Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
beason31

Kanalvägen till medelhavet

Rekommendera Poster

jag undrar om man kan ta sig kanalvägen till medelhavet.Om man har ett djupgående på 2 meter. Mvh Beason

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.8 m djupgående tror jag är max.

Kontakta SXK Medelhavsseglarna dom vet vilka vägar som är möjliga.

Det finns flera allternativ om man vill gå kanalvägen.

http://www.sxk.se/medelhav/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.8 m är den djupaste, bredaste och tråkiga kanalen . De fina  och mysiga kanalavsnitten är grundare och går genom de gamla städerna med många mysiga tilläggsplatser, roliga slussar o många pubar. Läs litteratur om detta  -finns mycket att välja på. Gå med i ex.vis. SXK Medelhavsseglarna – de har många träffar o föredrag om detta.Man kan även besöka deras föredrag utan att vara medlem men då kostar var föredrag 100 kronor extra.(250 SEK)Det 1:a föredraget om detta går 21/1 och 22//1 (segla i medelhavet)Inkluderar kanalavsnittet. Europas kanaler är titeln på ett föredrag 1/2 - kontakta SXK och boka plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som det skrivs är 1,8 m max. Och då menar jag max. Gick genom Frankrike i somras med just 1,8 m, det var på håret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse Hässler byggde om sin djupa köl till vingköl med djupgående mindre än 1.8 m till en ganska så stor kostnad före avresan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har gått kanalerna ner till medlhavet och hem Alla kanaler som promarna går på är 2,50 men det gjäler att gå mitt i kanalen

Titta på min hemsida för info hem.passagen.se/medoch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingenting på din hemsida som beskriver vilken väg pråmarna går. Det vore ju kul om du kunde berätta det för oss andra.

Om du läser i Carl Tovås böcker anger han liksom alla andra att största möjliga djupgående är 1,8 m. Likaså att Freycinetstandarden för slussarna endast medger 1,8 m djupgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel fel fel! Stämmer absolut inte!!! Jag vet inte var du fått uppgiften på 2,50 ifrån när det gäller Frankrike!

För att ta sig igenom centrala Frankrike finns bara 4 vägar:

Canal du Centre; officiellt (2005) 1,8 m men i praktiken bara 1,6 m sommaren 2005.

Canal du Bourgogne 1,4 m.

Canal d´ Est 1,8 m

Marne-Saône där det maximala djupgåendet är 1,8 m.

Alla kanaler som håller 1,8 trafikeras av pråmar. Via Marne och Saône gick vi 2005 och jag skulle inte råda någon med ens marginellt större djupgående att försöka. Även om kanalerna i sig ofta (men långt ifrån alltid) håller 2,3 - 2,5 i mitten så bildar slusströsklarna en mycker hård gräns!

Dessutom är det så att även om man utnyttjar ev högre vattenstånd och litar på att det finns litet marginal kommer man snart att möta en pråm och det är inte den som går ut åt sidan, det blir du... Och det är inte roligt kan jag intyga med vårt djupgående på just 1,8 m!

Så några 2, 5 meter - glöm det! Det djupgåendet eller mer gäller de större kanalerna i norra och södra Frankrike och i delar av Belgien, Tyskland och Holland. Men för att gå till Medelhavet gäller 1,8.

 

 

Den som tvivlar kan gå in på www.vnf.fr, det franska kanalbolagets hemsida. Sidan är tyvärr rörig och svårnavigerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade problem med djupgåendet både på Rhen och i Canal des Vosges och på Saone. Och på vägen hem dessutom i Canal de Meuse och på Waal. Och vi går bara 1,80 långfärdslastade. I mittfåran går det för det mesta bra men där är man ju  långtifrån alltid. Dessutom är det ofta svårt att ta natthamn intill kanalkanten. Med två meter skulle jag hävda att alternativen heter Utsidan eller Lastbil. /Greip

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK genom Frankrike verkar det vara kört med 2 meter.

Vet någon hur det är i Tyskland och österut på Donau till medelhavet?

Stefan Lewold

Boström 37

Djupgående 1.95

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr...

Har inte de exakta uppgifterna här. Men vill minnas att det var 1,6 eller något mer. Definitivt inga 1,95!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mastkranar eller mobilkranar finns ju att tillgå. Sedan lägger man den på däck, eller skickar den med lastbil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå detta ämne fast tvärtom...
Jag har en Princess 40 med flybridge. Djupgående 1,2 m men den är 3,85 hög om man fäller antennbågen - eller möjligen 3,50 om man skruvar bort radarn oxå. Vad tror de erfarna i panelen om detta när det gäller De franska kanalerna?
Har kört en del kanal i Mecklenburg med båten, bl a ett par gånger till Berlin, men där är inga problem (och dessutom mycket vackert). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höjd: Vi såg motorbåtar som hade tjurigt med höjden i Frankrike där tydligen vissa broar den utlovade höjden (som jag inte kommer ihåg hur mycket det var men kanske 3,50) Dom fick skruva an vindrutor och annat kul. 40-fotsstandardmotorbåtarna i stål som man såg överallt hade oftast fällbara vindrutor eller rent av helt fällbar flybridge.
 
Mast: Om man har en mast som står på kölen så blir den så lång att den blir en pest. Vår mast är 12,90 och båten 10,85 och det var tillräckligt illa. Vi såg någon båt som hade en hög 7/8-rigg som stod på kölen, var säkert 16 meter mast på 10 meter båt.
Ett mycket bra tips är att inte ha något överhäng framåt, då blir i allafall en ände ren och om man kör på något så träffar man förhoppningsvis inte med masten. Det går livat till i slussarna ibland.
Masten tog vi ner i Lübeck och reste i Port St Louis, det finns mastkranar på många ställen, det var inte ens särskilt dyrt. Stetin Yachclub innanför Terhofinsel strax innan Lübeck rekommenderas varmt. Under kanalfärden vilade den på en specialbyggd nedmonteringsbar hög bock på fördäck respektive ett stålrör med en klyka på aktern samt på en bomgalge vi har framför sprayhooden. Surra väl, både långskepps och tvärskepps, på Rhen blir det stora svallvågor och en segelbåt utan mast rullar ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den väg jag gick 2005 (via Saône och Marne) var maxhöjden 3,40. Lustigt nog bara vid en bro, resten var 3,50 eller mer. Men iofs räcker det ju med en enda bro....

 

Kolla de andra vägarnas maxhöjd på www.vnf.fr, det franska kanalbolagets hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Eilean, och tack för svar. Och jovisst jag har läst franska kanalbeskrivningar utan och innan och konstaterat att 3,50 är angivet maxmått på de flesta ställen.
 

Men när jag gått i Mecklenburg så anges pss 3,6 m eller något sådant, men de tre somrar jag har gått där så har jag kommit genom med 3,85. Och i Din beskrivning av Er resa så skriver Du bl a om en tunnel att det var 4 meter där, så min fråga är hur högt är det i verkligheten. Du nämner en bro med 3,4 m, men mätte Du det eller kan det ha varit tryckfelsnisse?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om det finns en marginal i Frankrike på samma sätt som Tyskland vet jag inte. Något marginal är väl troligt, men så mycket som 25 cm tvivlar jag på. Varför skulle man ha det, blir vattenståndet för högt rinner det ju över slusskanterna. Vilket det iofs gjorde litet grann på några ställen når vi gick. 

Jag har aldrig mätt någon faktisk höjd - jag såg till att när vi mastade av att vår maxhöjd blev 3,30 och sedan fick vara så. Bron på 3,4 jag nämner hade en stor varningsskylt, till skillnad från alla andra. Så det var nog inte tryckfelsnisse. Jag kan nog inte ta reda på exakt var den bron fanns - de flesta av våra kanalbeskrivningar sålde vi till en svensk båt vi mötte på Seine som var på väg mot Medelhavet. Men den fanns i den kanaldel som förbinder Saône med Marne vill jag minnas.

 

När det gäller tunnelns höjd är det nog såhär, den är ju välvd, så att för att åstadkomma 3,5 m ut mot kanterna är den nog över 4 m i mitten. Jag har för mig att jag har sett en ritning på definitionen på fri höjd i kanalerna. Dvs om maxhöjden är 3,4 - vid vilken bredd gäller detta? Kanske det var på www.vnf.fr - jag minns inte.

Detta är ju viktigt för dig med flybridge som säkert är rätt bred. I mitt fall var det bara masten som stack upp midskepps som var maxhöjden - bredden var ointressant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Rhen - Main som med RMD-kanalen är förbunden med Donau.

 

är  Max båtdjup 2,8 m

 

Kanal som förbinder Rhen och Main med Donau och därmed alltså Nordsjön med Svarta Havet. 

Hela sjöfartsleden är 3 500 kilometer lång från Rotterdam till Donaumynningen i Svarta Havet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Käre Helmtec.....du svarade på en 9 år gammal tråd.

:-)

Å tyvärr så är den gode Eilean ute å seglar på andra vatten idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...