Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Janne111

Nu bryter helvetet ut, dags för båtskatt igen.

Rekommendera Poster

Det säga att vi lever i alla fall i en demokrati och därmed bestämmer vi vilka politiker vi har förtroende för så låt inte denna fråga fördärva julstämningen. Tänk bara på att det är vi svenska folket som bestämmer, eller?

/10.gif\/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju rätt på sätt och vis.

 

Detta har hänt.

 

Sverige har världens högsta skatt och skattetrycket är högre än någonsin. 

 

Vart har det fört oss, jo.....

 

I sverige är det bara är 36% i Sverige som har ett arbete, av dessa är det bara hälften som jobbar i det privata 18%,

dvs mindre än 1 av 5.

 

Övriga 4 av 5 är i behov att dra upp skatten. Så skatthöjarna kommer alltid att vinna, de stackars 18% i det privata kan aldrig vinna ett val. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte ens börja räkna upp alla argument mot båtskatt, de är ju oändligt många. Däremot är kanske ett register inte så dumt, underlättar ju Kustbevakningens o sjöpolisens arbete. Nån som har någon synpunkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoy.

 

Håller med.

Tycker inte det ska vara båtskatt, inte helle körkort på sjön (tror inte det hjälper) men vill ha ett av försäkringsbolagen administrerat register som det är frivilligt att anmäla sig till.

En anmäld båt där skulle då kunna få lägre försäkringspremier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med registrering och att försäkringsbolagen skall tipsa myndigheterna om försäkringsbelopp. Innebär inte detta att så många som möjligt snarast skall göra som förslaget, d.v.s. att gå över till enbart den föreslagna obligatoriska ansvarsförsäkringen? Detta för att inte ha ett försäkringsbelopp ”att gå på”? Detta gör väl också att vi får försäkringsbolagen på vår sida – annars förlorar de många sköna miljoner i båtförsäkringsintäkter.- Så gör många i exempelvis hästbranchen – Nu är det dags att slå tillbaks.- Igen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé..... Efter att alla båtägare frivilligt gått med i registret så kan man ju bara skicka ut inbetalnigskortet med båtskatten med posten.

 

Nej, lås fast båten ordentligt istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Är det verkligen någon som tror på att det skulle vara för att minska stölder osv. Dream on...

Samma sak vad gäller sjöfylleri, det kan ni också glömma.


Bilar har ju både motornummer, chassienummer och registreingsnummer ändå stjäls det bilar i parti och minut och många kör fulla.


OM det nu vore detta som var ute efter så finns det bara nåra få saker som hjälper.

-Bra stöldskydd.
-Bra övervakning, privat, sjöpolis kustbevakning. Om chansen är stor att åka fast så minskar ofoget, där hjälper inte en regskylt.
-Bättre straff, sätt in de som har snott femtioelva båtar och kört fulla i buren.


Nej gott folk, sossarna skiter högakningsfullt i om din båt blir snodd eller ej. Detta är bara grunden för en ny skatt, var så säkra.

Titta på Stockholm tex, där lovade att inte införa trängselskatt, ha ha, kolla hur det gick.....

Båtfolk betalar redan in massor i skatt i form av moms och skatt på båt, service, reservdelar, drivmedel osv osv. Det är redan en kassako för staten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett båtregister är nog bra, men skatt tror jag inte på (vill inte tro).
Danskarna har ett register som alla båtar finns med i, roddbåt som oljetanker. Fördelen är att de kan ta lån på båten, om man behöver. Du kan säga att just den båten är din med det regestreringsnummret. Kan vara enklare om båten blir stulen, att anmäla och få tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte se någon som helst nytta av vare sig båtskatt eller register.

 

*Båtskatt är ett sätta att peka ut den som har något att beskatta och inte fan lär väl jag komma före i någon vårdkö den dag jag kanske behöver operera knä eller ögon bara för att jag har betalat EXTRA skatt..

 

*Båtregister: Jag tror inte polisen, och i synerhet sjöpolisen prioriterar stöld av båt... tyvärr. Det lär hamna i högen bland cyklar, moppar och annat som blivit stulet.

 

Ja, suck... Det är synd om människan.

 

P.S Och inte fan räckte det med moms på uppläggningsplats och båtplats. Vad blir nästa grej? Trängselskatt för att våran båt är liten eller smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart som korvspad att drivkraften är att kunna skatta båtarna HÅRT.

 

Hur många trodde inte på trängselskatt innan valet, lik förbannat kom den.

 

Man får tom betala förmånskatt för att man får parkera utanför jobbet!!!! Vad är det för förmån att stå utanför jobbet i Hässleholm ????? Men skatta ska man göra.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä sådan här skit måste vi bara sätta stop för, så här får det fan inte gå till... Någon jävla rättvisa får det fanimej vara detta har gått förlångt... Läste något riktigt skoj i morgontidningen det är på förslag med ett körkort för cykel. Ja menar vad fan är det för IDIOTER som sitter och kokar ihop sådant jävla rappel fommeri. Ideer som inte grundas på någon form av verklighetsuppfattning.

 

ursäkta den dåliga svenskan men kunde inte låta bli blir bara så arg5.gif\

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vilken tur att vi bor i en demokrati då så att vi kan påverka dem som styr och framförallt vilka som styr.
Är man inte nöjd med något är det fritt fram att starta lobbygrupper och försöka påverka folket och politikerna (märkte ni att jag inte likställde dessa? ;-) )

Att bara sitta och svära på ett forum är tyvärr inte mycket till nytta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få livstids garanti att grejerna är kvar där du lämnar dom hur du än gör... Det är ingen garanti men det hjälper med larm/startspärr motorlås etc... Det avskräcker många iaf. Ett båtregister gör det ju inte ett dugg lättare att spåra en stulen motor eller??? Försäkringsbolaget har ju motornummret eller??? om inte annat med ellr utan register får du nog aldrig se motorn igen det är bara att betala självrisken ta ut en ny maskin och se glad ut... Mycket annat går inte att göra tyvär då stulna båtmotorer inte intreserar Snuten som verkar ha annat försig...

 

Vad jag menar är att Vad fan ska man med ett register till när både båtens Id och motorns Id finns hos försäkringsbolaget och även förhoppnings vis i en låda hemma iHuset... Är det så illa att dom knycker motorn hela tiden så får man ju vidta åtgärder kanske tilloch med flytta båten till en mer övervakad Hamn...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju löjligt.. Om man ska ha skatt på allt annat så som bilar osv. varför ska man inte ha det på båtar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!!! Då Förstår jag vad du menar!!!10.gif\

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
register lika med båtskatt. skattehungriga politiker kan aldrig låta den chansen gå förbi. blir det ett register kommer båtskatten tätt efter. smiley-yell.gif\besök onlineklubben Smuggler28crew för lite sköna bilder och vinterflykt.

post-6565-1394234524,9257_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett register kommer knappas hindra någon att såga av akterspegeln. Jag betalar hellre securitas eller nån annan för att åka förbi båten 1 gång varje natt än att ge pengar till Herr Persson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fel att bota symptomen, lös grundproblemet i stället.

 

Alltså, Det är fel att lösa huvudvärk orsakad att man slår sig i huvudet med en hammare genom att käka Treo. (Ta bort hammaren)

 

Grundproblemet är ständigt ökande behov av mera skatt till ett svart hål av skattebehov.

Lös grundproblemet och ge 17 i oss båtälskare.

 

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Önskar jag kunde citera även Nitro (blir en massa reklambanners ivägen), för tyvärr sätter FinnSped tummen på... Vadå välja??? finns väl knappast något parti som är intresserade av den här frågan... Trots att vi är många är vi knappast någon homogen grupp, med tydliga krav och/eller åsikter. Antonov, en liten ( ) när du är gammal nog att ha egna inkomster & betala dina egna räkningar kommer jag att ta hänsyn till Dina åsikter, inte illa menat, men i alla fall, det är lättare att vara röd när man inte behöver skatta bort majoriteten av sina inkomster3.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Livat värre här smiley-cool.gif\

Men som ägare av ett fritidshus så förstår jag inte att ni tror att argument typ skatten ska ha en återkoppling till båtlivet för att rättfärdigas skulle bita på politikerna!

Vad tillför fastighetsskatten för direkt mervärde till min sommarstuga?
Och det är en skatt som det har tramsats om i decennier utan att den försvunnit ... givetvis eftersom den ger staten rejält med klirr i kassakistan. För det är ju det som det hela handlar om ... ingenting annat!

Och i år är det ju dessutom valår, så då är det ju dags för regeringspartierna att idka seriöst röstköpande, så då lär man ju inte försitta chansen till ytterligare en kassako smiley-money-mouth.gif\

Dessutom visar ju historien att det är lätt att införa ytterligare en skatt, men nästintill omöjligt att ta bort den, så att hoppas på att regeringsskifte ska återställa ordningen tror jag är helt kört 11.gif\

Varför inte utöka Stockholmsförsöket med en trängselskatt i Stockholms skärgård i Juli ... det börjar bli lite väl trångt på vissa ställen! smiley-wink.gif\

Sorry boys ... men loppet är nog kört den här gången! Den Kungliga Svenska Avundsjukan kombinerad med en valrörelse blir nog övermäktigt för båtlivet - Frihetens sista utpost smiley-cry.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge skatten används väl (Vilket den inte alltid gör) så ser jag inga som hälst problem med att betala skatt..

 

Skatt på fordon är ju som mest aktuell nu om man tänker på miljön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla,

 

Jag är lite ut på svag is eftersom jag inte har alla fakta, men ifall det blir stormigt skall jag försöka ta reda på mer information smiley-wink.gif\.

 

Faktum är att här i Finland har vi haft båtregister så länge jag kan minnas (vet ej årtal när det infördes). Alla båtar med 20 hk motor eller större är registrerade och har ett tydligt registreringsnummer på båda sidorna av båten. Trots det har vi ännu idag ingen båtskatt. Dieseln kommer troligtvis att bli skattad f.o.m. nästa år, men hittills har vi fått köra på oskattad diesel (rödfärgad diesel hos oss). Det är även frivilligt att försäkra sin båt.

 

Som jag ser det är detta ett bra system. Vid köp/försäljning av båt har man en registerbok till förfogande, dylikt som vid bilköp, vilket gör att man normalt vet att det man köper inte är stulet e.d. samt att man vet att det är ägaren som säljer osv (förutsatt att man kollar id). För att omregistrera en båt (vid köp, försäljning, byte av motor e.d.) betalar man ca 20 ¤ (~200 SEK) för att få den nya registerboken. Jag antar att åtminstone den summan går åt för att upprätthålla båtregistret. Registerboken innehåller information om ägare, båt (inkl. tillv. nr), motor (inkl. tillv. nr.), effekt, topphastighet mm.

 

Den fördelen jag tycker är störst med båtregistret är följande:

Om jag har förstått allting rätt är det ganska vanligt att större utombordare blir stulna i Sverige. Även här i Finland blir en massa utombordare stulna, men, det är nästan alltid utombordare på mindre än 20 hk som blir stulna medan större utombordare normalt får va ifred. Detta troligen för att tjuvarna vet att de är registrerade vilket markant ökar risken för att de åker fast när de försöker göra sig av med motorerna. Vad gäller båtstölder kan jag tyvärr inte uttrycka mig om eftersom jag inte har tillräckligt med uppgifter, men naturligtvis ökar också där risken för att förövaren åker fast tack vare registret.

 

Edit: mindre utombordare är ju naturligtvis också aningen lättare att bära iväg, men ni förtsår säkert vad jag menar.

 

En annan sak som jag tycker är positiv är att det minskar buskörning o.d. Jag menar om min båt är förtöjd någonstans och någon dåre kommer förbi i typ 70 knyck med stora svallvågor och skador på min båt som följd så är det ju väldigt enkelt att få reda på vem peronen ifråga är tackvare rigisternumret på sidan av båten. Detta gör att man tänker sig för innan man ställer till förträt för andra med sin båt.

 

Även ett båtkort tycker jag vore bra. Sannolikt kan alla här på foromut sin sak och vet hur de skall bete sig ute på havet, men det finns också de som inte har en aning om vad de gör och dessa typer gör livet farligt för oss andra. Jag ser detta som en positiv sak precis som moppekörkort här i Finland som infördes för endast ett par år sen. Fram till det fick 15 åringar och äldre köra moped utan någon som helst kunskap om trafikregler o.d. Idag känner åtminstone jag mig säkrare ute i trafiken när jag ser en mopedist och vet att han/hon kan åtminstone grunderna i trafikvett. Jag tror inte det skulle vara något som helst problem för någon av oss att läsa en liten bok om sjövett och sedan skriva ett litet prov när vi vet att den vi möter på sjön inte brakar rakt in i oss eftersom han/hon åtminstone vet på vilken sida vi skall mötas.

 

Är rädd att jag får en massa påhopp nu, men detta är vad jag har upplevt här hos oss.

 

Hälsn,

Stefansmiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ännu en kort kommentar till Rexcos inlägg:

 

Precis som du skriver kommer ett båtregister inte att underlätta spaningarna efter en stulen motor, men jag tror att stölderna kommer att minska eftersom det inte går att registrera en stulen motor (förutsatt att den anmälts stulen).

 

Jag menar hur tror du det går om du har anmält din motor som stulen och någon annan försöker registrera en motor med det tillverkningsnumret som du meddelat stulet?

 

För att detta skall fungera bör man ju som kund först och främst se till att man får se registerböcker, att tillverkningsnummer är ok mm. så att man inte går och köper en stulen motor. I det fallet ligger man ganska brunt till när man försöker registrera sin nya motor.

 

Ännu bör naturligtvis tilläggas att en del motorer som blir stulna antagligen går och kommer att gå utomlands och då är det ju inte så mycket att göra åt saken, men jag tror att stölderna minskar eftersom problematiken ökar för tjuvarna med de motorer som blir kvar i Sverige.

 

Hälsn,

Stefansmiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatt är skitkul.

 

Vinterförvaring och service kostar nu får min lilla båt efter MOMS infördes drygt 17.000 spänn.

 

Igår kom restskatten (hade nog betalt lite för lite, helt ok) på drygt 20.000 spänn.

 

Kul att betala skatt.

 

Fastighetsskatten ökade vansinnigt igen. Jo husen i området har stigit en hel del och de som säljer gör en bra vinst. VADÅ? Jag ska inte sälja, jag ska bo kvar här tills jag blir gammal och då får någon annan nytta av vinsten. Men jag får betala en massa skatt bara för att jag äger och bor i huset.

 

Men nu måste det väll snart räcka.

Ska jag även börja betala massa båtskatt också med mina redan hårt beskattade intjänade pengar???

 

Jag vet att jag inte är ensam om detta. Får skylla mig själv då jag varit med och röstat fram de som sitter i makten nu. Troligen blir det regeringskifte, men blir det bättre?

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du tror på Tomten va??? kanske även flygande renar???

Politikerna skiter i miljön dom vill bara ha in mer pengar till bla annat sina egna löner och för att fylla ut dom små hålen i den svenska ekonomin som redan har gått åt helvete då vi ligger åtskilliga Miljarder BACK...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...