Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohnGustafsson

Motorstyrka på rn Ryds 510 GTI?

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

Köpte min Ryds 510 GTI förra året, en -05 alltså. Till detta snålade jag lite (första båten) och valde en 60HK (2-takt) Mariner.

 

Nu till frågan:

 

Jag överväger att köpa en större motor, och frågan är då hur långt jag kan/bör gå? Bör jag stanna vid 75HK eller kan jag tom ta steget till 90HK?

 

Har ni andra funderingar kring motoralternativ till denna så tas det tacksamt emot!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej !

 

Båten klarar nog absolut 90 hk, iaf om man väljer 2-takt.

Jag har en likadan båt och valde en 60 hk fyrtakt. Den väger ca 160 kg.

Båten går enl mätare 31 knop med enbart 1 person.

 

Jag skulle nog ha köpte en 75.a Optimax eller E-tech om jag köpt båten idag. Övrigt så måste jag säga att båten är mycket trevlig.

Ps ! Mercury har ju släppt en 80 hk optimax nu. Visserligen dyr men...

 

mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Av ren nyfikenhet undrar jag var man kan finna information om 80 hk Optimaxen? Är det en helt ny motor eller en uppgradering av 75:an?

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en 510 GTS, och hade tidigare 70hk. Men till våren kommer jag att hänga på en 90hk (direkt insprut 2takt). Jag hoppas det kommer att fungera,  jag valde en 2-takt pga. vikten (skiljer nästa 50kg och bara 30 kg mer än min tidigare 70hk).

mvh /Jim

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hmm ...vet inte mer än vad jag sett på en återförsäljares hemsida.

Dock var det en 4-taktare vilket jag inte uppfattade först.

 

Men dessa fakta står att läsa:

Mercury F80 ELPT EFI 2006

 

80 hk 4-takt, 58,8 kw, 1596 cc, vikt 175 kg.

 

4 cylindrig motor på 80 hk och elektronisk bränsleinsprutning. Propellern på bilden är extra utrust´ ning. Standardpropeller är aluminium.

 

 

På återförsäljarens hemsida finns denna motor som tillval/paket på 510 GTI. Men håll i dig, den är inte gratis...ca 93 000 kr

 

/ Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Steff,

 

Tyckte väl att det var något konsigt där. Inhandlade själv en ny Mercury Optimax 90 nu i höst och den skall monteras till våren. Blev bara lite nyfiken där eftersom optimaxarna i denna viktklass idag finns i 75, 90 och 115 hk utförande.

 

Tack för infon i alla fall.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en Ryds 530 GT, Och på den har jag en Yamaha 100 Vpro. Inga problem. Går hur gott som helst.

Jag ringde runt till olika försäkrings bolag när jag skulle försäkra den så va det ett bolag som inte ville försäkra min båt då max igentligen är 90 Hk för den båten, men dom var dyra ändå :) så jag tog ett annat.

Nämde detta för det andra bolaget som jag valde och det va inga problem

Min bror har en Ryds 511 GTS med en 115 Hk Johnson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har efter en säsong med en 75:a 2T inget annat att säga än positiva saker. Vid ett antal utflykter så har vi varit 4 vuxna och 4 barn och 75:an maxar 31-33 knop med den lasten. Marschfart 20-25 med tanke på ljudnivå och bränsleförbrukning. En 90:a är ju en trimmad 75:a så jag vet inte hur mycket som skiljer vad gäller maxfart/marschfart kontra ljud/bränsleförbrukning.

 

Härlig båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter! Kanske skall fundera på 90hk iallafall då, problemet är väl bara att det ger högre bränsleförbrukning, och dessutom fortfarande är 2t vilket ju bidrar till samma problem. 90hk 4t blir väl lite tungt är jag rädd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till ni kanske kan hjälpa mig med: om jag nu vill hänga på en större motor, så är detta inget jag ger mig på själv. Så...vad landar en prislapp på för att få det jobbet utfört tror ni? Eller kan man snacka sig till att det skall ingå i köpet av motorn...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag skulle ha satsat på en direkt insputad 2-takt 90hk och försöka pruta med montaget åkte själv 510 gt med 90 innan o det tyckte jag var en perfekt kombination mycke kraft till förhållandevis låg vikt och om du inte ligger på max varvtal hela tiden så blir förbrukningen marginell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Vad gäller monteringen av motorn så brukar det här på finska sidan av viken kosta mellan 200 och 300 Euro. M.a.o. ca 2000-3000 SEK torde monteringen kosta om prisen hos er är dylika som hos oss.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säkert att en 2takt 90 skulle dra mer än en 60-2t.

 

Ligger du o kör fort med den lille maskinen blir den rätt törstig.

Men om du istället kan åka lika snabbt med dra av ca 1500v/min drar nog inte 90:an mer.

 

Kolla i en äldre Yamaha köp(körguide)

 

Ta nån båt o kolla hur mycket olika storlekar på motorer drar vid samma fart.

Ibland går den större snålare vid bstämd fart ex 25knop.

Men som sagt, svårt o säga i ditt fall utan och mäta upp det!

 

Tycker du att du har råd: Köp direktinsprutad 2-takt!!!!!

 

Förresten: Hur mycket soppa körde du upp i sommar???

Det är ibland dyrt o köpa sig driftekonomi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mariner 75hK till min Yamarin 5200 som väger 550Kg. Det har fungerat perfekt med upp till 6pers i båten. Har dock inte testat med vattenlek ännu. Den toppar 32knop (GPS) drar ca 1 l/distanen blandad körning. Som någon tidigare skrev är 75hK och 90hK samma motor så skillnaden i vikt mellan dem är nog marginell. Motorn är en 2005 och satt redan på båten. Skulle jag köpa en ny motor idag skulle jag nog välja en 90hk för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, hur mycket jag körde upp exakt vet jag inte...men det blev en del!!!! Så jag kan mycket väl tänka mig att en större/snålare motor hade varit lönsammare. Dumsnål kallas det visst...men efterklok är man ju alltid...

 

Hur är 2:a handamarknaden för utombordare av nyare modell som min 60hk 2t? Faller det mycket på ett par år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...