Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Janne111

Nu bryter helvetet ut, dags för båtskatt igen.

Rekommendera Poster

presis som du säger går många stulna Maskiner till utlandet och det blir ju av registret en efekt att dom flessta kommer hamna utomlands... eller nedmonterade och sålda i delar här hemma i sverige... Tänk på att alla bilar finns i ett register och ändå knycks det bilar högt och lågt i alla årgångar... Det verkar inte va några problem att fiffla lite med div papper och plåtar och sedan registrera bilen på nytt...

Såg en dokumentär för ett litet tag sedan den handla om just stulna bilar och hur en bil bara kan försvinna helt ur alla papper och sedan komma tillbaka som en helt ny bil med nya plåtar och nya papper... Dom visa givetvis inte hur man gör men ändå hur lätt det var för rätt folk att helt plötsligt ha en splitter ny merca som kosstat dom Ca 20 000pix... Detta var inte i sverige men i Tyskland så mafian är inte långt borta...

Det verkar altid finnas ett sätt att gå runt systemet med vissa kryphål till hjälp...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, alldeles riktigt.

 

Det finns en massa kryphål och kommer alltid att finnas. Det jag ville komma till var att med ett register där det krävs tillverkningsnummer o.d. torde det ju bli åtminstone lite svårare än idag att t.ex. sälja en stulen motor (bortsett från att en stor del går till utlandet och en annan del nedmonteras). Nu har jag inte riktigt koll på det svenska systemet, men om jag har förstått det rätt så räcker det i princip med att man har ett kvitto där det t.ex. står Evinrude 60 VRO snurra (observera ironin smiley-wink.gif\) för att man skall vara ägare till motorn och få använda den på sjön. Jag menar i det fallet torde ju enda gången en stulen motor hittas vara när sjöbevakarna stannar en för alko kontroll och inser att de har tid över och nog bör kolla motorns tillverkningsnummer när de nu ändå är på gång, vilket inte sker så ofta.

 

Fördelen med registret i Finland är alltså att motorns tillverkningsnummer alltid kontrolleras så att det inte är anmält stulet e.d. vid byte av ägare, båt e.d. Jag tror att detta vore en fördel bland alla nackdelar även i Sverige.

 

Kommentera gärna.

 

Mvh,

Stefansmiley-laughing.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är synd att inte våran svenska regering är i klass med eran Finska.smiley-wink.gif\ Om våran regering beslutar sig för en eventuell tvång på registrering av fritidsbåtar så kan man ge sig 17 på att båtskatten inte är långt borta...

 

Det börjar med några hundralappar och folk tycker inte det är så farligt och betalar sin båtskatt... Sedan så behöver staten mera pengar och dubblar kanske till och med tripplar båtskatten och då är vi där igen...

 

Presis det som händer med bilskatten kommer då att hända med båtskatten den kommer givetvis höjas till skyarna och snart har ingen förutom storpamparna råd att ha en båt pga skatten... Så är melodin tyvär!!!

 

Därför är jag emot ett register!!! som förare av en tung båt med stor maskin så kommer den eventuella båtskatten bli extra hög för min del...

 

Men den stora frågan är vad får jag ut av det hela??? Jo ingen ting bara massa krångel och en tom plånbok... Att bilsakaten går till vägar mm kan ju lura en del av folket men vad fan får vi båtägare ut av det hela??? Jo Ingen ting presis som vanligt när dom där asen är ute äfter nya friska inkomster samt en högre lön och en evetuell befodran!!!

 

SÅ INGET REGISTER INGEN BÅTSKATT INGET KÖRKORT LÅT NÅGOT VARA I FRED FÖR EN GÅNGS SKULL... 

 

 

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vet han kanske räknar och funderar än???

 

smiley-cool.gif\13.gif\12.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror han menar att den som köper biligt och säljer dyrt ska betala mer skatt.. Men om man ärver ett hus så ska man inte betala så mycket skatt.. eller om man köper ett hus dyrt och säljer biligt ska man inte betala skatt... förlusten får ses och betraktas som skatt... HEHE ärligt talat har ingen aning om vad han pratar om och knappt vad jag skrev ovan heller...

 

Så vi får ta det iskallt så kanske vi oxå kan lura skattmasen med hjäp av Mr Floyds ideer HEHEsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Å du avslöjade mig steve!!! Hehe tänkte ju bli Anemos Nr2. Finnas lite överallt!!! Men nu gick ju den planen åt skogen hahaha...

!!!MVH REXCO!!!


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hjälpa Dig att räkna om Du vill steve, MEN tyvärr min h taxa är rätt hög! Ösnakr ibland att jag var en mer altruistisk människotyp, men tyvärr2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi där igen9.gif\ Du är 14 år gammal! vill inte & tänker absolut inte tracka Dig för det, MEN det är INTE ok att Du talar om för mig vad som är problem eller inte innan Du själv betalar för Dig. Det hör ungdomen till att klaga på förstoffade stofiler (som jag själv = 60-talist)  & deras åsiktsinkonsekvens. Miljöaspekten, håller med Dig - jätteviktig, men det är inte svenson Du kan/ska jaga för det utan de som står för de stora utsläppen = tungindustri & yrkesjöfart. En liten enkel hemläxa av 10.gif\- den totala bottenytan (här hittar Du mkt fakta på olika guiders forum) av sveriges fritidsflotta (där tex kopparbaserad bottenfärg är förbjuden) kontra den totala bottenytan för yrkessjöfarten? Följdfrågorna = vem står för störst utsläpp? vem borde jagas? Vem blir det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar er rätt så verkar ni vara ganska nöjda med att få en fet skatt på båtarna i julklapp 10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry steve, inte speciellt svårt men som sagt dyrt. Men eftersom jag inte måste finansiera statlig båtskatt än!? så är det just nu lite vinterrea...2.gif\ Floyd kanske gör det man själv borde - förbereda julfirande?10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steff008 skrev citat – ” Trots det har vi ännu idag ingen båtskatt. Dieseln kommer troligtvis att bli skattad f.o.m. nästa år, men hittills har vi fått köra på oskattad diesel (rödfärgad diesel hos oss). Det är även frivilligt att försäkra sin båt.”

Min fråga blir genast (lite utanför tråden) Vad betalar ni idag för den röda dieseln i Finnland/Åland? Här gör man ju allt för att få in mer skatt– Så har det tydligen inte varit i Finnland. Vad blir det nya priset med skattepåslag? Lönar sig kanske att ta en tur? Är en ny tråd i ämnet dieselpriser intressant?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej eruts,

 

Eftersom jag själv kör på bensin så har jag inte så exakta priser. Pratade dock just med dem på lokala sevicestationen för att få lite riktvärden.

 

Vinterdiesel: 1,01 ¤/l (just nu), t.ex. för bruk i vanlig personbil

Sommardiesel: Ingen aninge eftersom det inte säljs just nu men priset brukar vara ganska lika både för sommar och vinterdiesel.

 

Rödfärgad diesel = skattefri diesel = brännolja (eftersom vi även använder denna som eldningsolja i egnahemshus mm.):

Vinter: 0,7270 ¤/l (just nu)

Sommar: ingen aning men brukar vara aningen billigare.

 

Om man köper den rödfärgade dieseln i stora mängder (typ över 1000 l) som eldningsolja ligger priset nu på ca 0,60 ¤/l för vinterolja och 0,575 ¤/l för sommarolja. Skulle m.a.o. löna sig med en skitstor extratank på ca 1000 l nära båten.

 

M.a.o. Om priset hålls någotsånär oförändrat tankar vi båten för dryga 0,72 ¤/l när sommaren kommer ifall vi bär kaggar från landbacken. Tankar vi vid sjömacken får vi nog sätta på minst 10 % till priset eftersom macken råkar finnas lägligt till just vid sjön. Är som sagt även osäker på om vi måste använda marindiesel nu redan inkommande sommar.

 

Skattade dieseln för båtar, eller den såkallade marindieseln som är på kommande har jag inte riktigt mycket info om ännu, men det lär ska va så att priset kommer att landa någonstans mittemellan nuvarande brännoljepriset samt den normala bildieseln.

 

Hoppas denna info kan ge lite riktlinjer.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopasmiley-laughing.gif\

 

Som ni säkert förstår vid det här laget är jag positivt inställd till båtregister eftersom vi har ett, enligt min mening, fungerande sådant här på andra sidan viken. Missuppfatta mig inte. Jag är inte heller intresserad av att betala mer skatt än vad jag betalar idag, men så länge det handlar helt kallt om ett register och ingen skatt så kan jag inte se mycket annat än positiva saker, åtminstone för oss ärliga båtägare.

 

Eftersom jag med jämna mellanrum kommer på fler positiva saker får jag väl fylla på i listan vartefter de kryper fram. Här är några.

 

Om man råkar se något mystiskt såsom en trailer med en båt som inte borde va där eller något mystiskt ute på sjön så är det ju tack vare registernumret på båten väldigt enkelt att få tag på ägaren till båten och kolla upp situationen. Jag menar om man misstänker att en stöld pågår e.d. så får ägaren till båten väldigt snabbt reda på att något är på gång förutsatt att vänliga själar håller ögonen öppna och meddelar. Jag tror inte det är helt enkelt att ringa t.ex. till ett försäkringsbolag och fråga vem som är ägare till t.ex. en Uttern med en Evinrude VRO om man dessutom upptäcker detta mitt i natten. Finns ett registernummer är det mycket enkelt att t.ex. ringa polisen eller annan myndighet (kanske sjöbevakningen) som har uppgifter om båtar och registernummer och dessutom har åtminstone dejour dygnet runt och får fram ägarens uppgifter. Lite klumpigt skrivet ovanstående 7.gif\, men ni förstår säkert vad jag menar.

 

En annan positiv sak är ju om man råkar ut för en sån enkel sak att man hittar en båt på drift. Väldigt enkelt att lokalisera ägaren och meddela denne. Även om egna båten är på drift av någon orsak är sannolikheten mycket stor för att man i tidigt skede får meddelande om detta.

 

Ovanstående saker förutsätter ju naturligtvis att alla vi båtmänniskor hjälper varandra, men jag har själv upplevt en hjälpsamhet utöver den vanliga bland båtmänniskorna (Ex. hur många stannar och frågar om du behöver hjälp när du får motorstopp med din bil).

 

Nu skall jag sluta tjata för denna gång, men jag ville bara ge några saker till att reflektera över.

 

Får väl vid det här laget önska en god jul och ett gott nytt år till er alla! 10.gif\

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte låta det vara som det är??? Det stör ju mindre än att oroa alla båtägare!!! Det system vi har idag har ju funkat i alla år varför börja krångla med det nu??? retar ju bara folket och inget annat!!!

 

Jag med flera tycker att systemet vi har idag fungerar utmärkt, och ser ingen anledning att börja krångla med något nytt... Bara massa slöseri med skattepengar. Några sopprötter ska ju betala för partajet och det lär ju inte bli staten... båtregister eller inte det kosstar ändå pengar att driva och starta ett sådant register... Ordet Båtskatt dyker upp igen!!!!

 

!!!MVH REXCO!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta gnäll & registrera båten i ett kanalbolag utan insyn då kan ni även  tanka lågskattad diesel & må bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara för alla andra, men oro över att bli igenkänd är inte anledningen till mitt motstånd. Om det gick att genomföra ett register som staten inte kan använda på fel sätt dvs åter hitta nya uppslag till att beskatta ett redan utskattat folk, då är det en jättebra idé framförallt  ur stöldsynpunkt.

 

Men det är knappast anledningen för staten, eftersom man resonerar på samma sätt som du gör i 2:a stycket; om medborgarna gör fel och/eller fuskar, medlen används inte effektivt/till rätt saker, så behöver vi inte åtgärda det. Det är enklare att hitta nya saker att beskatta. (Betongkepsen är det väl förresten snarast jag som arbetsgivare som betalar om den inte är konstant).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej åter!

 

Nu är det nästan jul21.gif\10.gif\

 

Efter att ha irriterat de små grå lite med glögg så kastade de åter fram en poäng som jag inte tidigare kommit att tänka på.

 

Båtregistret/lagen här hos oss förutsätter, precis som vid bilkörning, att man har registerboken med sig. När man blir stannad ute på sjön och kollad av sjöbevakningen så kontrolleras alltid också registerboken och då är det mycket bra att vara ägare till båten och motorn som sitter bakpå smiley-wink.gif\.

 

Hur är det med kontroller ute på sjön hos er? Här hos oss får man nog räkna med att bli kollad ett par gånger per säsong om det vill sig. Vid kontroll är sjöbevakarna väldigt noga med att båtens utrustning är i skick. Bl.a. brandsläckarens existens och giltighet, flytvästar för alla passagerare mm. är ju obligatoriskt här hos oss. Också fiskekort kontrolleras alltid ifall man har fiskespö med i båten. Alko test samt kontroll av registerbok (och i och med det att man är ägare till båt och motor) hör också naturligtvis till deras kontrollschema.

 

Lite nyfiken på om ni har mindre kontroller och vad som förutsätts hos er i dagsläge.

 

Hälsn,

Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den 2:a personen med grundläggande räknekunskaper är jag, så trodde jag vi var överens om att Du inte ville betala min taxa8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr aldrig blivit kollad, trots totalt 20 års båtlivsmiley-cry.gif\. Har fortfarande inget mot reigistrering, men här kommer det endast - oavsett politisk majoritet - vara ytterligare en ekonomisk mjölkko15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om skattepengar. Blir bara löjligt att påstå ngt sådant... A- avgiften står inte på ngt sätt i proportion till kostanderna på ngt sätt. Få sjukskrivna - om vi inte pratar om ensamstående kvinnor som arbetar inom vården - är berättigade till socialbidrag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

nu har jag hittat din kvinna Stev

du måste oxå få en julklapp 10.gif\ god jul

post-7676-1394234526,2995_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry FS sa inte företagare, sa arbetsgivare en j***a skillnad2.gif\ Jag lever på skattepengar! Båtskatt - utan att orka gå in & kolla i tråden, så har ngn annan redan givit Dig den poängen. Att staten tvingar av försäkringsbolagen uppgifter är 1:a steget till vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...