Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mercr

bälgbyte igen!!

Rekommendera Poster

vinterfundering om Bälgbyten på Alfadrev?? undrar om jag som bedömmer mej som ganska händig,fixar byta bälgar lager själv? Har läst verkastadshandböcker o även kollat på mercstuffs sidor, verkar besvärligt!!  finns även många specialverktyg till jobbet hur mycket verktyg special man behöver igentligen utöver hingpinnbittset o glidhammare.Tacksam på svar från någon som har varit med MVH Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har bytt både bälgar och lager själv ett flertal gånger. Lagerbultarna till bell housing kan du ta med en vanlig halvtums insexnyckel om de inte är helt fastkorroderade. Sen är det bara tålamod och noggrannhet som gäller. Det tristaste är att kränga på bälgen inne i Bell housingen. En glidhammare kostar ju nästan gratis, däremot måste du nog fixa ett specialverktyg för att få tag i lagret. Det går att knacka in det nya lagret med en mässingsdorn om man är försiktig.

 

Har du verkstadshandbok är det ju bara att läsa innantill. Kolla med din lokala MerC verkstad om de kan tänka sig att hyra/låna ut tolken du behöver för att rikta lagret mot mtoren efter montering, finns att köpa om du behöver det.

 

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta anser ni att man bör byta bälgen på ett alpha-drev.Funderar på att göra det i vår.Den är inte bytt på åtminstone 4 år,så det kanske är dags?Bälgen känns ganska hård i materialet,men inget läckage vad jag har märkt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen! kul att några är intreserade:tack jag har ett alfa one gen.11 drev från 97. Tror inte bälgarna är bytta tidigare. jag har haft båten i två sommrar.

Finns det någon generell tidsperiod för bälgbyte eller kan man se eller känna när det är dags (hårda) vet någon om man kan använda biltemas glidhammare (följer någon typ av gripklor?) eller man kanske kan köpa någon avdragare där som passar?

Jag tror jag förstår att det inte är så bra om knutbälgen är läck? vad händer vanligtvis om någon av bälgarna läcker? Undrar vidare om det är vanligt förekommande med läckage där? Det står landkrabba på mej! men ska ändra det till admiral eller något när jag får tid att kolla hur man gör

 Jag har haft båt i många år(segelbåt oxå) hej så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har bytt bälgar och det är lite pilligt men inget problem glöm ej att byta växelvajer bälgen när den går sjunker båten,har provat men han få upp den som tur var(jag har stora händer ej kontorshänder)bytt stödlagret har jag också gjort jag slog ut den innefrån med en hylsa kommer ej håg storlek med det gick lätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta av egen erfarenhet att en komplett sköldrenovering (bälgar, knutkors, giminiring osv) kostar (iom att man måste lyfta ur motorn för att komma åt, 23197:-.

 

så det är lätt att bli fattig...

 

Så det så!

 

:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det låter häftigt dyrt men allt kan tydligen hända!! fick du vatten läckage? var drevet gamalt? vilken sort? Undrar vidare om det är lättare att byta bälgar på ett volvodrev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

tilläg i tidigare inlägg...gimbalringen är bytt och inte gimini eller vad ska skrev...

 

Jag har ett Alpha One Gen I -1990

Det som hände mig var att det rann in vatten i motorrummet när man gasade på...dvs när båten börjar gräva ner sig.

 

Sen mot slutet så tog den in vatten även fast den bara låg stilla.

 

Jag bytte nyss impellern.

 

Det visade att han innan har torrkört impeller...

 

Skitkul, fick byta båda packboxarna i drevet, avgasflapparna i knäna, impeller samt impellerhus med alla packningar...kostar en del när man inte sköter grejjerna som man ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!!!

 

Bra att detta med bälgbyte tas upp igen, går i dom tankarna själv. Har egentligen bara en fråga hur är tids intervallen för bälgbyte??? Har hört 5år stämmer det...

 

Tänkte beställa här http://www.drev.se/

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Penta rekommenderar Bälgen bör kontrolleras regelbundet och bytas minst vartannat år.

 

Men om man ser över bälgarna efter varje säsong, kollar efter sprickbildningar och smörjer in med silikonolja, så brukar det som sagt gå bra med längre intervaller. Men kolla NOGA innan båten ska i på våren också!

Har man av drevet varje vinter så ska man väl som med alla gummidetaljer förvara dom mörkt och svalt.

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen såg att några varit inne här o skrivit lite om detta ämne om bälgbyten.

Tänkte informera att jag klarat att byta lager bälgar växelvajer olje o vattenslang. det tog några helger, var pilligt o lite klurigt men funkade utan större insidenter. Lagret var svårt att få bort, en av dom 4 skruvarna till trimfunktionerna(runda på bälghuset) satt fast gick av samt ett elände att få aluminiumringen på platts i knutbälgen

 Utan lite specialverktyg och god hjälp med iformation från Micke i södertälje hade nog jag gått bet. Tack även till Göran på drev.se som säljer alla grejor många verktyg

Mina bälgar har suttit sedan båten var ny 97 hade nog funkat några år till, bälgarna var väldigt hårda med mycket små sprickor, även klammern på växelbälgen var bortrostad MVH Bosse snart dags för sjösättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det närmar sej sjösättning?? Bestämt nån dag/helg?? Själv tänkte jag första veckan i maj eftersom jag är ledig då... Men vädret avgör.. I år törs man inte tro nånting känns de som...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja när båtar servas på varv byter man varje år för att vara på den säkra sidan, men mercruser rekomenderar byte var 5år, och VP vart annat år!

 

Så är du inne på ditt femte år så kanske det är dax!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS om du ska byta själv så använd mycket fett det hjälper oerhört mycket! Sen om man är två så går det ganska smärtfritt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...