Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Pautwiik

Hur stor motor får plats tro?

Rekommendera Poster

Jag har en Ockelbo t17dl...  (b20-270drev)

Undrar om en v8 av något slag får plats?

 

känns lite meningslöst att byta till Aq170:n...

 

Men har svårt att tro att en v8 skulle få plats, kanske det finns några andra alternativ? v6a? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja såg en t17 men en 5,0 liter mercrusier i men förmodligen omgjort motorrum 50 knop smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stort är motorutrymmet?

Längd? Bredd mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare !

Jag har funderat lite på V8 det jag har kommit fram till är att Ockelbo båtarna skiljer sig ganska mycket när det gäller utformningen av motorrummet.

På DL versionen lär motorn få plats på längden men inte på bredden. Om man skulle bygga om motorhuvs luckan skulle antagligen de två sidosäterna försvinna. Går går det ju alltid, men frågan är hur mycket man måste bygga om. Det går ganska enkelt att kolla upp måtten på motorerna via volvos hemsida. Se länk på min länk sida.

Hoppas att du sätter in en V8.. skulle vara ett roligt projekt att följa !

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okok... Motorrummet är 60cm x 100 ungefär... Dvs från svänghjulskåpan och framåt

 

ska fundera lite här..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara ganska tyst med en V8:a, om ditt motorrum är 60x100cm :D

 

I min båt är motorrummet 80x110x75cm (b x l x h), båten är en Jurmo Trimaran HT, och där fick AQ171:an plats med nöd och näppe. Var tvungen att skära bort 3cm av ljudisoleringen framme i motorrummet, annors skulle värmeväxlaren tagit i där. Nu ligger avgaslimpan PRECIS mot högra motorrumsväggen, den t.om. tränger på väggens isolering. På vänster sida är det inte bättre heller, 5-6cm mellan förgasarnas insugsdämpare och ljudisoleringen. Och 1cm mellan förgasarnas insugsdämpares topp och motorrummets tak :D

 

Inte ens volvos D5 baserade motorer ryms närapå dit, varken på längden eller brädden.

 

Enda som ryms är bensafyrorna (utom dedäran 3,0L jenkkarskrotet på 130hk).

 

Nojaa, mitt motorutrymme har visserligen 5cm ljudisolering på alla väggar, och i taket 1-2cm, men ändå tar de bara bort 5cm på längden, och tillsammans 10cm på bredden.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas fyror typ 151 eller 171C har ju rätt så bra vikt/effekt förhållande, kanske passar bra i en mindre båt.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag håller på sätta i en Aq151c med 290 och har fått bygga om göra motorrummet, större, tog bort väggarna och satte dom på andra sidan reglerverket, tjänar då 8-10cm och de e mkt värt, när man ska sätta i motorn och sen även mecka,

jag va oxå sugen på en v8 i min DL men när jag pratat runt lite, så rekomenderades jag att hs en aq151c lr 170, för v8 väger lite mer båten blir tyngre, dra  mer bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...