Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
eruts

Fugawi - galen mus!

Rekommendera Poster

Kan någon ge ett råd om vad jag ska göra åt en ”galen mus”. Så fort jag startar PCn för att använda Fugawiprogrammet börjar muspilen hoppa omkring utan att det går att styra den. M.a.o. Inget går att göra med PCn då detta inträffar. Genom att stänga av en massa, för tillfället, obehövliga program via ”task managern” lyckas jag tillslut få det stabilt. Vad är felet? Tror datorn att GPS signalen försöker styra musen? Hur F.. (Ursäkts svordomen) får jag ordning på detta mycket irriterande problem? Hoppas någon mer drabbats som redan lyckats lösa problemet, och ge ett råd till e n okunnig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte råkat ut för det själv, men efter vad jag hört från andra som haft det problemet så kan lösningen vara att inte ha GPS:en inkopplad vid start av datorn, datorn kan då tydligen få för sig att GPS:en är musen, o då får den spader. Alltså, testa att ha GPS:en frånkopplad o bara musen inkopplad när du startar burken, kanske hjälper det.

 

MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Percy

 

Känt problem med Microsoft 2000 & XP.

 

Fix finns på Microsofts hemsida.

 

PC:n tror att GPS:en är en mus, pröva med att först starta upp PC:n innan du kopplar in GPS:en, då brukar det gå bra, annars har du ju helpdesken inom familjen.

 

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Hej !

Problemet du har med den flygande musnålen är den virtuella comporten som skapas av GPS-usb anslutningen.

Innan du startar PC-n, tag ur GPS-usb ledningen och sätt i den den först när PC-har laddat färdigt. Det är ett känt problen.

Prova !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för rådet - det var och är en sådan sak jag tyvärr testat i olika former - det slutar alltid med vad jag beskrev i inledningen d.v.s task managern och avstängning av obehövliga program. jag har testat med att stänga ett i taget och sedan åter prövat fugawi, men inte lyckats se vilket program som spökar. D.v.s. varför går det då jag stänger en massa för tillfället obehövligt men inte ett i taget? Ex.vis internet då jag är till sjöss.Har ingen vare sig förklaring eller lösning.Kör inte heller med trådlös mus till sjöss, av sagda anledning. Tack ändå för din hjälp! Någon kanske sitter inne med svaret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK- Tack Jörgen, ska be helpdesken kolla MS hemsida. Tyvärr har desken just fått en son till, och har svärmor från Venezuela här över jul, så jag är prioriterad lågt för tillfället.- Gun hälsar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in i enhetshanderaren och avaktivera seriemusen så löser det sig.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvida du inte har en ny Dell-dator.

Släng den medföljande musmattan isåfall, den är för blank vilket medför att den optiska musen blir helknasig.

Dell själva vill inte kännas vid problemet men det en hel del info att hämta ute på nätet.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det? Fick du någon rätsida på ditt problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för pekhastighet i Egenskaper för mus, fliken Pekaralternativ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ett kännt problem, och ALLA som kör seriell GPS verkar ha problemet, men M$ verkar skita i att försöka lösa det. Folk på jobbet har varit i kontakt med MS tekniska support för utvecklare (dvs en service man betalar DYRT för) ett flertal gånger angående just detta problem.

 

Ett litet tips: Deaktivera musen funkar bra i W2k, men i XP kan den om man har otur hitta den igen och aktivera den trots att den är deaktiverad... MS-balloint serial mouse hittar den för min del. Ett tips kan vara att först installera och sedan radera drivrutinen för MS-ballpoint mouse, detta gör att windows tolkar detta som att den är trasig och ger upp... :) Visas som ett kryss i device managern... Be bara för att den inte börjar be om disketter för att laga den... ;)

 

Det är lite humor i detta för förutom de som sparat nån datorrelik på vinden så existerar inte möss kopplade på serieporten sedan minst 5 år tillbaka - däremot massor av folk som kopplar seriella GPS:er till datorn, då detta vad gäller instrument fortfarande är den dominerande standarden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Här är instruktionen som jag gjorde till några kollegor för att lösa problemet,har inte fått ngn rapport hittils om att det inte funkat:

 

ÅTGÄRD FÖR DEN VANDRANDE MUSEN I WIN2000 & XP

Var medveten om att hackande i registret i värsta fall kan medföra system krasch, back-up

rekommenderas starkt av undertecknad, och denna info är ingen garanti på att få bort den

vandrande musen. Ibland behöver man gå utanför exemplet nedan.

Gå in på startmenyn

Klicka på kör

Skriv in regedit tryck sedan enter.

Börja med att förstora fönstret. (Dubbelklicka på de blå fältet högst upp) Och bredda

kolumnen så man ser ordentligt !

Dubbelklicka på HKEY_LOCAL_MACHINE

Dubbelklicka på SYSTEM

Dubbelklicka på CurrentControlSet

Dubbelklicka på Enum

Om det finns Com port (ar) på moderkortet, Dubbelklicka på katalogen ACPI

Dubbelklicka på katalogen PNP0501.

Leta ner i underkataloger till katalogen Device Parameters

Där skall finnas ett värde som heter: PortName COM1

I samma katalog tag höger mus och välj nytt > DWORD värde.

Det kommer upp en lite ruta, skriv in: SkipEnumerations

Tryck enter.

Tag höger mus på det nya DWORD värdet och välj Ändra

Skriv in: ffffffff

Tryck enter.

Om det finns en eller fler USB till seriell (com ports) adapter eller I/O kort med seriell eller

USB portar, leta då neråt under Enum katalogen, eller sök i Enum katalogen efter den / de

comportar du vill konfigurera.

Exempel:

Tex kan det finnas en katalog under Enum som heter USB, och under denna en katalog med

namn: Vid_067b&Pid_2303 och under den en katalog med namn: 5&6c4fedd&0&2, i denna

katalog ser man GPS Locator USB-Seriell Comm port 911024. Och DWORD värdet skall ju

ligga i katalogen under som heterDevice Parameters.

Lätt va  5.gif\  Meddela hur det går.......   / Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som problemet med den vandrande musen är löst.

Hur fungerar programmet Fugawi?

Är det bra , är du nöjd ?

 

Jag skall installera något till våren så jag

är tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör fn. TIKI enkelt och bra, absolut det lättaste programet att lära sig.

Seaclear är gratis.

Oziexplorer kan mer än Fugawi och är 1000 kr billigare.

Ovanstående använder bla. BSB kort

Ladda ner demo och sjökort och torr segla innan sjösättningen

Bild: Seaclear med AIS

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=2068

http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

http://www.oziexplorer.com/

http://www.tiki-navigator.com/

http://www.soltek.se/kartor/sjokort.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har exakt detta problem men med opperativsystem VISTA!!

Går det att gåra någåt åt det tro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...