Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
primouza

V8, utdöende med dessa bensinpriser??

Rekommendera Poster

Jag pratade med en båtgranne i båthamnen och vi disskuterade V8:or med dagens bensinpriser.

 

Vad tror Ni, är Bensin-V8:an i båtar på väg att dö ut pga bensinpriset?

 

Min personliga åsikt är att den INTE är det därför att:

 

Intresset för att åka fort (planande båtar) på sjön har alltid funnits och för att dessa stora båtar ex min Bayliner 2651 ska kunna plana så behövs lite motorkraft i detta fall en V8.

 

Håller Ni med eller finns det andra åsikter?

 

Kul att se hur olika folk tänker när det gäller prioriteringar med pengar.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten för mig är en flytande sommarstuga med möjlighet till ny tomt varje dag.  Från april till oktober tillbringar jag inte många nätter i hemmet.  Som ni kanske förstår så blir det en hel del bryggsegling.  Visst drar vi iväg på några längre turer, men för det mesta så nöjer vi oss med lite kortare resor.  Vi har hittat några fina ställen på bara några få distansminuter från stan.  Årets säsong kostade cirka 10 000 i bränsle.  Jag skulle fortfarande åka om det kostade det dubbla eller mer.  Mar får tänka på det under resten av året och lägga undan slantar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DET FINNS BARA EN BÅTMOTOR CHEV V8.

 HÄLSN.MR COBRA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 Med tanke på att en dieselmotor kostar det dubbla i inköp, har högre underhållskostnader -> men håller längre är det inte självklart att den ena eller den andra vinner.

 Jag tor att det måste till något drastiskt med bensinpriset innan den försvinner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
V8 är här för att stanna!!! Det är bara att prioritera och tänka lite smart så går det lätt ihop med bensin och så!!! En diesel driven båt i samma storlek är ju dubbelt så dyr och dieseln är ju lika dyr den...

Nä V8 ska det va min drar ca:1,5 l nm och det är lite. mycket rimligt, men en lite större båt på ca32 fot kan kanske bli aningen dyr att tanka om det sitter 2st 7,4 litare som ska matas stup i kvarten hehehe!!! 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min alupropp mot en ståldito.  Skilnaden blev att jag gör 27 knop vid 3200 varv, mot innan, 24 knop vid 3500.  Vad den toppar vet jag inte eftersom motorn är ny och fortfarande inte riktigt inkörd.  Men jag skulle gissa på strax under 40.  Ligger jag på 25 så klarar jag mig under två L/D.  Men min favoritfart är faktiskt inte i plan, utan runt 7.  Skön semesterfart och dessutom klarar jag mig på 1 L/D. Vikten är 3100 kg.  Min förra båt var en två ton tung snipa, hon nöjde sig med 3 dl diesel/D1.gif\  Så jag har faktiskt lekt med tanken att den dagen soppan är på tok för dyr, kanske man skulle slänga i en trettihästars diesel och koppla ihop med drevet2.gif\  Alla tror ju ändå att där kommer det en snabbgående sak puttrande på tomgång i 7 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Åker själv chevy BB) Teknikmässigt är am. V8:or mest skit. Gjutjärn, 2-ventilsteknik, stödstänger, en kamaxel osv osv. Chevy SB kom första gången 1955. Bortsett från bränsleinsprutning så har det inte hänt så mycket sedan dess. (I en jämförelse så är Volvo B20 betydligt modernare.)

 

Jag har positiva erfarenheter från etanol i bilen. Jag planerar att höja kompressionen i min 454 och även konvertera den till spritdrift. Vi får se hur det går!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med etanol.nu.  Har också haft funderingar åt det hållet.  Ska vi skapa en etanolklubb (för motorer!)?  Många är nog nyfikna på utvecklingen innom området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ansökt att få starta en klubb här på MG angående konvertering av bensinare.  Hoppas på uppslutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorå, här åks det också BBC.

Visst kostar det pengar, men det är bara att jobba lite mer så

går det bra1.gif\

Det är en speciell känsla när den går på fullvarv.

Mer än en tycker nog att man är knäpp när man har en 454mpi mag i en båt på drygt 20fot, men det är förbaskat kul!

Dessutom så behöver inte motorn jobba hårt.

Ligger i ca 35knop vid 3000rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Om hundra år så finns det inga v8 bensinmotorer kvar utom på museum.

Men man seglar fortfarande.

 

/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger mycket i vad du säger.  Men motorer finns nog fortfarande om än drivna av något annat.  Etanol?  Ottomotorn har funnits länge nu, och inte mycket har egentligen hänt sedan 20-talet. 

 

För övrigt så köpte en klubbkamrat en ny rullbom nu i höstas.  Dryga

50 tusen spänn!  Håller sisådär 10 år.  Vinden är inte heller gratis.

 

Appropå det kom jag på en helt annan sak.  I vår klubb är motorbåtsägare och seglare de finaste vänner, tänk om det såg ut så överallt1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det finns nog tyvärr inte så många timmerfraktande båtar kvar då heller.

Numera och även i framtiden så använder man mer moderna material för att hålla uppe de användbara seglen.

I framtiden så är det troligen vingmaster som gäller och inte ens segel behövs.

På motorsidan så kommer det nog nya fantastiska skapelser istället för förbränningsmotorer som drivs av oljeutvunnen energi.

När bränslecellen gör sitt intåg på marknaden för gemene man så finns det vilka möjligheter som helst för framdrivning.

För 2 år sedan så fanns det en artikel i PB (praktiskt Båtägande)

som tog upp en teknologi som jag trodde var helt utdöd, ångkraft, (ej att förknippas med kärnkraft där man oxå använder sig av ånga)

denna kraften användes i en utombordare för att skapa en framdriving utan propeller. Man förde ner ånga och kallare luft genom riggen och när dessa sammanfördes så skapades ett undertryck som fick till följd en framdrivande vattenjetstråle utan mekanisk rörelse.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 år??? då ligger man nog på kyrrgårn och bryr sig inte om soppa priset och andra drivmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen ligger alla andra cheva motorer isärplockade...och dreven faller i bitar...

Dussin motor! Fast o andra sidan, billiga delar...

 

Ska hålla mej till Fåårrdensmiley-wink.gif\ som ska i..

 

Nån som har en strut liggande till 460? --> 280 drev

Behöver en till 302 med (Om det inte e samma?) (Reserv plan)

 

Inget stress, den ska inte i förren nästa vinter ser de ut som. Ska hålla mej till 150 små Volvoponnysar i båten kommande sesong...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu till ämnet...

 

Inte slutar man åka båt för att det kostar! Även om vi har högt skattetryck på soppan hindrar inte det en från att njuta..

 

Jag är inte emot högre miljökrav heller, jag ser gärna att man tar fram marina katalysatorer som kan jobba med normala temperaturer.

 

Eller varför inte subventionering av konverterings satser till E85?

Jag tror inte på att straffa fram miljötänkande/miljövänliga alternativ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lägger jag av å åka min v8 för att soppan gått upp en hel del....

e ju de man lever på hela vintern när man ligger på soff locket å drömmer lite....då e de värt vart enda krona.

 

Ju dyrare brännsla desto mer plats på vägarna å vikarna för min del 26.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som du har broms skärm på din bild...

 

Det e inte soppa priset som styr oss, det är begäret efter frihet, muller, fart, upplevelser....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haru fått ordentlig fart på båten nu?

Han gick lite halvknackigt sist i somras väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan båten skall jag nog köra med nästa sommar också fast bensinet är dyrt! Det är nog ändå värt varje slant,bensinkostnaderna är ju ändå en marginell del av båtkostnaderna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man köper en begagnad båt med en bensin-V8 i är inte konstigt alls, men hur många av er som kör med bensin-V8 idag skulle välja en bensinare om ni köpte en splitter ny båt?

I min båt sitter en 2-taktsinombordare som jag är jättenöjd med, men om jag beställde en ny segelbåt skulle jag nog satsa på en annan teknik i motorn, t ex en liten lätt modern diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det roliga med etanol gemfört med bensin är, att etanolen inte är lika känslig för blandningen med luft. Detta gör att brandrisken ökar ganska dramatiskt. Gör inte så mycket i en bil kanske, de är ju ganska välventilerade...

Detta skrivs det sällan om, men vi blev informerade om detta på jobbet.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lätt köpt en bensinare, finns inget att tjäna på att köpa diesel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker liksom ni att båtlivet är värt en hel del pengar, så båt kommer jag nog att prioritera så länge det går. Samtidigt tycker jag att det är bra att bränslet är dyrt! Kanske kan tyckas konstigt, men det är nog det bästa för att få fart på utvecklingen, oljan räcker ju inte hur länge som helst och kostar den så blir det ju press på att utveckla alternativ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man tolka det som att motorbåtarna antagligen har utvecklats om 100år, men inte segel.....8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...