Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Lunde

AQ 170

Rekommendera Poster

Har någon positiva/negativa erfarenheter av AQ 170 (B30)?
Går den att koppla till ett 250-drev eller krävs 280?
Är den lättmekad?

post-4899-1394234514,3348_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det positiva: Lätt mekad, mycket driftsäker, billiga delar (B30),

              härlig gång, bra botten drag....

 

 

Negativt: Tung, ganska törstig, svårt med vissa reservdelar...

 

Har en själv tillsammans med 270drev, borde räcka med ett 250drev.

 

Peo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående inlägg vad beträffar B30. Det enda negativa skulle vara att den är lite mycket törstig. Du skall räkna med minst 1,5 l/dist. så vet du ungefär vad det kostar. 

Nu kommer en några förståsigpåare att få fnatt. För du bör nog emellertid tänka efter en extra gång ifall motorn du funderar på inte varit sötvattenkyld. För har du en 20 år gammal motor som gått i sjövatten (saltvatten) så lär det både ligga en massa skit i blocket samt att toppens kylkanaler lär vara ganska rostangripna. Enligt min mening skall du inte överhuvud taget sätta i någon sådan motor!!!!

Vad gäller drev, så gäller det bara att få tag i ett bra begagnat, (vilket inte alltid är så lätt).mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte för att jag är någon förståsigpåare, men jag har varit B30 ägare, eller för att vara exakt, AQ170C ägare. Jag skulle inte rekommendera någon att stoppa i denna typ av motor i en båt. Den är och har alltid varit en het potatis som vissa älskar andra hatar. Det kommer du att upptäcka i denna tråd.

Den är mest känd för att att vara tung, törstig och ha problem med kylningen, vilket jag kan intyga. Kylsystemet på B30 är underdimensionerat (härstammar från B20) vilket resulterar i att minsta störning gör de sista två cylindrarna ofta blir överhettade, i synnerhet den sista vilket i sin tur ofta/alltid resulterar i att fodret mellan övre ring och toppen på kolven smälts ner. Ett annat vanligt problem med motortypen är att toppen slår sig till följd av överhettning. Det brukar skapa ett över eller undertryck i kylsystemet. I båda fallen börjar motorn äta kylvatten, vid övertryck tar vattnet sig ut någonstans där det kan och inte ska, vid undertryck tar det sig in i cylindrar och förbräns/ställer till med allmän oreda.

Kontentan blir typ:

Hittar du ett bra exemplar, är du en duktig mekaniker som håller ordning på den så är det kanske rätt, då med tanke på priset för en.

Finns dock bättre alternativ med likvärdig effekt. Typ B23 baserat. Där har du något driftsäkert. Enda positiva jag kan se vad gäller B30 är jämn gång och bra pris. Annars är den mest tung, törstig och överhettad.

Om du fortfarande är övertygad om att denna motor är rätt för dig ska du veta att det finns några olika modeller av den vad gäller bestyckning av förgasare och insug. De ger en effekt mellan 150-170hk. Försök hitta en med tre förgasare. Den tar dig närmast 170hk. De med en förgasare ger dig ca 150hk.

Mvh
Stefan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du själv skriver, hatar eller älskar...

det får stå för dig..du hatar tydligen..

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

njea, inte hatar jag B30, den kritik jag ger motortypen består inte av några  hemligheter för någon, snarare fakta! Försöker bara ge en undrande en så bra rekommendation som möjligt. Alltså att inte nymontera en B30 när det finns andra bättre alternativ!

Mvh
Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tipsen. Eventuellt kommer jag över en AQ 170 ganska billigt, ca 2500:-. Med tanke på priset kan jag lägga ner några kronor på att renovera motorn och förhoppningsvis ha en fungerande motor några år framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenheter av B30 som Stefano.

 

B30:n är ca 35 år gammal och stammar från B20 som stammar från B18 som är ännu äldre(det är samma motor som B18 fast förlängd med 2 cylindrar).

 

3-lagrad kamaxel gör dom väldigt känslige för övervarv med lyftar/stötstångs eller ventilfjäderhaveri.

 

Toppen slår sig för minsta temperaturhöjning och det finns en innbyggd luftficka längst bak i toppen vid sexans cylinder som gör att denna konstant blir varmare än de andra.

 

Kort konklusion....

 

Törstig.

Tung för den effekten/vridmoment den levererar.

Urgamal konstruktion.

 

Att uppgradera med en B30 är som att köpa en ny bil och valet hamnar på en Amazon-69:a.

 

Det är en anledning till att dom är billiga....

 

Satsa heldre på en VP151:a/VP171:a eller en V6:a som är bättre, modernare och väger mindre per hästkraft/vridmoment.

 

Hur valet än blir... -Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att så många av dessa motorer fortfarade är i drift o funktion,

när dom är så dåliga....Man kanske inte vågar starta sin motor till våren?...eller??

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tackar än en gång för tipsen. Man hamnar lite mellan valet och kvalet. Den motor jag är spekulant på finns först i inlägget. Kan någon hjälpa mig identifiera modellen? I annonsen stod AQ 170, men det finns ju en uppsjö av olika modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inte ut att vara en marin motor, saknar vattenpump och har bara en knasare. Skulle tro att det är 150 hk varianten och i min värld inget och satsa på, om du nu inte har marin grejorna från någon annan motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VP 170 har 3st sående Solexförgasare och en stor platt 4-kantig luftburk.

VP 165 har 2st SU eller Stromberg (vet ej vilket).

Det byggdes även en 200hästars Competition-variant av B30:n med 3st dubbla solex 44:or.

 

1-förgasararrengemanget är utan tvivel från en bil.

 

Dessutom är vattenpumpen inte orginal, -på marinmotorerna sitter den på främre transkåpan driven av kamaxeln och inte dithängd på sidan som på bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insändaren önskade erfarenheterom dessa motorer och den har han fått utan omsvep.

 

Om han väljer att uppdatera sin båt till 1970års standard så är det helt och hållet upp till honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den har inte heller startmotor eller generator monterat. Ge dig inte in på den banan. Lovar dig att det kommer att sluta med blod, svett, tårar och kort semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också den såg lite skum ut på bild. Jag bor själv i Mellansverige och motorn finns i Blekinge. Det enda raka hade varit att skicka den i osett skick och med era synpunkter verkar motorn vara ett dåligt köp. Det är bara att leta en annan motor, jag har en AQ 130 just nu men den lider av dålig komp och jag tänkte satsa på en större motor direkt. Någon med bra tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pricis samma erfarenhet som någon tidigare om kylproblem. Min svåger hade samma problem med två motorer, han kände någon som kände någon som jobbade på Inmac på Lidingö (VP ÅF), som t o m erkände att det svårt att jämt kyla alla sex cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raka sexor har väldigt låg vibrationsnivå jämfört med fyror och V6:or vilket gör att de kan byggas väldigt stora utan balansaxlar. Fyror måste ha balansaxlar över 2 liter för att vibrationerna ska dämpas vilket även gäller för v6:or. Vänligen kommentera detta någon som har kunnat jämföra AQ170 med andra motorer.

 

Beträffande vikt/effektförhållandet kan man konstarera att,

-AQ170C med drev280C väger 320 kg och har 160 hk DIN ca 150 hk på propelleraxeln

-VP 3,0 GS med SX-drev har 135 hk på prop men väger 302 kg.

-VP 4,3 med SX-drev har 190 hk på prop och väger 399 kg

 

Det blir vikt/effekt-förhållanden på:

-AQ170C: 2,1 kg/hk

-VP3,0: 2,2 kg/hk

-VP4,3: 2,1 kg/hk 

 

AQ170 ligger alltså bra till förutsatt att förgasarna är rätt justerade, men det gäller ju även de andra motoralternativen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!
Har nu lagt fyra säsonger på en AQ170/270T, och det har varit blod,svett,   tårar och pengar, och när du väl lägger alla dessa timmar på att det ska fungera, vill man få lite qualitytime! Glöm det! Problemen fortsätter ändå=(
Så om jag ska helrenovera B30:n eller köpa in en annan maskin, är valet enkelt, jag byter maskin, och på 30år har utvecklingen av maskiner gått framåt, B30 är alldeles för känslig!
Prisuppgift på avgaslimpa 14000: med packningar, du hittar inga beg.
Mitt val står nu mellan VP 4,3GXI/SX eller Mercruiser 4,3/Alpha One, är det någon som har erfarenhet av byte från AQ170 till nån av dessa maskiner?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kokar din AQ 170?

Efter två motorer i två olika båtar så är jag som köpare av dem glad att kunna konstatera att den rabatt jag fått vid båda tillfällena inte motsvarar problemet med överhettning på båda.

Istället för att vara orolig för överhettning och extremt dyra reparationer och för att slippa ägna en massa tid åt det underdimensionerade kylsystemet,så har jag glädjen att för alla AQ 170 ägare komma med en mycket enkel lösning på problemet med AQ överhettning.

Ta helt enkelt bort termostaten!!! Sen kan du njuta utan att behöva ora dig det minsta.Jag har gjort samma sak på båda båtarna och har haft mycket bra koll på motorernas gång och slitage.De mår till och med bättre utan än med termostat gångtemperaturen kan bli lite låg vid låga vattentemperaturer,Men den järnspis som motorn är uppvisar inga som helst tecken på extra slitage eller andra negativa effekter.att åka runt konstant överhettad sliter betydligt mer.

Jag har kört nästan 800 timmar resp 400 timmar på två redan gamla motorer som tidigare kokat ett flertal gånger.Så det är bara att VÄGA sen inser du efter ett tag att det funkar alldeles utmärkt.

Med denna kunskap kan du också våga köpa en gammal AQ 170.Du måste bara kontrollera att toppen inte är bränd eller sprucken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En fråga här till Er som kört mycket med AQ170. Är det samma problem med färsvattenkylda motorer med slutna system eller klarar dom sig bättre? Jag har nämligen en sån stående i gott skick men har nästan bestämt mig för att ändå inte använda den. Sitter en sjövattenkyld AC170 i båten nu som är slut. Men det har mer med plastbrist på längden än motorns egenskaper att göra.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Weber

En av dom bästa motorer som någonsin gjorts. Så lättskruvad att även dem med tummen mitt i handen kan skruva med dem. Det är en motor med stor potential och väldigt underskattad. 

 

Här kan ni se vad ni kan göra med en sådan motor.

http://www.ockelboc20.n.nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...