juli!
Salt eller bräckt?
... På Vänern dricker du vattnet om du är 300 meter från land!

smiley-innocent.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...