Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fogden

Rostborttagning

Rekommendera Poster

Hej alla stålbåtsägare och även alla andra kunniga

Håller på att knacka rost inne i båten o slipar åxå för den delen så det dammar som f-n

men efter man fått någorlunda rent och skall grunda vad skall man ta för något och vad är bästa färgen ovanpå det   

 

                   Någon som vet????

 

Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne i båten så går det längsgående stringers så det inte fins några hål i så vattnet har blivit stående i stringersna och det har varit isolerad med frigolit som legat löst mot bordläggningen så all kondens har runnit ner på stringersna

båten är mätt av Djurgårdsvarvet och tjockleken på skrovet är mellan 4,4-5,5mm så det är ingen fara det är i stort bara längs stringersna rosten är och några andra ställen och bläster dammar så in i norden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill slippa blästring så går det bra att ta sista rosten med oxalsyra. Finns i färghandeln. Kräver en del försiktighetsåtgärder men fungerar bra.

 

Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man använder oxalsyra måste man väll skölja med vatten och det har dom stängt av och släpa på dunkar me vatten uppföt en stege är ingen höjdare

det hade varit en annan sak om det varit ädlare varor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chiefen skrev den 28 Nov

”Om du vill slippa blästring så går det bra att ta sista rosten med oxalsyra. Finns i färghandeln. Kräver en del försiktighetsåtgärder men fungerar bra”.

Jag har prövat detta med oxalsyra – ett pulver att lösa upp i vatten – tycker inte det fungerar särskilt bra – tar inte ens bort rostfläckar som runnit på målning? Finns det andra tips som ni håller inne med? Citronsyra är ett annat tips – funkar om man har det i en skål och lägger detaljer i blöt – men inte att pensla på en överbyggnad eller liknande – här krävs starkare grejor. VAD rekommenderas ? Har någon ett bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog det var oxalsyra jag blev tillsagd att tvätta med före målning i samband med tillverkning av stålkonstruktion (maskinsläp). Köpte på järnaffären i plastflaska, stod bredvid saltsyran... Fungerade mycket bra, rosten rann bort. Plasthandskar och ansiktsmask behövdes... Skiljer den sig mot ditt pulver? Kanske för annat ändamål? Styrkan?

 

Lycka till/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det nog en svagare variant jag fick tag på - ska prova med järnaffären och flaskvarianten .- Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jobbar med stålbåtar här på bästkusten och har sen ett år tillbaka börjat med Sigmas färprogram, i första hand tvåkomponents epoxi men även zinkepoxi som med fördel kan användas inne i båten. Den rinner ut förvånansvärt bra och metallen i färgen ger ett bra extra skydd. Erfarenheten av denna färg är ju inte så lång för mej men det ser bra ut och den vanliga epoxin är ju helt suverän...

I de olika färgproducenternas program finns ju alla färger och jag tycker att man ska välja sitt märke och hålla sig till det, brukar vara säkert i längden...

Mvh Kari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller som bäst på att bekämpa rosten i min akterruff genom att hänga på vinkelslipen med cirkulär & axialborstar...

Det är tungt och skitigt och jag är inte helnöjd med resultatet. =(

Är det värt att köpa en bläster och damma ner hela båten och i så fall, ska man köra med sand eller aluniniumsilikat?

Hur viktigt är det att det är 100% plåtrent för att epoxin ska ge 100% skydd?

Att använda dessa rostätare funkar det och hur reagerar övrig färg, typ den svinet på rostätare??

Har någon kanske andra tips & trix?

 

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...