Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
christopheri

Fisketurer / Vinterfiske

Rekommendera Poster

Är det ngn som vet några bra fisketurer man kan åka på så man kan dra upp dom stora fiskarna :). Tex till lofoten eller i sverige. Det är havsfiske som jag är intreserad av. Någom som har provat på?

 

/Glad amatörfiskare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej C!

 

Titta på min bild under Storsej, detta kan kanske vara något att pröva på?/skitfiske på er/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, men i de kallaste månaderna på året bedrivs det skreifiske i Lofoten, Norge. Detta är en hel industri i Norge, vilket drar man ur huse.

Då tar man båt bl.a. ända från Fröja (i höjd med Trondheim) för att kunna få delta.

Bif någar länkar om detta,

http://www.vmiskreifiske.info/

 

http://norgeshavfiskeforbund.org/2004/Cupresultater

http://norgeshavfiskeforbund.org/2005/Cupresultater

 

http://www.nordic-sea-angling.se

http://www.nordic-sea-angling.se/wtx_news

 

http://www.arctic-viking.no/lofotfiske.htm

http://home.online.no

 

http://havsfiske.wasa.net/artikel/lofoten.html

 

Lycka till!

 

Mvh

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hej med risk att någon blir sur så måste jag säga en sak norge norge o åter norge.hitra fröya vikna saltströmmen  är några utav platserna jag varit på.men det finns ett ställe som jag bara ska åka till,flatanger.många av mina kamrater har varit dit.o dom pratar om mäktiga dubbelhugg sej 15 o 17 kg samtidigt torsk 25 30 kg o fisk som dom inte kan rubba från botten.dom lejer en skeppare oxå går dom ut 2 till 3 tim rätt ut i storhavet.ibland har dom fått en 700 kg fisk på en enda dag.men söker du inte bara fiskeupplevelser så måste jag rekomendera vikna i nordtröndelag.där kan du fiska från trailer båt eller hyra en med snurra.ock du kan välja på att fiska inomskärs vid dåligt väder.jag personligen tycker att det är roligaste fisket o det brukar bli lagomt mycket att rensa.naturen är storslagen o fisket är bra med chans att få många olika arter.mvh rillez o god jul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja exakt dit.o jag ska prova att ta mig dit till våren.det är ca 3tim i bil för mig ca 20 mil men det är norska vägar så det tar lite tid.ha en god jul alla fiskevänner10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej

Då bor du långt upp. Var?
Jag har själv 60 mil bara till Östersund ocj sen tillkommer det mellan 15-60 mil beroende på vart jag vill.
Rutinerade fiskefantaster som åker från mina breddgrader med bil brukar åka på knappa 24 tim non-stop till Saltströmmen.


Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag bor längst upp i nordvästra jämtland o har 5 km till norska gränsen.jag har 1 tim resväg ner till namsen med dess underbara laxfiske.ca 14 mil till havet o den underbara natur som finns där,man bor centralt.har även ett kanonfiske i mina hemma omgivningar med öring röding o harr.även gädda o sik finns.ibland kan komma på att man ska åka o havsfiska lite på fredag eftermiddag sagt o gjort 3 tim senare är man framme.mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fiskemässigt så bor du alla tiders.

Här har vi bara Vänern som eldorado. Kusten dvs västkusten ligger på ca 2 tim körväg. Tvärr är det dåligt med torsk (grov torsk) i svenska farvatten.

Tomten hos er fick väl pulsa i hög smö hos er.

Hos oss fick han undvika alla isfläckar pga allt regnade.

 

Mvh

Hoho Tomten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Tjena Sjörövarn!

 

Pigghajen finns inte i Skälderviken mer tyvär!

Var med Far ute och fiskade när jag var liten och fick massvis med pigghaj i spättegarnen en gång på -80 talet minns jag. Men det var första och sista gången jag sett pigghaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Nu i Januari till Mars är det populärt att fiska torsk i Öresund, de samlas för lek och är tunga av rom så det brukar bli en hel del 20 kilos fiskar. Är själv inte särskilt positivt inställd till detta fiske eftersom jag tycker man ska låta fisken vara i fred vid lek oavsett om det är havsöring, lax eller torsk. I Skälderviken och Laholmsbukten är torsken fredad hela vintern och frågan är varför den inte blir det i Öresund också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Uppåt Bohuslän finns det fortfarande pigghaj men den är hotad p.g.a. sin långsamma reproduktion och fisketrycket. Exotiskt att få haj i våra vatten! Dock inte särskilt stor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

På mitten på 80-talet så hade jag tre fantastiska havsfiskedagar med kompisen på västkusten.

Alla tre dagarna var s.k. riktat fiske mot en speciellt art för dagen.

Dag ett var det makrill, då fick vi 150 st på morgonpasset och på eftermiddagen när tjejerna var med fick vi ytterligare 170 st.

Dag två skulle vi ta pigghaj. Tjejerna ville också med. Två timmars gång i snipfart sen släppte vi ner. Vi fick avbryta i förtid pga sjusjuka på en av tjejerna. Då hade hon försökt hålla stången mot sjösjukan den sista timmen och när vi väl bröt hade hon en annan ansiktsfärg än hon hade när vi startade. Iallafall fick vi napp hela tiden. Så fort vi sänkte ner var det bara att dra upp fisken. Vi var t.o.m. ivägen för varandra eftersom piggarna på hajarna var tvungen att avlägnas innan vi kunde fortsätta fisket, var för sig. När det ene höll på att knipsa taggar hade den andra redan en ny pigghaj på kroken. När vi gav oss hade vi fått 10 pigghajar vardera. Storleken var väl på max 5 kg. På 60-talet var den storleken bara barnkammaren i vikt mätt.

Dag tre var det då dags för riktat torskfiske men redan då hade föroreningar å allt annat satt torskbetåndet ur spel. Vi fick bara 4-5 st ändå var vi ute i höjd med Väderöarna.

Summerar jag fiskedagarna var det 2 helt superlyckade, den tredje blev sådär.

Tyvärr har väl torskbeståndet fortfarande inte återhämtat sig sen 70-talet.

Även på Fröja/Sula är stortorsk en sällsynt fångst. Ofta får man torsk men storleken hamnar där också i barnkammaren dvs på max runt 5 kg. Nån enstaka gång kan det dock bli någon större fisk. Tråkigt men sant!

 

Mvh

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej


Nej, du behöver inte hålla med mig angående att fiskar (torskar, pigghajar) på 5 kg tillhör barnkammaren.
Jag har de senaste 4 åren varit en vecka per år på Fröja alt Sula. Vi har varit mellan 5-6 grabbar (egentligen gôbber) varje gång. Fisktid per dag från 5 till 10 timmar. Toppnoteringen för alla år ligger på en torsk på 12 kg. Största sejen som landats är på 9,5 kg. De fiskar som vägt över 5-6 kg har tyvärr varit lätträknade. Min vision när jag åker är att få EN riktigt STOR fisk. Riktigt stor i det här fallet räcker med 10 kg men det blir som så ofta maxvikten per fiskevecka hamnar ofta i denna 5 kg storlek. Fin matfiske men inte mer. Matfisken är det både enklare och billigare att handla över disk istället för som jag ta en fiskevecka i Norge.
Angående pigghajen är minnet från slutet på 60-talet och början på 70-talet när min far fiskade just pigghaj. Då gick det att få pigghaj på 5 till 10 kg. När jag själv fiskade på mitten på 80-talet så var storleken på pigghajen betydligt mindre. I och för säg kan det dessvärre bero på kunskapen bakom fiskespöet, men därav varför jag tycker som jag gör.

Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jovisst är upplevelsen mycket viktig men i mitt fall tror jag mej veta resultatet innan jag påbörjat själva havsfisket på de platserna.

Självklart är fisket den centrala verksamheten men vad kul man kan ha. Stämningen är alltid rå men hjärtlig i vårt fiskegäng och så skall det vara.

 

Din tanke/förslag om att leta andra arter att fiske är nog inte så dum. Vi måste nog göra något som man inte alltid har gjort. Havsaborre visste jag inte ens att den fanns i våra farvatten.

 

Tonfisk i våra vatten vore nått. Vi måste tyvärr åka så förtvivlat långt om man skall fiska riktigt stor fisk. Har man som jag barn hemma så räcker liksom inte plånboken till för såna äventyr. Det får då bli TV,- video-version av fisket och sen drömma sig bort.

 

Jag som bor vid Sveriges största insjö får väl finna mej i/nöja mej med det som den sjön innehåller. Skall jag havsfiska så är det 20 mil till västkusten (Grebbestad), 40 mil till Helsingborg eller 75 mil till Fröja alt Bergen (på Norges västkust). Alla dessa platser kräver både mer förberedelser och ekonomi än att bara ta trollingbåten ut på Vänern.

 

Mvh

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...