Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Vicke

Låna pengar till båtköp

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har någon undersökt var det är billigast alt. dyrast att låna pengar till att köpa en begagnad båt? Båten säljes av en privatperson i mitt fall...

 

Lånesumma är ca 200.000 SEK.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har för mig att man måste köpa hos handlare om man skall få lån i bank, sen kan man ju alltid ta ett lån utan kredit men då är ju räntan runt 5% vilket kanske kan vara lite högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När vi skulle köpa lilla Gulan så tog jag ett sk. medlemslån på 3.3% i föreningssparbanken, dessa lån kräver att man är med i en fackförening som är med i dettasystemet men det tror jag att de flesta fackföreningar är. Ingen säkerhet krävdes.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du bostad och bara har bottenlån, låna då på bostaden och få lägsta räntan.

 

 

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lÅNADE MINA PENGAR PÅ IKANO BANKEN UTAN BÅTEN I SÄKERHET UTAN PROBLEM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog precis ett lån på 150000 till båt. Eftersom båtpriser sjunker så lite tycker jag inte att det är någon ide att amortera. Eftersom jag får ut samma pengar vid försäljning så la ja in det i huslånet för att få en låg ränta. Som alla vet så har huspriserna stigit mycket de senaste åren, så jag tog ut en mäklare för en värdering. mäklaren höjde värdet på mitt hus så mycket att jag fick ner hela summan i bottenlånet, som hade en ränta som låg under 3%. jag fick en månads kostnad på ca 350kr på ett lån på 150000kr. detta tyckte jag va helt ok lr?

Mvh

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Fick en kostnad på 327kr i månaden när allt va klart:)

Ränta på 2.62% jippi för hus lån!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att de flesta sjö människor är ganska nöjda med känslan att vara på sjön med eller utan ett ägande!

Det vore väll fel om man bara fick va på sjön om man äger sin båt?

 

Jag antar att du inte har ett hus lån själv eftersom du inte vet att man måste amortera. Sen består inte bottenlån av ett stort lån utan av flera små. givetvis amorterar jag på mina lån, men inte på på just det som jag tog till båten.

Om du är nyfiken så kan ja berätta att jag amorterar 3000kr imånaden så om 50 månader får ja sjö-sätta för då är båten min:)

Va smart ta ett hus lån!!!

Mvh

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem21.gif\! Jag tog inte illa upp.

Utan denna möjlighet med mitt lån, hade jag nog inte lånat så mycket som jag gjorde.

Mvh

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att låna på banken även för privata köp. Man får ut en växel som säljaren får lösa in på banken efter avslutad affär. Banken tar båten som säkerhet med skrovnummer och andra id-koder för identifikation.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, såg att det skulle vara lån utan säkerhet och inget annat. Men självklart så skall man ju försöka ta lånet på huset om man kan. Men glöm inte att amortera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...