Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Janne111

Nu bryter helvetet ut, dags för båtskatt igen.

Rekommendera Poster

TACK Steff008 20.gif\

Du har totalt sänkt alla motståndare till ett fungerande båtregister :-)

Men givetvis kostar ett sådant register pengar, och vill vi ha det så måste vi nog vara beredda att kollektivt betala några kronor extra/år för denna service!

För dom enda som tjänar på dagens totala anonymitet på sjön är svinen (typ fylle-svinen, fart-svinen, skit-i-andra-svinen mm) samt de som inte kan skilja på min egendom och andras egendom ...

Jag fattar inte hur folk kan vara så otroligt ihärdiga motståndare mot en lagstiftad regging av våra fritidsbåtar!!! Vems syften tjänar detta strutsbeteende ...

God Jul! 10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför betala till ett båtregister!!!??? Vi båtägare betalar redan massor i skatt i form av skatt på bensin och diesel. Bilisterna får alltid höra att den höga skatten ändå går till väggar mm så de får återbäring på skatt för bensin mm.

 

Vad får vi båtägare?

 

 

Ta sedan ett stort stycke av vår inbetalda skatt för drivmedel och ge årligen i Julklapp till sjöräddningen så kan vi alla båtägare bli medlemmar för våra skattepengar. De är värda en sådan julklapp.

 

 

mvh Roland

 

Undertecknad är givetvis medlem i sjörädningen.

post-4060-1394234526,3934_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölsvinen då???8.gif\

 

Reggningen är väl inte många mot egentligen, utan vilka följdeffekter den får.

Nä, skatt betalar vi så det räcker tycker jag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej SeaflOwer och alla andra smiley-laughing.gif\.

 

Egentligen spelar det ju ingen som helst roll för mig huruvida ni har ett båtregister eller ej i Sverige, men eftersom motståndet till båtregistret i början av denna tråd var så kraftigt tyckte jag att det kanske var orsak att framhålla de eventuella positiva sidorna också. Dessutom anser jag ju mig ha erfarenhet av ett fungerande båtregister, så jag tyckte att motståndarna bör få en liten inblick i de positiva sakerna jag har upplevt.

 

Om ett eventuellt kommande båtregister i Sverige medför beskattning mm. kan jag ju inte uttrycka mig om, men ifall inte borde ju den positiva sidan nog ha överhanden.

 

Härmed önskar jag alla forumets medlemmar en riktigt God Jul och Ett Gott Nytt År! Själv åker jag nu till varmare breddgrader ett par veckor och firar jul och nyår. När jag kommer hem skall jag med spänning läsa igenom de nya inläggen i tråden. Under tiden får jag väl hålla tummarna för för-sidans anhängare21.gif\10.gif\

 

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett båtregister tycker nog de flesta är helt ok om vi får en 100-årig garanti på att det inte kommer att medföra någon skatt ellr dylig utsugning.

 

Men det kan aldrig regering/riksdag lova och därmed är motståndet kraftigt då de flesta båtägare är intelligenta och förstår (av tidigare erfarenhet) vad som med mycket stor sannolikhet kommer att ske.

 

Finns nog ingen här på forumet som gladeligen vill öka på sina utgifter bara för regeringen inte har grepp om utgifterna och behöver mer pengar.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

21.gif\ Det blir presis som när bilskatten infördes... Våra politiker kan inte göra något som gynnar den vanliga hederliga arbetaren utan att ha något bakslugt i tankarna... Så är det tyvär och detta kommer till 100% säkerhet hända med båtarna... Först blir det registrering sedan blir det körkort och till sist båtskatt... Kanske vi iframtiden även har besiktning av båtar... Det är så våran Regering fungerar bara ett jävla Rävspel alltihopa... Ni såg ju alla vad som hände med vinterförvaringen??? Vipps så va det skatt på det med... Så tänk innan ni säger Ja till Register!!!

 

Har sagt det förut och säger det igen Vi har ett utmärkt system idag!!! Så låt då fan d va i fred blir bara massa rappel fommeri av att ändra på något som i nuläget funkar... Finns I slut ändan bara En vinnare Jo STATEN och höjdarna som sitter på tronen och gottar sig åt alla Torskar som går på deras löften och ljug...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jobbat med båtar i snart 20 år.

Har allrig fattat varför dom inte ska beskattas.

Det är en lyx, som man skaffar sig av pengar man har över.

Jag betalar hällre skatt på båten änn på bostaden.

Båten kan jag klara mig utan.

Inte för att jag vill vara utan båt, men det fins många som skattar ihjäl sig på sina hus, o därför inte har råd att köpa båt.

Det är en fråga om hur det ska gå till.

Inte om det ska va skatt eller inte.

(Jag röstar INTE på sossarna! Lite mera åt styrbord.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betalar gärna båtskatt, bilskatt, fastighetsskatt, reavinstskatt, förmögenhetsskatt, moms, energiskatt, 80% inkomstskatt och vad dom nu kan hitta på, OM PENGARNA ANVÄNDS EFFEKTIVARE ÄN JAG KAN GÖRA ENSAM!!!

Men som det nu är slösas det mesta bort av en inkompetent och ineffektiv förvaltning, bl.a. på en massa fantasiprojekt. Stålverk 80, Botniabanan, trängselskatt, löjliga kurser, onödiga möten, traktamenten m.m. m.m.... Hur var det med effektiviteten när man gjorde lumpen? Be någon statsanställd berätta om hur arbetet bedrivs!

Det är i praktiken min och andras arbetstid man konfiskerar och roar sig med.

Det enda rationella är svartjobb, det kan i alla fall inte slösas bort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm, var har du varit de senaste 30 åren? Stålverk 80 projektet skrotades lyckligtvis redan 1976 innan det kostade speciellt mycket pengar. Hit går skattepengarna enligt Svenskt Näringsliv.

 

 

Ca 40% till ”Transfereringar och arbetslöshet” Hit räknas pensioner, A-kassa, KAS, sjukpeng, bostadsbidrag, barnbidrag, socialbidrag och en hel del andra bidrag och subventioner. Det är pengar som ofta går tillbaks till dig och andra skattebetalare.

Ca 32 % till ”Vård, skola, omsorg”, d.v.s finansiering av vård, utbildning, barn-, äldre- och handikappomsorg.

12-13 % till ”Övrigt - infrastruktur, kultur, allmän förvaltning”. Transporter, telekommunikationer, samhällsplanering, naturvård, vägar, kultur, partistöd.

http://www.svensktnaringsliv.se/skattefakta

 

Jag har läst det lilla som kommit ut om förslaget om ett båtregister, där finns inte något som säger hur det ska finansieras. Vi ska väl inte måla fan på vägg och båt ännu        

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du glömde Systembolagets personalfest för våra spritskattepengar.

Skål ta mig fan.


/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, Stålverk 80 var väl inte så aktuellt kanske. Men det illustrerar kontinuiteten i påhitten, senast i form av trängselskatten som införs om några dagar.

Jag har inga (genomtänkta) synpunkter på %-fördelningen i utgifterna annat än att man kunde ta bort partistödet som bara konserverar ett överspelat system.

Kulturstöd? Varje gång jag går på Operan skänker jag en tanke av tacksamhet till er andra som betalar åt mig, men är det rätt?

Exempel på bristande effektivitet finns hur många som helst. Skit samma om det blir båtskatt, politikerna snor det dom kan i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Problemet är väl inte båtskatten i sig.

Problemet är ju att det totala skattetrycket är så högt att det för med sig en massa oönskade effekter i Sverige.
 
Världen högsta skatt har tex lett till följande i Sverige.

Sysselsättingen har gått ned till en ca 35%, dvs bara 1/3 av befokningen har ett jobb. Bara 1/6 jobbar i det privata som ska generera skattepengar in.

Vi har halkat nästan ned till botten av hela OECD listan, bara Spaninen, Portugal och Grekland har sämre levnadsstandard, lön och köpkraft.

Drar vi upp skatten ännu mer som sossarna håller på med så dör väl de sista jobben och vi brakar genom botten på hela listan. 




Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tycker fortfarande båtskatten som skall diskuteras eftersom detta är ett marinforum.

Jag vill bara visa att jag inte är ensidigt negativ till båtskatt.

Vill bara peka på helheten. Om skatterna var lägre i allmänhet så tycker jag det vore helt naturligt att ha en båtskatt, varför inte.

Men nu har vi ju nästan kört Sverige i botten på grund av höga skatter, att uppfinna nya skatter lär ju inte göra läget bättre.

Sen bryr jag mig inte om det är V, S eller Fp som skruvar upp skatten, det förstör samhället lika mycket oavsett om höger äller vänster drar upp skatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt ...

Pratar man om trängselskatten med folk utanför Stockholm tycker dom att det är helt OK att staten ska pungslå stockholmsbilisterna utan att få något tillbaka ... men tar man upp båtskatten så är samma personer enhälligt negativa till att staten ska beskatta utan någon payback ... samma sak med att norrlänningarna ska ha lägre energiskatt och billigare soppa än övriga landet; norrlänningarna tycker givetvis att det är helt OK att vi sörlänningar ska betala eftersom vi har ju tunnelbanan och varmare klimat .. som om man inte har andra vissa kvaliteter norrut som vi saknar härnere!

I slutändan talar vi nog oftast i egen sak när det kommer till kritan!
Logik och Politik går sällan hand i hand ... det kan nog betraktas som ett misstag om detta råkar inträffa :)

Ha det på det nya året, alla mina vänner på MG!

ps.
Jag talar aldrig i egen sak!
ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båtskatt, jo....

 

Att regeringen skulle vilja ha ett register för alla båtar för att stoppa stölder låter ju så vackert.

 

Men regeringen skiter ju fullständig i om din båt blir stulen eller ej, det kan du vara 100% säker på.

 

Dessutom finns det ju ett bilregister och inte har det stoppat bilstöld och bilinbrott.

 

Däremot så har imobiliser stoppat mången bilstöld. Stöldskydd kan stoppa båtstölder också.

 

Enda anledingen att man dra fram detta är ju bara för att grunda för att man skall kunna kunna instifta båtskatt.

 

Båtskatt är ju omöjlig utan registreing precis som fastighetsskatt behöver taxering.

 

PS, jag gillar inte stockholms trängselskatt heller, trots att jag bor i sydsverige och aldrig kör i stockholm DS

 

Allt detta för att jag tycker skattetrycket är absurt och dödar hela Sverige. Vore skattetrycket normalt så vore väl båda båtskatt och trängselskatt helt ok.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med dig där FS.

Det är EN tråd där det avhandlas och det påverkar båtlivet.

Positivt eller negativt låter jag vara osagt.

Dessutom så är det val nästa år och det kommer att påverka, beroende på hur man röstar.

 

Jag tror att båtskatt kommer som ett brev på posten.

Hur ska annars registret finansieras?

 

Det är rent blåögt om man tror på något annat än ytterligare en skatt.

Annars hade det ju funnits konkreta förslag på finansieringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mickee skrev den : 22 december 2005 | 23:14

Sluta gnäll & registrera båten i ett kanalbolag utan insyn då kan ni även  tanka lågskattad diesel & må bra

En liten fundering bara.

Hur gör man för att registrera sig i föreslagna kanalbolag?

Och vad kostar det?

Vilka andra avgifter - förutom en ny flagga -  åker man då på istället?

Verkar vara ett enkelt sätt att via bakdörren komma ifrån eventuella kommande skattepåslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du börja skratta livet ur dig direkt.

 

V valprogram som man just nu håller på och lägger fast i talar om att gå till val med massiva skattehöjningar, både statligt och med progresiva modeller för kommunalskatten.

 

Om man säger också att man inte tänker vara stödparti nästa period utan kommer att kräva ministerposter.

 

Och sossarna får ingen egen majoritet utan behöver V.

 

Så vad som händer med registeravgiften behöver man ju inte vara någon Einstein för att fatta att det blir tung båtskatt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Det behövs ingen insiderinforamtion, slå på TVn bara och titta TV2 direktsänder Vänsterns partikongress i helgen.

Nu skall alla skatter upp minsann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant... Har du mer info om det här??? Måste man inte ha en Firma???

 

För att t,ex dra Momsen etc...

 

Tacksam för svar...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, den där kommer du att få skit för Steve2.gif\  Men visst, det är nog inte bara Gudrun som har en pava rött och ett paket blöjor i handväskan längst ut på den kanten.\<ahttp://smileys.smileycentral.com/cat/10/10_7_6.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackars mig som bor på båten... Blir dyrt med både fastighetsskatt och båtskatt på samma pryl... Och en jävla sjöutsiky är det också. Får väl ta mitt hem och segla till ett vettigare ställe. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...