Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
shipman28

Installation av toalett med septictank

Rekommendera Poster

Hej

Håller med, har en Jabsco, tystgående, stora modellen - inte billig, men värd varenda krona. Känner mig helt trygg, ingen risk för stoppGlad

post-13365-1394235434,0944_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna braiga toa-tråd lite.

Ni som monterat odörfilter på avluftningen från tanken, var har ni köpt det?

Funderar lite på om man kan göra ett enkelt eget med aktivt kol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Odörfilter har bl.a Vetus , en annan typ finns i Hjertmans katalog. Jag har det inte, seglar i Mälaren och tycker inte lukten är ett problem, men jag misstänker att de salta seglarna på andra sidan kusten kan ha det.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Hjertmans hade efter jag skrivit inlägget. Som någon sa Googla först, fråga sen  :-) Knappast någon idé att göra ett eget filter heller för att spara pengar. Även om det troligen bara är ett rör med aktivt kol i.

Idag har jag eltoa rätt ut, men funderar på en tank, dock kommer den en bit från toaletten och jag funderar på att dra rostfritt rör tilll tanken istället för slang. Slangen är dyr och RF-rör kan jag få tag i gratis.

Eller finns det någon anledning att dra slang hela vägen? Och är det något problem att ha 1,5-2m till tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du tänker på förbindelsen mellan toa till tanken är det klart du kan har rör med slangbitar mellan stol-rör/rör-tankanslutning. Förmodar att röret ligger horisontellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det var tanken, göra ett formpassat Rf-rör från toaletten horisontellt akteröver till tanken under durken i sittbrunnen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lyx för mig, men å andra sidan hade jag inga längre stäckor att dra. Sätt korta slangbitar mellan tank och röret så att du har lite flex, och dubbla motmonterade slangklämmor så klart.

Lycka till!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att luftning av tilloppet av vatten till toan är nödvändigt när toan ligger i eller under vattenlinjen förstår jag, men luftning av utloppet bör väl klaras av via septik-tankens luftning? En följdfråga är om luft vid tömning kan tas från toan eller är det tätt den vägen? Och varför finns det bara dimensionerna 16 och 19 mm på luftningens bordsgenomföring? Finnarna verkar ju tycka att den dimensionen borde vara 25 mm.

Dykrör i tanken vid toa-inloppet - finns några negativa erfarenheter?

Till sist undrar jag vad det är för Meccano-liknande upphängningssystem som syns på en bild tidigare i tråden? Utrymmessnålt och fiffigt!

Hälsningar

Quozter



Senast ändrad av Quozter | 07 december 2009 | 17:41



Senast ändrad av Quozter | 10 december 2009 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna tråd. Ny båt ny toalett sedan jag skrev sist...

Jag ska montera en AquaT silent electric

http://www.martec.se/toaletter/johnson-pump/silent-electric-compact-12v.html

Överväger att koppla in den på befintligt färskvattensystem då jag har en väl tilltagen färskvattentank. 

Hur mycket vatten ska man räkna med att man spolar bort i snitt/spol.

Anledning till denna tanke är att jag kan stänga en gammal ventil i båten (vatten in) och slippa fundera på den. Vidare slipper jag montera en pump till och så har jag hört att det blir mindre odör av färskvatten?

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag aldrig i helvete våga riskera att dricksvattnet kontermineras av toaletten... även med backventiler finns det risk att det går riktigt illa, för de kan lägga av. Bara några droppar toavatten som letar sig in via slangarna i tanken... nä tack.

I min båt har jag f ö bara ett intag för sjövatten till penty och toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft den tanken, men vad säger att samma sak inte händer på ett delat sjövattenintag?

 

 

Fast nu kommer det ju en vattenpump med toaletten så det kanske är lika använda den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...