Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Maximarcus

2-komponent eller LeTonkinois

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera pentry och matplats i min båt och har tänkt att ytbehandla allt med matterad LeTonkinois. Frågan är bara om det är tillräckligt tåligt för att ha på bordsskivan och på köksbänken? Borde jag istället använda 2-komponents lack som är mycket hårdare, vad tror ni? Jag vill helst inte ha högblank finnish.

/marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Le Tonkinois i min sittbrunn och på mina ruffsidor. Håller det där funkar det säkert på ditt pentry.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här Le tonkinois. Hur lättarbetad är den i jämförelse med vanlig lack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lär vara dammkänsligare, men den bygger tjocka lager, den saknar lösningsmedel så den varken luktar - nåja, lite svagt av linolja doftar den - eller löser gammal lack/fernissa. Om du öppnar burkens lock måste du sila fernissan genom en nylonstrumpa, annars får du ofelbart klumpar i den. Bäst är att slå två hål i burken diagonalt mot varandra och hälla upp så mycket fernissa du behöver genom dessa i en annan burk du doppar penseln i, sätt sedan genast i två feta skruvar i hålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde - Le Tonkinois och tvåkomponentslack är två ytterligheter på en hårdhetsskala, det finns mycket att välja på emellan till ett pentry. Personligen skulle jag satsa på en sidenmatt enkomponents polyuretanlack till pentryt som ligger mittemellan dessa två i hårdhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Peter_K skriver är 2-komponent och LeTonkinois två ytterligheter på hårdhetsskalan. Jag och min hustru har använt mycket LeTonkinois för utvändig behandling av reling och liknande. Det funkar bra, men viktigt är att varje år göra en lätt slipning och lägga på ett eller två lager för att klara solljusets nedbrytning.

 

På en invändig bordsskiva eller arbetsbänk skulle jag aldrig använda LeTonkinois. Min rekomendation är att antingen olja in träytan eller att behandla med två lager epoxy och därefter två lager polyretan lack. Det senare ger en hård i princip underhållsfri yta med suverän motståndskraft mot det mesta.

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som filarepå en gammal fin träbåt,undrar jag.Kan jag använda Le tonkinois,vad det nu är ,på utsidan,i stället för fernissa? Hur gör jag i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeTonkinois är helt enkelt en fin fernissa.

 

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha!Men hur fungerar den?Trodde att det var nån typ av kinaolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hänger på denna tråd om ingen misstycker!?

Ska till att lackera en hel del i min nidelv och har hört en del gott om epifanes, vet ngn hur den står sig i hårdhet osv. Jag ska bla lacka en trappa och lite skåp. Vill gärna ha en slitstark 1-komponents lack. har ni några andra förslag?

 

mvh

Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Le Tonkinois är en traditionell fernissa gjord på linolja och kinesisk träolja. Sedan har de en produkt som heter Bio Impression, som i princip är en kinesisk träolja. Det verkar som om många blandar ihop dessa. Du kan se bilder på resultat med fernissan på min hemsida. Nackdelen med den är att den mattas över säsongen, men å andra sidan sitter den bra och följer träets rörelser.

Läs mer på http://www.letonkinois.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epifanes är ett fabrikat, men deras polyuretanfernissa är säkert hård nog för din trappa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag förstår det rätt måste jag alltså lacka om inprincip varje år med LeTonkiois för att behålla glansigheten?

Är det motsvarande problem med epifanes klarlack, som jag förstår har alkyd/kinesisk träoljebas?

 

mvh

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, så här ligger det till:

Skall du får fernissan att sitta kvar och slippa jobbiga och för träet skadliga renskrapningar måste du mattslipa och lacka ytan varje år. Detta gäller utvändigt på båten - dvs ytor utsatta för sol, väder och vind - oavsett enkomponentsprodukt. Ytor skyddade av kapell eller i en ruff räcker det med en mer sällan behandling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hur är det med spädningsförhållanden med Le tonkinois. Hittar inget om det på hemsidan. Där står också att man helst ska hetta upp lacken till 70-80°C, måste man det eller blir lacken på tok för tjock. Kanske räcker det med att späda ut med balsamterpentin?

mvh
Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget lösningsmedel får blandas i den fernissan enligt tillverkaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är plastbåtsseglare och jobbar som bäst med att snygga till teakluckor. Har införskaffat Bio Impression och agt på två lager, det ser mycket lovande ut. Vill hålla ett oljat utseende.

Fråga, kan jag köra Bio Impression som olja på teaken i sittbrunn? Släpper den och blir kletig? Jag vill återställa teakens gyllenbruna nyans och hålla den i skick under säsongen (kommer skydda brunn med hamnkapell).

Tips på bra ytbehandling av teakdäck utan att det blir blankt och halt, mottages tacksamt?

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Internationals teak vax ger en fet vattenavvisande yta utan att bli hal, måste dock få upp lystern på teaken om du villa ha den rödbrun med texteakolja först. är den nedgången kanske du behöver göra rent den med brunsåpa (skrubba tvärs ådringen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beckers decor klarlack har jag testat på familjens lilla båt när det gäller inredning i mahogny. Den är ju avsedd för möbler inomhus och vattenbaserad så jag var skeptisk, därav ett test i mindre skala. Den har fungerat utmärkt, dessutom en sidenmatt yta. Folk som sett det har blivit förvånade över finishen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Botved Gammal tråd men hur höll sig din Decorlack över tid? 

Gillar den invändigt i huset och den är ju istort sett omöjlig att misslyckas med till skillnad från fernissa..skulle vara extremt tidsbesparande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilken gammal tråd. Den satt bra så länge vi hade båten av vad jag kan minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...