Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
A__L

Klä om ratten?

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva klä om ratten (älgskinn)under vintern. Är det ngn som vet om det finns någon leverantör där man kan måttbeställa skinnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna hjälpa dig med rattmuffen, men just nu är jag fullt upptagen med att sy julklappar till Lasse...

 

Lattmuffar på löpande band!

 

Latterna ligger gömda i alla vrår och jag tror att han inte misstänker något, än! 2.gif\

 

//Kapten Ru

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall försöka sig på ett något mer seriöst svar på orginalfrågan så försök hos Swenautic i Gbg som har agenturen på Edson-styrningar, tele 031-288000.

Annars  Båtesystem trubblet är bara att detg måste vara mycket exakt tillskuret för att ge ett bra resultat. generalagenten för just din styrning bör kunna ge bästa beskedet.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klädde om ratten i våras. Jag tog bort det gamla skinnet och använde det som mall.

Styngnen gjorde jag på samma sätt som tidigare genom att ta loss tråden några stygn och studera dragningen. Träna ett antal först på en liten bit som du slänger. Man får upp tekniken efter ett antal stygn.

Ratten lät jag sitta kvar på plats medan jag sydde.  Wasséns på Korsgatan (Gbg) fick släppa till skinnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Beställde skinn hos EssMa (se länk ovan) före jul. Fick leverans med skinn tråd och nål. Även småbitar till rattekrarna ingick, och dessutom en rulle dubbelhäftande tejp. Den metod de rekommenderade var att fästa tejpen på ratten och sedan på med skinnet och sy fast. Ideen förmodligen att hindra att skinnet glider. Det levererade skinnet var ca 10 cm för långt och dessutom något för brett för att sitta riktigt tight. Tejpen gör ju förstås att det förmodligen sitter bra ändå. Tjockt härligt skinn, men lite pyssel att korta och kränga på i rätt läge över tejpen.

 

Förra gången jag bytte monterade jag enligt en helt annan princip. Skinnet var tillskuret ngt för kort och skulle läggas i blöt för att kunna töjas och krängas på ratten. Det satt därefter perfekt när det torkat. Jag är lite skeptisk till vad som händer med det finska skinnet när det blir blött, men de påstår att det inte töjer sig. De har ju fina båttraditioner i Finland så min oro är kanske obefogad.

 

Priset från EssMa var klart lägre än från de svenska leverantörer jag hittade.

 

Erik P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

varför bara älgskinn, bulta dit kronan istället mycket mer orginelt och mer greppvänligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första skall du inte använda älgskinn. Älgskinn är ett dåligt alternativ, ofta angripet av parasiter.

Det man använder är vanligt koskinn, brunt eller grått. De som klär om rekomenderar grått. Man kan köpa eller få den omklädd om man lämnar ner den till Viking i Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort mitt skinn (på ratten...) för att svetsa om ekrar som släppt, och skall nu montera tillbaka det.

Ngn som vet vad för dubbelhäftande tape och vad för tråd som skall användas?

Och hur bärman sig bäst åt för att kränga på skinnet så det hamnar rätt (antar att tapen hugger så man inte kan justera när väl kontakt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta med att ta bort skyddspapperet på den dubbelhäftande tejpen tills du passat in skinnet. Vanlig mattejp är OK och behöver inte vara så bred. Räcker med 10-15 mm och blir då lättare att få på plats och lättar att sedan dra av skyddspapperet och hålla skinnet i rätt position allteftersom du syr fast.

Det är ju lätt att sträcka för mycket så nästa eker inte passar i gamla hålet i skinnet. Tejpa runt med vanlig tejp tills du dragit skyddspapper och sytt fast. På så sätt bör du kunna ha hela varvet runt på plats innan du sätter tråden i skinnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar denna tråden.

 

Billig, snygg åtgärd för ratt med helt utsliten bandy-linda?

 

Ett gör det själv kit med älgskinn går på ett par tusen. Kanske värt. Nån som gjort det själv? Vad finns för alternativ till älgskinn? Badminton-linda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika sorters tejp för klubbor, racketar eller kanske för tävlingscyklar... blir inte det bara kladdigt på en ratt, som då kanske också utsätts för väder och vind samt stjärnan "Sols" påverkan..?

Älgskinn är ju klassiskt, snyggt och hållbart. Veteranbilsägarna klär ju även de om sina rattar, där kanske det finns vinylmaterial som är hållbart att hämta? Den som söker (=googlar) finner kanske något bra tips.

Eftersom tråden ligger i "Seglarsnack" tror jag att det rör sig om en stor segelbåtsratt, och tror likaledes att det skulle se sjaskigt ut med olika tejplindor. Nu spelar jag inte tennis, men har en kompis som strängar om och renoverar mestadels tennisracketar och dess handtag ser minst sagt tråkiga ut efter bara några få hårda matcher.

 

Här hittade jag en länk, gör det själv, rattöverdrag, även om du väljer något annat material är stygnen desamma. Konstläder till bilrattar räcker nog inte så långt, om du nu väljer sådant material får du köpa flera satser.

Jag fann även firmor som kunde göra jobbet, då jag sökte "klä om ratten".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...