Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
steabe

Varning för orginaldelar?????

Rekommendera Poster

Var tvungen att köpa en ny 40mm lång bult och till skölden på ett VP280-drev. Var hos en auktoriserad VP-återförsäljare. BULT INKL BRICKA O MUTTER KOSTADE 897,00!!
Vad f-n är det frågan om! Snacka om missbruk av dominerande ställning!
Är det någon som vet om alternativa inköpsvägar som är billigare?

Hälsningar Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De borde stämmas! Att ta oskäligt betalt för en produkt eller tjänst skulle kunna vara åtalbart såsom ocker. Särskilt i det fall man inte har någon konkurrens att tala om...

Läste just en artikel om detta i GP i helgen. Det är faktiskt inte bara oskäligt hög ränta som är ocker, utan i lagens mening också just oskäligt högt pris för en vara.

Huka er, båttillbehörstillverkare och -försäljare om detta stämmer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ja det är inte så konstigt, det står ju Volvo på den ;-)

21.gif\

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej.
Håller med dej, att allt till båtar kostar skjortan.
Kolla med Bulten 0585/52100, dom har allt i bult och skruv, även rostfritt i mm och tum.
Jag saknade en bult till mitt OMC drev och den fick jag tag på  där.
Annars har Hansen racing marin Stockholm det mesta till motorer och drev.
MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett rån...finns det inga andra standard som passar då? alternativt är ju att gänga en själv. 897 spänn...ja du ..man upphör inte o förvånas.

Om man tittar generellt på den marina sidan är priserna inte kloka många ggr, samma saker kan säljas i exempelvis järnhandel , färbutiker etc för halva priset, kanske behövs som typ i byggbranschen numera...byggvaruhus ala Cheapy etc som pressar priserna på fackhandeln, exempelvis köpte jag dörrfoder profilerat häromdagen...hos den stora fackkedjan här i staden kostade en omålad profilerad dörrfoder 33 kr / lpm, hos en av prispressarhandlarna typ cheapy kostade motsvarande dörrfoder 7,95 kr / lpm.

Skulle tro att det finns en hel del att göra i den marina branschen vad gäller priser rent generellt, kanske vore ngt för konkurrensverket att titta på...för få aktörer som arbetar på den marknaden renderar oftast höga priser för konsumenten.Och samarbetar dom så är det än värre.

 

Hur kan man motivera 897 kr för en bult-bricka-mutter? Det skulle jag vilja höra den förklaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allt är dyrare när det kommer ifrån en båttillbehörsbutik. jag brukar göra allt för att hitta andra vägar.. tex när jag målade skrovet på min snipa så istället för internationals svindyra 018 färg så tog jag fram en vanlig lackfärg och bröt den till den kulören för 75:- litern..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stefan..

 

vilken bult var det som kostade så mycket ???

 

pudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var av en händelse inne på ett Jula-varuhus i Stockholm och det visade sig att dom hade en liten båtavdelning, mest skräp tänkte jag. Men, faktum är att det var en hel del identiska saker, strömbrytare, lampor mm som t.ex Erlandssons Brygga säljer, men till ett pris en bra bit under. Och då är väl Erlandssons att betrakta som en relativt billig affär? Är vi så lättlurade vi båtkonsumenter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras var jag ute efter ett litet bärbart elverk.  Praktiskt att ha med sig på lite längre turer för att ladda på sina batterier.  Erlandssons hade ett för drygt 3500 pix.  Samma elverk hittade jag senare på Jula för 995:-  Till sist köpte jag det på Netto av alla ställen!!  De hade rea och sålde ut dem för 495 spänn.  Samma effekt, 720w på topp och 650w kontinuerligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, det var bulten mellan styrgaffeln och huvan. Den kostar nog, men inte trodde jag den skulle vara så dyr. Ifall det kan vara någon tröst så finns dessa inte att köpa nya på annat håll (jag har nog ett par liggande och skall inte slänga dom vid nästa städning, eftersom det verkar vara guldpris på dem).mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jarl

Kolla på Siwerts i sthlm dom har det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste finnas möjlighet att köpa en vanlig rostfri bult i rätt storlek eller längre och kapa. Behövs det gängas i något gods så ta en på nästa tjocklek, bult, mutter, borr och gängsnitt kan köpas på vilken lågprisbutik som helst. Totalsumman måste bli försummbar i jämnförelse med det pris som du nämner.

 

Hälsning

 

StickanH

 

Ps. det finns bultar som antingen är gängade ända upp till skallen eller har en bit ogängad högst upp, kan vara bra för att inte nöta på det gods som det ska röra sig runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siverts på Kungsholmen har ju allt när det gäller rostfria och udda bultar. Okey, dom är inte gratis. Men nån 8-900 tror jag inte på där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sverker på Plus skulle kunna slänga bulten i sin soptunna med ett halvilsket drag på läpparna.

Kolla på

http://www.drevia.se/

eller skriv en fråga i deras forum (eller ring Fredrik)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej bytte kamrem och spännare på aq 140. drevia skulle ha ca 1500 kr mekonomen ca 500 kr bilia 460 kr biltema ca 300 kr bilia och volvo pentas kamrem är exsakt samma rem och spännare så jag köpte hos bilia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog av nedersta bulten (i drevet) till gamla utombordaren, en 80 Hk Mariner.

 

Var på Yamahacenter och skulle köpa ny....265:- !!!.

Hittade dock en exakt likadan på järnia dock utan magnet i toppen för 7:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då drar inte magneten till sig metallspånen...Om de e bottenpluggen du menar?

 

Man kan borra ur bulten och sätta dit en egen magnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Motorn var så gammal och den kördes så få timmar per år så den risken tog ja.

Men precis som du säger så ska man givetvis ha en magnet om man e seriös

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara instämma med övriga här. Hutlösa priser på reservdelar. Många ursäktar sig med bättre kvalitet och bättre material, det kan mycket väl ha stämt på 50-talet, men tro det eller ej, tillverknings- och verkstadsindustrin har utvecklats även den. Sådan kvalitet och material har en vanlig mekanisk verkstad idag.

 

Bytte lite delar i vintras på mitt volvodrev och när man ser vad man får för pengarna så blir man helt rålös. Dessutom höll jag på att bli misshandlad av min sambo när hon såg vad delarna kostat. Jag påstår inte att volvos orginaldelar är dåliga, men det finns fullt jämförbara av andra fabrikat till lägre priser, dessutom så gör inte din lokala mekaniska verkstad en bult till ditt drev på något sämre vis. Jag hade liknande problem med bultarna mellan styrgaffel- och hjälm. Det slutade med att jag lät min lokala verkstad göra gängorna i hjälmen lite större och tillverka nya bult efter dem, Resultat: mindre glapp, klockren funktion. Kostnad: Bjöd på en båttur.

 

Problemet enligt min åsikt är att reservdelspriserna sätter spår på resten av båtmarknaden också. Ett begagnat drev som ingen är säker på hur många sesonger det snurrat går lös på vad? 20-30.000:- Båtar som ibland knappt är värda namnet får prislappar som är otroliga. Frågan är bara hur man gör något åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägde en gång en VP MD19 som jag behövde byta glödstift på.

Dessa kostade hos Volvo 650kr/st

Volvo hade samarbete med Peugeot när de tog fram MD19 så många delar stämmer överens. Jag kollade med Peugeot och dessa kostade ca 150kr/st

Vi jämförde mina gamla med dessa och inget skiljde så jag köpte dem. Fungerade perfekt!

 

Snacka om att jag sparade en slant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orginal e dyrt... bara att hosta upp om man vill det..

 

Ni ska inte tro att det blir billigare i framtiden, det ser tillverkarna till...

 

Se bara hur det är med nya bilar, du måste till verkstad för att byta ljuset! kostnad? 400-500 minst. Byter du olja själv gäller inte garantier mm mm Det finns bilar idag som själv beställer tid på service till dej, den går bara in via blåtand till din bärbara dator och kollar i din Outlook när det passar...

 

Elektronik till förbannelse, vänta bara till dom kom in multiplexade elsystem i våra båtar... Får man ett fel då larmar den väl ut sjöräddningen, samt skickar upp fallskärmsljus mm, bara för att gasolen tog slut till spisensmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu återförsäljaren hävdar häg kvallite varför gick bultjäveln sönder då?

8-9hundra för en bul då ska det vara lång garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...